برای چندین سال ما گرفتار مشکلات “شوک قیمت” رایس خواهیم بود.

برای چندین سال ما گرفتار مشکلات “شوک قیمت” رایس خواهیم بود.

رامتین قابل اعتماد

رئیس دولت سیزدهم روز گذشته لایحه بودجه 1403 را در مجلس ارائه کرد. بودجه امسال بیشتر بر اساس مالیات بسته شد و شاید از این منظر بود که ایران به ناتوانی خود در فروش نفت پی برد. اما همین افزایش سهم مالیات ها بدون گسترش حوزه مالیاتی یکی از مشکلاتی است که برخی کارشناسان نسبت به تورمی بودن بودجه هشدار داده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، ابراهیم رئیسی با بیان اینکه تلاش ما در دولت بر این بوده که اجرای قانون بودجه ۱۴۰۲ کاملا قابل سنجش و شفاف باشد، گفت: ما سعی کردیم از نظر هزینه ها، درآمدها و برنامه ها بودجه واقعی ارائه کنیم. وی خاطرنشان کرد: لایحه بودجه 1403 بر اساس برنامه هفتم توسعه بوده و در آن بسیاری از اختلافات که امروز همه را به دردسر می اندازد، سعی شده با حرکت جهادی حل شود و نه عادی.

احسان سلطانی در گفت و گو با «توسعه ایران»: مشکل اقتصاد ایران این است که در حالی که نقدینگی بالاست، این نقدینگی به سمت واسطه گری و سفته بازی می رود. حالا کسانی که پول و سرمایه کمی دارند ترجیح می دهند به جای سرمایه گذاری در کار تولیدی، دلار، سکه و زمین بخرند.

کنترل تورم با اصلاح نظام بانکی

رئیس دولت با اشاره به تلاش دولت برای مهار تورم و بیان اینکه کسری بودجه، رشد نقدینگی و ناهماهنگی بانک ها از عوامل اصلی تورم است، گفت: پس از رفع کسری بودجه 480 هزار میلیارد تومانی باقی مانده در حال حاضر. در نیمه دوم سال 1400 با ایجاد درآمد به جای استقراض و چاپ پول، سعی کرد ریشه های تورم سال های بعد از جمله عدم تعادل بین منابع و مصرف را کنترل کند و به این ترتیب توانستیم رشد اقتصادی را احیا کنیم. تقریباً برای یک دهه متوقف شده بود و به طور میانگین زیر 1٪ بود تا به 4٪ در سال های 1400 و 1401 رسید.

رئیسی افزود: دولت نیز با ایجاد انضباط مالی سعی در رفع بی نظمی در برداشت بانکی داشته و اخیراً قانون جدید بانک مرکزی تصویب و برای اجرا ابلاغ شد. از ابتدای سال جاری ساماندهی وضعیت بانک ها نیز آغاز شده و بدون ایجاد نگرانی در بین سپرده گذاران و سهامداران در حال انجام است. در جریان اقدام دولت در این زمینه هیچ شخص یا سپرده ای متضرر نمی شود.

وی تاکید کرد: در این مدت و با اقدامات انجام شده از تورم ماهانه، تورم سالانه و نقاط تورم کاسته شده است و قطعا ادامه این رویه خواست مدیریت، نمایندگان محترم مردم و اعضای محترم سازمان خواهد بود. عمومی. در محدود کردن تورم تحقق یافته است.

رئیس دولت سیزدهم همچنین به اقدامات دولت در راستای هدایت نقدینگی به سمت تولید اشاره کرد و گفت: رشد تولید، ابزار و تجهیزات تولید و احیای بیش از 6 هزار واحد صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل است. از جمله دستاوردهای دولت در راستای کنترل و هدایت نقدینگی به سمت تولید، با تمام تلاش دولت در جهت رفع مشکلات تولیدکنندگان و تسهیل شرایط برای فعالیت آنهاست.

رئیسی سال گذشته دو شوک قیمتی را با هم معرفی کرد. هم قیمت کالاهای اساسی و مواد غذایی و هم نرخ ارز را افزایش داد. و این فاجعه چند سال ما را گرفتار خواهد کرد؟

رئیسی در راستای شعار قدیمی خود مبنی بر ریشه کنی فقر، مبارزه با فقر و کاهش فاصله طبقاتی را از برنامه های محوری دولت برشمرد.

بانک مرکزی مستقل نیست

یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با «توسعه ایرانیان» در پاسخ به سخنان رئیس جمهور در مجلس در هنگام ارائه لایحه بودجه، تاکید کرد: بانک مرکزی در ایران هیچ استقلالی و تاثیری در کنترل تورم ندارد.

احسان سلطانی افزود: بانک مرکزی مستقلی که بتواند در مورد تورم تصمیم گیری کند، نداریم. کنترل تورم در ایران یک تصمیم حاکمیتی است که باید برای کنترل این وضعیت تصمیم گیری کرد.

وی درباره سیاست های دولت برای کنترل تورم گفت: در عمل سیاست ها با هدف کنترل و کاهش تورم نیست. بدیهی است که وضعیت بهتر شده است، اما ذی نفعان تورم همواره از کاهش آن جلوگیری کرده اند. تا کنون، آنچه می بینیم عملا هیچ راه حلی برای کاهش تورم نیست.

این پژوهشگر اقتصادی تصریح کرد: در صورت جمع آوری شوک ها و سرقت های ارزی و قیمتی می توان به کاهش تورم امیدوار بود.

بدون ثبات اقتصادی، نقدینگی وارد تولید نمی شود

این کارشناس اقتصادی درباره نقدینگی در اقتصاد ایران گفت: اتفاقی که در صحنه اقتصاد می افتد این است که نقدینگی به جای تولید به سفته بازی، نوسانات، واسطه گری و انباشت روی آورده است.

سلطانی اضافه کرد: وقتی نقدینگی به سمت تولید می رود نتیجه آن رشد تولید ناخالص داخلی است اما وقتی نقدینگی بالاست و خبری از رشد تولید نیست و قیمت ها بالاست، مشخص است که نقدینگی به سمت بخش غیرمولد می رود.

وی خاطرنشان کرد: مشکل اقتصاد ایران این است که در عین اینکه نقدینگی بالاست این نقدینگی به سمت واسطه گری و سفته بازی می رود. حالا کسانی که پول و سرمایه دارند ترجیح می دهند به جای سرمایه گذاری در تولید و کار تولیدی، دلار، سکه و زمین بخرند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: تا زمانی که ثبات اقتصادی برگردد یعنی. تا زمانی که شوک های قیمتی از بین نرود و این وضعیت انتظارات تورمی بالا برطرف نشود، نقدینگی وارد تولید نخواهد شد.

سلطانی تصریح کرد: اگر سرمایه گذار مطمئن باشد دو سال دیگر قیمت زمین، مسکن و طلا افزایش نمی یابد، در تولید سرمایه گذاری می کند.

وی درباره وضعیت فقر در دوران حیات دولت سیزدهم گفت: فقر بسیار گسترده و عمیق شده است. هرکس با نگاه کردن به وضعیت خود میزان وخامت اوضاع را مشاهده می کند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به شوک های قیمتی گفت: رئیسی سال گذشته دو شوک قیمتی را همزمان معرفی کرد. قیمت کالاهای اساسی و مواد غذایی و نرخ ارز را افزایش دهید تا چندین سال در این مشکل گیر کنیم.

سلطانی در نهایت با استناد به هزینه های زندگی و تورم 40 درصدی، تورم را بین 60 تا 70 درصد برآورد می کند.