برای کسانی که عدالت می خواهند از مبارزه با فساد توبه کنند نباید افسانه باشد

دین علاوه بر عفاف و حجاب، مهربانی و عطوفت نیز دارد

وی ادامه داد: ما علاوه بر زمان شناخت نیاز به علم دیگری نیز داریم، باید دین اعم از خدا، توحید، نبوت و کتابی که فرهنگ ما را تشکیل می دهد را بشناسیم، در واقع یک نگاه کلی به دین با برنامه داشته باشیم. و حساب.. باشیم و بگوییم اگر دین ما عفاف و حجاب دارد، مشارکت و عدالت هم دارد، مهربانی و عطوفت هم دارد، حافظه و ارتباط با قرآن هم دارد، برادری دینی هم دارد و خیلی چیزهای دیگر، اگر همه اینها را با هم بشناسیم، میزان هر کدام را می دانیم و رفتارمان کاریکاتور دین نمی شود، مفید و مؤثر است.

امام جمعه قزوین گفت: سومین شناختی که بخشی از کار یک فعال فرهنگی و مذهبی است، شناخت مردم است چگونه مردم را بشناسیم؟ این معنا در بیانات دیروز رهبر معظم انقلاب بسیار واضح بیان شد. گاهی بعضی ها این نگاه را نسبت به مردم دارند که انگار خودشان را مقدم بر خدا و دین قرار داده اند، قبل از پیروزی انقلاب عده ای به امام خمینی (ره) می گفتند با وجود این همه نابسامانی در جامعه کی دوست داشت؟؟ امام در پاسخ فرمودند: «شما باید محرم ها، شب های قدر و ماه رمضان مردم را ببینید که مردم ارادت خود را به اهل بیت، عصمت و طهارت خود نشان می دهند.» امروز بیا و ببینید مردم ما در اربعین، شب قدر، قرآن و محافل مذهبی چقدر معجزات و افتخار آفریدند، مثلاً عید غدیر که در تهران برگزار شد، همه را شگفت زده کرد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تصریح کرد: اگر نگاه درستی به مردم داشته باشیم، یعنی افراد را بر اساس فطرتشان ببینیم نه از روی رفتار تصادفی، نگاه ها بسیار متفاوت می شود، بنابراین باید این شناخت را داشته باشیم. برای اینکه بتواند عمل کند موثر است

وی خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقاتی که قبل از این فاجعه رخ داده است، اما خوشبختانه فرهنگ مردم هر روز در حال رشد است و این فاجعه در حال کاهش است و رفتار خود را در جهت پیشرفت و تفکر منطقی تنظیم می کنند. این احزاب، باندها، جناح ها و گروه های قومی هستند که مشکل ایجاد می کنند.

رئیس شورای فرهنگی کل استان قزوین تصریح کرد: امیدواریم روزی به حدی از رشد برسیم که از منظر «خدا را شکر و توکل دارم» به یکدیگر نگاه کنیم و هر کدام را ارزیابی کنیم. دیگر با این معیار و در جهت این هدف عمل خواهد کرد که در این صورت بسیاری از بلاها کاهش می یابد و برکات کار افزایش می یابد. وقتی این اتفاق بیفتد، اعتماد مردم نیز افزایش می یابد. امام راحل با اعتماد به مردم انقلاب را شروع کرد، آن اعتماد نتیجه داد، امام خمینی (ره) با اعتماد قبل از تهاجم به نام جنگ با مردم روبرو شد.

امام جمعه قزوین تاکید کرد: به شدت نیاز به هماهنگی و همکاری همه داریم، به فرموده مقام معظم رهبری که نماز جمعه را قلب فرهنگی هر شهر نامیدند و از آن به عنوان یک مركز فرهنگ، بصيرت، ايمان و تقوا اين كار را كردند، اما باز هم مي بينيم كه نماز جمعه ما گاهي از راه مي افتد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تصریح کرد: همه ما سرباز ولی فقیه هستیم باید در این خدمت سربازی با جدیت عمل کنیم و اگر رهبر معظم انقلاب را قرارگاه نماز جمعه می نامند باید این را هم تقویت کنیم. ما همه سربازان این نظام هستیم و انقلابی هستیم و باید رسالت دینی خود را انجام دهیم.

