آقای رایس یک پیراهن گشاد پوشیده است

آقای رایس یک پیراهن گشاد پوشیده است

محبوب اما

در این شورش خشم و اعتراض، مسئولین گروهی از جوانان و دهه 80 را گرد هم می آورند، روی درد دلشان می نشینند و بعد از آن فیلم تبلیغاتی می سازند، هر چند که این کار سابقه داشته و در گذشته بی فایده بوده است. اما اگر نمایشی باشد، ژست بدی نیست. اما نه برای منشی که خودش مجموعه بزرگی از گره های حل نشده و سوالات بی پاسخ برای افکار عمومی است!

محمدباقر قالیباف در سال 96 با مانیفست اصولگرایی وارد انتخابات ریاست جمهوری شد تا رأی دهندگان او را تافته ای جدا از جریان اصولگرایی ببینند. حسن روحانی اما در مناظره های پیش از انتخابات همان سال اشاره ای کوتاه به خاطره «گز عنبری» کرد و یادآور شد که نواسولیسم با شعارهای رنگارنگش به درد سردار نمی خورد.

کلیباف در انتخابات ریاست جمهوری پیروز نشد، اما اصولگرایی خود را تا انتخابات مجلس شورای اسلامی سال 1377 حفظ کرد، اما اصولگرایی او هرگز نه از سوی اصلاح طلبان و نه از سوی اصولگرایان به رسمیت شناخته نشد. حالا که او در راس مجلس قرار دارد، مدتی است که حرف چندانی از اصولگرایی و مانیفست خود نمی زند، اما تمایل او برای دیده شدن به عنوان یک تافته جداگانه همچنان قوی است.

در اعتراضات اخیر هیچ اقدامی از سوی وی و مجلسی که ریاست آن را برعهده دارد برای فرونشاندن اعتراضات و شعله ور شدن آن صورت نگرفت. کلیباف در خصوص این سخنرانی در حمایت از «اعتراض اصلاح طلبان» ایستاد. وی گفت: اگر عوامل فرهنگی و اجتماعی و گروه های سیاسی از خشونت طلبی اعتراضات اصلاح طلبان جلوگیری می کردند، دشمن نمی توانست از فرصت ایجاد شده به ضرر مردم استفاده کند. این اظهارات او البته علیرغم اینکه او به دلیل سالها مسئولیت در نیروی انتظامی، شهرداری تهران و اخیراً مجلس همواره یکی از همان نقش آفرینان بوده است.

****** دعوت زیبا و افشاگری های ناخوشایند

حمایت او از «اعتراضات اصلاح طلبان» و رفتن زیر پوشش دادخواستی که در کنار معترضان قرار می گیرد به همین جا ختم نمی شود. ویدئویی منتشر شده است که نشان می دهد رئیس مجلس به نشانه تسلیم و «جهاد خدمت» شناخته شده در دهه 1980 با دست بر سینه در میان جمعیت قدم می زند. با آنها پشت میز می نشیند و اولین جمله ای که بیان می شود این است: «ما به دعوت شما اینجا هستیم. برای ما خیلی خوب است.”

«دعوت خوب» از آقای رئیس، اما پرونده سیسمونیگیت او همچنان در اذهان عمومی مفتوح است و بدتر از آن، خبرچینانش به حبس محکوم شده اند! وحید اشتری که برای اولین بار ماجرای خرید کنجد از ترکیه برای نوه رئیس مجلس را منتشر کرده بود، اواسط شهریور ماه در صفحه توئیتر خود نوشت که پس از اعتراض به حکم صادره برای این افشاگری، قاضی حکم وی را تایید کرد. 18 ماه زندان با این تفاوت که حکم قبلی نیم ساعت بعد از دادگاه منتشر شد و این حکم 14 روز طول کشید.

علاوه بر او، گلمعلی جعفرزاده ایمن آبادی نیز دو روز پیش در گفت و گو با ایلنا از 91 روز حبس تعلیقی به دلیل درخواست از کلیباف برای خرید آپارتمان در ترکیه خبر داد.

تاریخچه آپارتمان ها در امتداد همان دروازه سیسمونی بوده است. اردیبهشت امسال پس از جنجال‌آفرینی خبر خرید خانواده کالیباف از ترکیه، مجری یکی از شبکه‌های تلویزیونی ترکیه درباره خرید آپارتمان توسط خانواده کالیباف در ترکیه صحبت کرد و توضیح داد: جایی که آقای کالیباف یک آپارتمان خریداری شده توسط خانواده 1500 واحد است که 500 واحد آن را ایرانی ها خریداری کرده اند و این واحدها به قدری گران هستند که ترک ها فقط می توانند از دور به این مجتمع های مسکونی نگاه کنند و نمی توانند به آنها نزدیک شوند و چنین آپارتمان هایی را خریداری کنند.

مجری تلویزیون ترکیه ادامه داد که «دختر و داماد آقای قالیباف یک خانه 90 متری را 12 میلیون لیر و یک خانه 65 متری را به قیمت 8 میلیون لیر خریدند که 40 میلیارد تومان پول ایران است!

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی به دلیل سوال خود در این زمینه محاکمه می شود. حالا گفت: متأسفانه نه حساب و نه مدارکم خوانده نشد و گفتند برای تایید مدارک باید به ترکیه بروید. متاسفانه رفتار آقای قاضی طوری بود که آقای قالیباف نیازی به وکیل نداشت!».

ایمن آبادی به گزارش تلویزیون ترکیه اشاره کرد و ادامه داد: سوال من از آقای کازی این بود که تلویزیون ترکیه یک فیلم سه شبه در مورد خرید یک آپارتمان توسط رئیس مجلس ما پخش کرد. آقای کلیباف بگوید این دروغ است. “

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه ای کاش دستگاه قضایی جایی بود که مردم ما می توانستند از مسئولان سؤال کنند، اظهار داشت: پس از درخواست تجدیدنظر وی، دادگاه تجدیدنظر بدون قرائت رأی را تأیید کرد و با طرح تجدیدنظر در دادگاه، دادگاه نیز به جای بررسی از او پرسید این مدارک را از کجا آورده ای؟

***** یاس، خواص نجومی و غیره

در نهایت ایمن آبادی به اتهام نشر اکاذیب و بدون دریافت پاسخ روشن در مورد پرونده سیسمونیگیت و آپارتمان های آن به 91 روز حبس تعلیقی محکوم شد. عدم دریافت پاسخ روشن برای هلدینگ یاس.

بررسی و رسیدگی به پرونده هلدینگ یاس نشان داد که 12.9 میلیارد تومان از منابع شهرداری تهران در زمان شهرداری تهران محمدبکر کلیباف به هلدینگ یاس واگذار شده اما تنها 3.2 میلیارد تومان هزینه شده و مابقی موجود بوده است. معاملات تجاری با شهرداری تهران

سال گذشته محمدسعید احدیان، معاون سیاسی و رسانه ای قالیباف گفته بود که «در مورد هلدینگ یاس با رای صریح دادگاه مشخص شد که تخلفات ربطی به دکتر قالیباف و شهرداری ندارد».

انتشار فایل صوتی دو فرمانده برجسته سپاه برای هلدینگ یاس که نام محمدباقر قالیباف نیز در آن به گوش می رسد، این ابهام را زنده کرده و تا به امروز هیچکس دقیقاً نمی داند چه بلایی سر میلیاردها تومانی در دوره قالیباف آمده است. تهران.

پرونده های مبهم مربوط به نام شهردار و سرهنگ دیروز و رئیس امروز مجلس به همین جا ختم نمی شود. پرونده املاک نجومی یکی دیگر از آنهاست که مشخص شد در زمان مدیریت محمدباکر کلیباف، شهرداری به صورت غیرقانونی املاکی را با قیمت های نجومی با تخفیف 50 درصدی یا کمک های ویژه به برخی مدیران شهرداری و خارج از شهرداری واگذار کرده است. مبلغ تخلف ناشی از آن به بیش از دو هزار میلیارد تومان رسید.

جالب اینجاست که در آن زمان یاشار سلطانی مخبر این پرونده نیز دستگیر و به پنج سال زندان محکوم شد. با این حال، سه سال بعد، او این شانس را پیدا کرد که تبرئه شود. این در حالی است که تا این لحظه رئیس مجلس هیچ پاسخی به افکار عمومی برای روشن شدن پرونده املاک نجومی نداده است. جالب اینکه قدرت او در آوردن افشاگران به دادگاه و گرفتن حکم زندان برای آنهاست!

علاوه بر آنچه مطرح شد، پرسش‌های زیادی وجود دارد که قالیباف می‌تواند به عنوان اولین گام برای احترام به «اعتراض اصلاح‌طلبان» پاسخ دهد. از اتهامات عیسی شریفی که سال ها دست راست و معاون او در شهرداری تهران بوده تا شبهات مطرح شده در مورد خیریه های همسرش.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در حالی است که پرونده های مبهم نام او چندان به خشم و بی اعتمادی افکار عمومی کمک نکرده است و در مقابل حمایت وی از «اعتراض اصلاح طلبان» باید گفت اولین و مهمترین گامی از اصلاحات برای کارمندان دولت. پذیرش کار و مسئولیت و مسئولیت در قبال جامعه. اما تا زمانی که این شفاف سازی و پاسخگویی صورت نگیرد، هر ژست اصلاحی جامه ای بی شکل بر تن خواهد بود.

سوتیتر: در ویدیوی ملاقات سخنران با دهه 80، اولین جمله ای که پخش می شود این است: «ما به دعوت شما اینجا هستیم. این برای ما خیلی خوب است.» «دعوت خوب» از طرف آقای رایس، اما پرونده Seismonigate او در اذهان عمومی منتشر شده است و از آن بدتر اینکه افشاگران او به زندان محکوم شده اند!

سوتیتر: محمدبکر کلیباف رئیس مجلس است و پرونده های مبهم درباره نام او چندان به خشم و بی اعتمادی افکار عمومی کمک نکرده است. تا زمانی که در مورد آنها شفاف سازی نشود، هر نوع ژست اصلاح طلبی، لباس گشادی بر تن خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید