برخی اساتید دانشگاه، هیزمی بر آتش آشوب زدند/دانشگاه محل بحث و گفت و گو است نه هرج و مرج و سردرگمی + فیلم


ساعت: 09:53
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۶
کد خبر: 1916243

برگزاری نشست دانشجویی برای بررسی ریشه‌های آشوب‌های 1401;

نشست دانشجویی بررسی ریشه های اغتشاشات 1401 با حضور ‘علیرضا حسن خا’ و ‘امیرحسین برزو’ دو دانشجوی حقوق و فعال تشکل های دانشجویی در پایگاه خبری تحلیلی هشت دی برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش 17 آذرماه، نشست دانشجویی بررسی ریشه های اغتشاشات 1401 با حضور «علیرضا حسن خا» و «امیرحسین برزو» دو دانشجوی حقوق و فعال دانشجویی در اتاق خبر پایگاه خبری تحلیلی برگزار شد. سازمان ها

متن این گفتگو در دو بخش تقدیم می شود.

«علیرضا حسن خواه» از فعالان دانشجویی در این نشست در گفتگو با ۸دی به تشریح فضای دانشگاه در جریان اغتشاشات اخیر پرداخت و گفت: افرادی که شبیه دانشجو بودند فضای دانشگاه را به سمت اعتصاب سوق دادند، مثلاً برخی افرادی که آن روزها وارد دانشگاه شدند در دانشگاه درس می خواندند، در سال های اخیر فارغ التحصیل شده بودند، این افراد فقط برای من شعار آزادی می دادند تا اینکه وقتی پرسیدیم خواسته شما چیست، بیایید صحبت کنید، جوابی نداشتند و حتی نمی دانستند از آزادی چه می خواهند.


بسیاری از مشکلات جامعه امروزی ناشی از ضعف در امور آموزشی است

وی در خصوص وضعیت مدارس گفت: بسیاری از مشکلات باید از ریشه در مدارس پیگیری شود. بسیاری از مشکلات جامعه امروزی ناشی از ضعف مسائل آموزشی است، وقتی مدارس آموزش های لازم را نمی دهند نتیجه آن را در دانشگاه ها می بینیم، متاسفانه کشور ما فاقد آموزش صحیح است.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: در فضای آموزشی و نخبه ای دانشگاه باید بحث و بررسی شود و بدون توجه به اغتشاشات و اعتراضات، علت و معلول مشکلات بررسی شود.


چرا قانون در دانشگاه های خارجی خوب است اما در ایران نه!

حسن کاه با اشاره به اهمیت رعایت قانون گفت: در فرآیند دانشگاه های خارج از کشور قوانینی برای دانشجویان وجود دارد که همه باید آن را رعایت کنند، نظام جمهوری اسلامی نیز قوانین خاص خود را دارد که باید رعایت شود. حقوق، فضای دانشگاه فضای یادگیری است نه اضطراب و ایجاد بلاتکلیفی.


برخی از افراد فضای دانشگاه ها را از بیرون مدیریت می کنند

وی در پاسخ به سوال خبرنگار هشتم مبنی بر اینکه چه عواملی جو نخبگانی دانشگاه ها را به سمت اعتراض و آشوب سوق می دهد، گفت: این رفتارها متاثر از فضا و شرایط است و برخی از بیرون نیز جو دانشگاه ها را مدیریت می کنند.


دانشجویان معترض از صحبت کردن و ایجاد انگیزه اجتناب کردند

یک دانشجوی حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی رشت گفت: در اغتشاشات گذشته در کشور افرادی بودند که دیدگاه داشتند و صحبت می کردند اما در حوادث اخیر با یکدیگر در مورد مسائل صحبت می کردند اما اکنون دانشجویان معترض از صحبت کردن و دلیل آوردن پرهیز می کنند. و فقط به فحاشی ها دامن می زدند و ناامنی ایجاد می کردند، عده ای از عوامل بیرونی نیز با ارسال چاقو و ابزارهای مختلف بر این فضا حکومت می کردند.


پیدا کردن کیسه های پر از چاقو و ابزار خشونت در اطراف دانشگاه

وی ادامه داد: به عنوان مثال در دانشگاه ما به دلیل محصور شدن دانشگاه در حصار، کیسه هایی پر از چاقو و ابزار خشونت پیدا کردیم و مشخص بود که عده ای می خواهند محیط دانشگاه را در هر شرایطی خطرناک کنند. راهی که می توانستند


رفتار شورشی متاثر از فضای رسانه ای است و اهداف بیهوده خالی از تفکر است

حسن خواه با بیان اینکه رفتار این اغتشاشگران متاثر از فضای رسانه ای و اهداف بیهوده بدون تفکر بوده است، اظهار داشت: بحث با فحاشی و انتقاد با اعتراض متفاوت است و باید برای رفع مشکلات این فضای آموزشی تلاش کنیم.

وی در ادامه به ویژگی های بارز دانشجو اشاره کرد و گفت: به نظر من اولین قدم فردی که وارد دانشگاه می شود باید انتخاب رشته فارغ از خانواده، رعایت قوانین در محیط دانشگاه و سپس انتخاب رشته باشد. تمرکز بر مطالعه و کسب دانش و تمرکز بر فعالیت رشته تخصصی خود.

خبر خاکستری

این فعال دانشجویی درباره نبود تریبون مناسب برای اعتراض گفت: صرف نظر از این تریبون، افرادی که به دنبال ایجاد ناامنی در دانشگاه‌ها بودند، راهی برای گفت‌وگو نداشتند و حتی زمانی که یک نفر حاضر به صحبت شد. دیگران او را از گروه خود جدا کردند.


مقام جهاد قبل از بروز مشکل تبیین است

حسن کاه راهکارهای لازم را برای حل مشکلات ارائه کرد و گفت: تبیین جهاد یکی از روش های مقابله با دشمن است، اما موضوع از این نظر حائز اهمیت است که باید مشکل را شناسایی کرد و قبل از آن چاره اندیشی کرد. مشکل رخ می دهد هیچ نقطه ای از شهرستان نیست که جلسات توجیهی در آن برگزار نشود، اما اگر باید قدم به قدم برای پیشبرد جهاد تبیین پیش می رفتیم، اکنون با این مشکلات مواجه نبودیم.


من با فیلتر کردن موافق نیستم. در واقع من فیلترینگ را راه حل مشکل می دانم

وی با تاکید بر اینکه باید به فضای مجازی توجه ویژه شود، گفت: دشمن با فضای مجازی با کشور ما وارد جنگ روانی شد و تا حدودی موفق شدند. امروزه فضای غالب جامعه فضای مجازی است که مردم ما معمولا اخبار و بسیاری از مشکلات را از فضای مجازی دنبال می کنند، بنابراین باید فضای مجازی را درک کنیم، زیرا ریشه بسیاری از مشکلات و جذابیت های دشمن از همین فضا شروع می شود. . این را هم بگویم که من با فیلترینگ موافق نیستم و در واقع فکر می‌کنم فیلتر کردن فقط مشکل را برطرف می‌کند، در حالی که جهت دنیا به سمت فضای مجازی است و نیاز مردم و ایجاد مسیر درست است. در این فضا می تواند ما را به سمت حل مسئله در این فضا سوق دهد.

وی با بیان اینکه فتنه‌های سال‌های اخیر بعضاً بر اساس مسائل اقتصادی صورت می‌گیرد، ادامه داد: در حوادث اخیر صراحتاً هدف براندازی نظام است و در سال‌های اخیر دشمن با تأثیرگذاری، اساس حوادث اخیر را گذاشته است. ذهن مردم در فضای مجازی


جهاد تبیین باید مرحله به مرحله انجام شود

حسن خواه با بیان اینکه در پیشرفت جهاد تبیین باید گوش به فرمان ارشاد باشیم، تصریح کرد: جهاد تبیین فضای وسیعی دارد که اگر آن را دقیق و درست معرفی کنیم قطعا بسیاری از مشکلات حل می شود.


برخی از اساتید دانشگاه نیز به این شورش ها دامن زدند

این فعال دانشجویی با بیان اینکه در بسیاری از دانشگاه ها برخلاف هر شرایطی بحث علم آموزی خوب پیش نمی رود، گفت: حتی برخی از اساتید خودشان مشکل آفرینی می کنند و برخی اساتید نیز در این فضا هیزمی بر آتش آشوب ها ریخته اند. وظایف خود را به درستی انجام دادند، شاید دانش آموزان به این فضا کشیده نمی شدند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر هرکس در حوزه خود قوانین را رعایت کند شاهد چنین حوادثی در کشور نخواهیم بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید