مشکلات آقای رایس در سال گذشته

مشکلات آقای رایس در سال گذشته

وی از چالش های محمدباقر قالیباف خبر داد:

آرمان مزر، گروه سیاسی: پس از فراز و نشیب ها، حاشیه ها و سخنرانی های پر از انتقاد، سرانجام همانطور که انتظار می رفت، رهبری جدید مجلس با «محمدبکر کلیباف» رهبر «مجددین» وارد آخرین سال فعالیت خود شد. گروه به عنوان یک رهبر.خود شد سالی که چالش ها و شاید دست اندازها برای بهارستان به همراه دارد. سال منتهی به انتخابات که همیشه گفته می شود رقابتی است. اگر در اسفندماه شاهد چهره های متنوع و البته نامزدهای اصلاح طلب باشیم، آقای رایس نه تنها باید برای بقای اصولگرایان دیگر شاخه های اصولگرایی را شکست دهد، بلکه باید با قواره اصلاحات نیز رقابت کند. جنگ در اردوگاه اصولگرایان با حضور طیف نزدیک به «حسن روحانی» و «علی لاریجانی» نفس گیر می شود. البته ضلع دیگری از اصولگرایان نیز وجود دارد که با نام «جبهه پایداری» به تدریج در صدد تصاحب قدرت هستند اما هر بار با شکست مواجه می شوند. در ادامه این گزارش به چالش هایی که رئیس مجلس در سال آینده با آن مواجه خواهد بود اشاره می کنیم. او در آینده با چالش هایی چون «شفافیت»، «به چالش کشیدن قدرتمندان»، «انتخابات اسفندماه»، «رقابت در اردوگاه»، «جیپ» و… مواجه خواهد شد.

چالش پایداری همچنان ادامه دارد…

اکنون انتخابات هیات مدیره به پایان رسیده و قالیباف همچنان در راس بهارستان خواهد بود اما با این تفاوت که اکنون یکی از چهره های شاخص جبهه پایداری را در کنار خود می بیند. «مجابی زلانوری» که از منتقدان آقای رئیس به شمار می رود، اکنون معاون رئیس جمهور است. برخی کارشناسان معتقدند که کلیباف مجبور به پذیرش آن شده است. «مرتضی آقا تهرانی» نماینده پایداری در مجلس پیش از انتخابات هیأت رئیسه در یادداشتی که در خبرگزاری «هانه ملت» مجلس منتشر شد، نوشت: «بر اساس موج سازمان یافته بیرونی و داخلی علیه مجلس درباره موضوع واگذاری تعدادی خودرو که معمولاً در اختیار افراد است. غیرنماینده ای، در این چند روز از رئیس مجلس انتظار می رفت در قبال جیپ ها و عوامل آن موضع شفاف تری داشته باشد و حرمت نمایندگان مردم را حفظ کند. من به وجود این مجلس پاک و انقلابی افتخار می کنم. انتظار داشتم رئیس مجلس که مسئولیت فعالیت های اجرایی و اداری مجلس را بر عهده دارد در پاسخ به این سوال که معمولاً بر عهده رئیس مجلس است، قبل از آمدن نمایندگان به مناطق دخالتی نکند. حوزه های انتخابیه تا نمایندگان مردم بهتر به مشکلات مردم رسیدگی کنند». مجتبی توانگر نماینده تهران که بیشتر مواضع قالیباف در این موارد را منعکس می کند، در نامه ای به شدت از جبهه پایداری انتقاد کرد. وی خطاب به محصولی نوشت: در مورد اظهارات واهی و اتهامات واهی آقای حسین جلالی به شورای حاکمیت و رئیس شورای اسلامی، در مصاحبه اخیر خود پیشنهاد کردم که بین جبهه پایداری و جبهه پایداری فاصله گرفته شود. اظهارات کذب آقای جلالی و من امیدوار و انتظار داشتم که جبهه پایداری این اظهارات دروغین را روشن کند. اما مصاحبه جناب آقا تهرانی نشان داد که گروه شما به دنبال شفاف سازی نیست و اساسا اراده ای برای شفاف سازی ندارند و جبهه پایداری در پشت این اظهارات و مواضع سیاسی به دنبال سود سیاسی و ماهیگیری در شرایطی است که افکار عمومی به ویژه جنبش انقلابی. روی یک موضوع حساس شدند.» «الان شاید در ایام ماه عسل ریاست جمهوری خبری از انتقاد و کنایه نباشد اما در ماه های منتهی به انتخابات این تقابل تشدید می شود.

وضوح صداها در برابر ابهام

همزمان با جلسه استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت که اواخر اردیبهشت ماه در صحن علنی مجلس برگزار شد، این خبر نیز در رسانه ها مبنی بر جمع آوری امضا از سوی برخی نمایندگان منتشر شد. برای رای شفاف به استیضاح وزیر صمت. اما در نهایت این درخواست محقق نشد، بنابراین وعده شفافیت آرا حتی در موارد استثنا محقق نشد. این در حالی است که نمایندگان با این استدلال که شفافیت آرا منوط به موافقت مجمع تشخیص با طرح شفافیت سه قوه است، از این خواسته مردمی اجتناب کردند. حداقل این انتظار وجود داشت که اگر واقعاً مشکل شفافیت رای نداشتند و منتظر بودند که طرح شفافیت به سه مرجع واگذار شود، در مواردی مانند رای عدم اعتماد به وزیر، حتما به طور استثنایی رای را توضیح دهند و حسن نیت خود را ثابت کنند. اقدامی که انجام نشد بنابراین مردم همچنان از طعم شفافیت محروم هستند و نمایندگان مردم در جایگاه متهم باقی می مانند. عدم شفافیت آرا باعث شده است که با وجود پیچیده نبودن روند رای گیری، آرای برخی از نمایندگان مردم همچنان باطل اعلام می شود و حتی گاهی تعداد زیادی از آنها از شرکت در رای گیری خودداری می کنند.

آزمون سخت در ماه مارس

با نزدیک شدن به انتخابات مجلس، شایعاتی مبنی بر حضور برخی فعالان سیاسی از جمله «حسن روحانی» و «علی لاریجانی» در رسانه ها منتشر شد. سایت حسن روحانی چندی پیش به صورت رسمی راه اندازی شد. این سایت از دی ماه سال گذشته به صورت آزمایشی شروع به کار کرد اما در روزهای اخیر با تذکر روحانی فعالیت رسمی خود را به صورت رسمی آغاز کرد. روحانی در یادداشتی درباره فعالیت این سایت نوشت که این سایت تنها به گذشته نگاه نمی کند و فضای فردا را پیش بینی می کند و برای رفع مشکلات مردم راهکار و برنامه ارائه می کند. راه اندازی این سایت در کنار دیدارهای وی با وزرا و معاونانش در دوره ریاست جمهوری به شایعات پیش از انتخابات دامن زد. برخی معتقدند فعالیت های اخیر روحانی در راستای آمادگی برای انتخابات اسفندماه است. در کنار حسن روحانی، شایعاتی مبنی بر حضور علی لاریجانی در انتخابات در برخی رسانه ها منتشر شد.

چالش SUV

«مجتبی توانگر» نماینده تهران در گفت وگو با ایلنا در پاسخ به این سوال که آیا ادعای آقای جلالی نماینده رفسنجان مبنی بر اطلاع رئیس مجلس از تامین خودرو صحت دارد یا خیر؟ گفت: «خود آقای جلالی بهتر از هرکسی می‌داند.» که دروغ می‌گوید، آقای کلیباف نه تنها از این موضوع بی‌اطلاع بوده، بلکه به محض اطلاع از تلاش برخی از مدیران عامل برای انعقاد قرارداد در این خصوص. خرید خودرو برای نمایندگان، قاطعانه این اقدام را متوقف و آن را لغو کرد. این موضوع پنهانی نیست و آقای علیرضابیگی نیز در مصاحبه خود اعلام کرد که رئیس مجلس این اقدام را متوقف کرد. به نظر می رسد کسانی که خود بیش از دیگران اطلاعات کافی در مورد مسائل دارند، عمداً دروغ می گویند و با گشت و گذار در موضوعات روز حساس به اذهان افکار عمومی به ویژه جریان انقلابی، فضایی برای کسب امتیاز سیاسی خود ایجاد می کنند. 2 رای دیگر در انتخابات است، وگرنه انتساب چنین دروغ بزرگی به نماینده ای که خودش مانع انعقاد قرارداد در ساختار مجلس شده، منطقی نیست.

فرش در آمادگی برای ریاست جمهوری

مهدی آیتی، یکی از اعضای سابق شورای اسلامی و کارشناس مسائل سیاسی ایران، در این خصوص به خبرنگار آرمان امروز گفت: یکی از چالش های اصلی که قالیباف در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می کند نحوه برخورد او با یک دولت است. روند کسب و کار قالیباف نشان می دهد که با پشتکار خود به هر چیزی که آرزویش را داشته است رسیده است. اکنون تنها آرزوی او ریاست جمهوری است. حدس شخصی من این است که او در نهایت بر صندلی ریاست جمهوری تکیه خواهد زد، اما معلوم نیست پس از 8 سال از دولت های ریاست جمهوری به آنجا می رسد یا بعد از دولت سیزدهم وارد ساختمان ریاست جمهوری می شود. از آنجایی که کلیباف را باید مجری دانست، اکنون دولت سیزدهم را ضعیف می داند. او در بحث بودجه و برنامه هفتم با اشاراتی که کرد به خوبی این موضوع را نشان داد، اما باز هم گاهی مجبور به بی توجهی به سوالات است. اختلافات در مجلس فقط به جبهه پایداری و حامیان کلیباف برمی گردد که آن هم به رویای ریاست جمهوری کلیباف برمی گردد. هم کلیباف که اکنون او را رهبر «مدرنیست‌ها» می‌دانیم و هم ثبات‌گرایان، باید در یک اردوگاه سیاسی قرار گیرند. نوع اقدام و واکنش قالیباف با فردی مثل مرتضی آقا طاهرانی در موضوعاتی مانند نوع حکومت، حجاب، آزادی بیان، حقوق شهروندی، ارتباط با شهروندان و… متفاوت است.

منبع: Urman Today

دیدگاهتان را بنویسید