برخی از فروشندگان کرکره را پایین کشیدند در بازار لوازم خانگی چه می گذرد؟

برخی از فروشندگان کرکره را پایین کشیدند در بازار لوازم خانگی چه می گذرد؟

افزایش قیمت لوازم خانگی در سال های اخیر بیش از توان اقتصادی مردم بوده و روند افزایشی قیمت ها باعث شده بسیاری از خانواده ها نتوانند لوازم خانگی نو و نو خریداری کنند.

رکود شدید بازار اکنون تعداد مغازه هایی را که ترجیح می دهند تعطیل شوند افزایش داده است. طبق اعلام فروشندگان خانه های استیجاری در بحران رکود تورم نمی توانند به تنهایی از پس آن برآیند.

سالمندان این بازار که صاحب مغازه هستند حالشان خوب نیست و در چند سال اخیر پرسنل خود را تعدیل کرده اند و اکنون اتحادیه خودشان را اداره می کنند.

وضعیت هم برای مصرف کنندگان و هم برای خریداران خوب نیست و بسیاری از خانواده ها تا زمانی که مجبور به خرید لوازم خانگی جدید نشوند، حتی به فکر خرید لوازم خانگی جدید هم نیستند. چون توان پرداخت هزینه های میلیونی و گزاف خرید را ندارند. این روزها خانواده ها بیشتر به دنبال تعمیر لوازم خانگی هستند هر چند که هزینه تعمیر آن با قیمت خرید برخی از لوازم خانگی در سال های اخیر برابری می کند.

اگر در این بازار خرید و فروش می شود مربوط به کسانی است که باید جهیزیه بخرند. البته خرید جهیزیه در شرایط فعلی مانند گذر از هفتخوان رستم است و باید با پول زیادی به بازار لوازم خانگی بروید.

گزینه های محدود و بودجه خانواده ها

محدث بنیان عروس جوانی است که با اشتیاق کامل به خیابان امین آمد. وی می گوید: برای خرید کل جهیزیه دویست میلیون تومان در نظر گرفتیم اما متاسفانه با نگاهی به قیمت ها متوجه شدیم که فقط می توانیم لوازم اولیه مانند یخچال، ماشین لباسشویی، اجاق گاز، پلوپز و جاروبرقی را خریداری کنیم. و همچنین برای خرید ظروف چینی، فرش و لوازم مورد نیاز پول داریم. بیایید به اقلام کوچک آشپزخانه، برخی از لوازم پلاستیکی نیز نگاه کنیم.

وی ادامه می دهد: پدرم مقداری از آن پول را قرض کرد و وام ازدواج را پس انداز کردیم تا پول خانه را تهیه کنیم.

این عروس جوان می گوید: هزینه لوازم خانگی افزایش یافته و واقعا برای خانواده ها طاقت فرسا است.
همه چیز خیلی گران شد

الهه فرهادی دختر جوان دیگری است که به همراه همسرش برای خرید لوازم خانگی به بازار آمده است. او می گوید: هرگز فکر نمی کردم قیمت ها این گونه باشد; همه چیز خیلی گران شد.

الهه می افزاید: طی دو سال اخیر و به تدریج تعدادی لوازم خانگی خریداری کرده ایم اما به دلیل استفاده از خدمات پس از فروش تصمیم به خرید نزدیک به زمان عقد گرفتیم و اکنون تعجب کرده ایم.

می گوید: چگونه می توان با دستمزد کارگران لوازم خانگی گران قیمت خرید؟ حتی قیمت لوازم خانگی ایرانی هم سر به فلک کشیده است.

دستمزد پایین و قیمت بالا

علیرضا تکوی نیز به قرن نو گفت: خانواده عروس خرید پنج قلم کالا را به خانواده داماد سپرده اند و برای خرید آنها حداقل 100 تا 150 میلیون تومان نیاز دارم که کل وام ازدواج برای خرید لوازم خانگی را پوشش می دهد.

وی می افزاید: پدرم بازنشسته است و حداقل دستمزد می گیرد، بنابراین نمی تواند در هزینه های عروسی و خرید اجناس به من کمک کند.

وی تصریح می کند: علاوه بر این هزینه گزاف باید هزینه های عروسی، رهن و اجاره خانه و … را هم اضافه کنیم که قطعا حداقل 700 تا 800 میلیون تومان و به عنوان یک جوان با درآمد 6، 5 میلیون تومانی نیاز است. در هر ماه، چگونه می توانم این هزینه را بپردازم؟ آیا هزینه ها را پوشش می دهم؟

فروشندگان در گرانی مقصر نیستند

فرهاد یکی از فروشندگان لوازم خانگی در بازار امین هزار نیز می گوید: چند ماه است که تعداد مشتریان این بازار کم شده و کمتر مشتری واقعی برای خرید مراجعه می کند.

وی ادامه می دهد: اکثر کسانی که در این بازار حضور می یابند، بیشتر اجناس را ارزش گذاری می کنند و با شنیدن قیمت ها معمولا از خرید پشیمان می شوند. اما گرانی لوازم خانگی ربطی به اتحادیه ها و کسبه ندارد زیرا قیمت ها مصوب است و ما نقشی در قیمت گذاری نداریم.

وی می گوید: متاسفانه با ما برخورد خوبی نمی شود و به عنوان گرانفروش دیده می شویم و در شرایط فعلی نقشی نداریم.

منبع: قرن جدید

دیدگاهتان را بنویسید