آیت الله عابدینی یادآور شد: نماز جمعه دو ویژگی بسیار جدی دارد، یکی از ویژگی های آن ذکر و یاد خداست که در این کارکرد با حج مشترک است، دومین ویژگی نماز جمعه عمومی بودن آن است، در روز جمعه. نماز درد مردم گفته می شود باید چشم انداز زندگی مردم را در نظر گرفت و آسیب ها و مشکلاتی را که به مردم آسیب می زند رصد و ذکر کرد همچنین تفاوت دیگر نماز جمعه با حج این است که اجتماع حج است. سالی یک بار و برای هر مسلمانی اگر استطاعت مالی داشته باشد، در طول عمر یک بار می شود، اما نماز جمعه هفته ای یک بار می شود و هرکسی می تواند در آن شرکت کند.

فرمود: خداوند در سوره جمعه که یکی از ارکان نماز جمعه است می فرماید، یعنی پیامبری از بین مردم بی تربیت برانگیخته است که آیاتش را بر آنان می خواند و تزکیه می کند و می بخشد. به آنها کتاب (قرآن) و حکمت می‌آموزد، هر چند پیش از این در گمراهی آشکاری بودند! یعنی آیات قرآن باید در نماز جمعه خوانده شود و به گونه ای گفته شود که مردم به آیات عمل کنند و بر اساس آنها حرکت کنند، شرک و دیدگاه های غیر الهی از نماز جمعه حذف شود. و حکمت باید آموزش داده شود، این آموزش گاهی در خطبه های نماز جمعه است و گاهی به برکت رسانه و فضای مجازی خواهد بود.

رئیس شورای فرهنگی عمومی استان قزوین خاطرنشان کرد: در نماز جمعه همواره دو دشمن مورد حمله قرار می گیرند، یکی یهودیان، چهار آیه مرکزی سوره جمعه بیانگر ویژگی های خاص یهودیان است و به کمک این چهار آیه ما رجوع به سوره های دیگر شود. همچنین ما را می برد که یهودیان را در سوره های آل عمران، بقره، نساء و سایر سوره ها ببینیم و به ویژگی های خطرناک آنها نگاه کنیم، آنها را باید در نماز جمعه گفت، منظور از یهودی استکبار جهانی است، این موضوع خیلی جدی است، خداوند این را خواسته است، این حقایق باید به گوش و نظر مردم برسد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تصریح کرد: بنابراین یکی دشمن بیرونی استکبار است که در نماز جمعه مورد حمله قرار می گیرد و دیگری دشمن داخلی و منافق است، در این سوره خداوند از منافقان صحبت می کند و به آنها می گوید. مؤمنان مانند منافقان نباشند، در این سوره خداوند حیله ها و حیله های منافقان را علیه پیامبر بیان می کند، آیا تغییر کرده است؟ نفاق این است که عده ای خیانتکار به دینداران خیانت می کنند و افراد متدین در صفوف مؤمنان نفوذ می کنند وگرنه مؤمنی که خیانت نمی کند دروغ نمی گوید و رشوه نمی گیرد، منافقان رخنه کرده اند و حالا هستند.

گفت: متصدی باید اهتمام به ایمان داشته باشد وگرنه جای کسی را که دغدغه ایمان دارد غصب کرده است که در این صورت منفعت طلبی و نفاق به وجود می آید.

آیت الله عابدینی یادآور شد: یکی دیگر از ویژگی های نماز جمعه، ادغام سیاست و دین است، خیلی وقت ها ممکن است برخی بگویند در نماز جمعه نیازی به بیان مسائل سیاسی نیست، اما عبارت «سیاست ما عین دین ماست». تبیین مسائل معرفتی و انقلابی از تأکیدات رهبری در نماز جمعه است.

امام جمعه قزوین افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند ائمه جمعه باید این اصل اصیل قرآن و امر مهم حیات ایمانی را برای مردم تبیین کنند که خداوند حافظ و حافظ مؤمنان است. او آنها را از تاریکی به سوی نور بیرون می آورد. اما کسانی که کافر شدند، اولیای آنها ستمگرانند. که آنها را از نور به تاریکی هدایت می کند. آنها متعلق به آتش هستند و همیشه در آن خواهند ماند.

وی گفت: اگر این آیه را به درستی تبیین کنیم راه های نفوذ فرهنگ بیگانه را می بندیم، زیرا آنها پاسدار طاغوت هستند، دروازه های رحمت قرآنی را به روی ذهن و فرهنگ جامعه باز خواهیم کرد و مردم با پیامبر، قرآن و ائمه تماس خواهند گرفت. به سمت نور حرکت می کنند، خطبه های نماز جمعه این رسالت را بر عهده دارند.

d22fb420 634e 4833 89f5 ba684e54c944 خبر خاکستری

رئیس شورای فرهنگی کل استان قزوین ادامه داد: خداوند فرموده است که دشمنان خدا آرزو کرده اند و تصمیم گرفته اند تا آنجا که می توانند نور خدا را خاموش کنند اما ما اجازه نمی دهیم نور ما خاموش شود. آیا امکانات و نیروهای فرهنگی نشسته بر سر سفره امام زمان (عج) برای این کار را داریم؟ آیا ما مأموریت خود را به خوبی انجام می دهیم؟ آیا برای روشن نگه داشتن معارف و حقایق دینی تلاش جدی می کنیم؟ البته فعالیت های خوبی در این زمینه ها انجام شده است اما خلأها و کمبودهای زیادی وجود دارد که باید جبران شود.

آیت الله عابدینی گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند شعائر الهی را باید بزرگ نگه داریم، این یعنی تبیین، این معنا در خیلی جاها دیده می شود، مثلاً در سلام فرمانده، صدا و سیما، نیروهای متدین و نهادهای انقلابی. چیزهایی در مورد ما وجود داشت که باید از آنها تشکر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در بحث اربعین می بینیم که همه اشتیاق دارند که بعد از ایام تاج گذاری این مراسم را برگزار کنند، این امری است که باید به طور جدی قدردان آن باشیم، اما در جاهایی که ضعیف عمل می کنیم. من باید رفتارمان را مرور کنیم.

امام جمعه قزوین افزود: خداوند در قرآن نیز درباره کسانی که دوست دارند فحشا را در بین مؤمنان رواج دهند، گفته است و می فرماید آنها بر دین مقدم هستند. البته انسان می تواند فحشا هم باشد، اما فحشا را دوست ندارد، نباید از روی عصبانیت باشد، ناخودآگاه این کار را می کند، فراموش می کند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: هر یک از این عناوین اعم از تعلیم، انذار، ارشاد، موعظه و نصیحت از مواردی است که قبل از امر به معروف و نهی از منکر باید مورد توجه قرار گیرد، لازم است در این موارد از مردم محافظت شود. و با آنها پدرانه رفتار کنید.



آیت الله عابدینی تصریح کرد: نگاه کنیم ببینیم آیا عدالت کمتر از عفاف است؟ خدای متعال در مورد عدالت فرمود من همه چیز را آوردم اعم از قرآن و انبیا تا همه مردم عدالت خواهی را بیاموزند، اگر جوانی بیاید عدالت خواهی کند حرفی می زند اما این همه شهرت و گله و شکایت درست کردیم و از او حرف زدیم. ، دیگر اینطور نیست، من توبه می کنم که از دین و فساد صحبت می کنم، ممکن است این جوان ناخودآگاه ما را سیاه نمایی کرده باشد.

گفت: ما باید این گونه جوانان را تربیت کنیم و بگوییم مثلاً آن بخشی از حرفی که زدی را نباید می گفتی، تخریب نکنی، امیدوار بودن هم خیلی مهم است.

نماینده فقیه در استان قزوین تصریح کرد: حفظ و حراست از کرامت انسان مهم ترین دستور خداوند است، خداوند همه دین را در تقوا خلاصه کرده است و در مورد تقوا نیز می فرماید اگر کسی بخواهد «انا اکرماکم عندالله اتقاکم». صدمه به حیثیت من خودش حرام کرد دیگران هم حرام کردند اگر کرامت انسان تضییع شد اصل بر حفظ کرامت انسان است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید