بررسی ابلاغیه/ سند قانونی «خبرنگار» و وزارت کشور چیست؟

بررسی ابلاغیه / سند قانونی کرونر چیست؟

روز جدید : مسابقات لیگ در کمتر از دو روز با اعلام برگزاری لیگ بدون تماشاگر و نوبت دوم با دستور معاون اول رئیس جمهور با حضور تماشاگران اعلام شد.

سازمان لیگ فوتبال دوشنبه گذشته طی بیانیه ای تمامی مسابقات فوتبال بدون تماشاگر را اعلام کرد. در این بیانیه آمده است: بر اساس ابلاغیه وزارت کشور و لزوم تثبیت شرایط کنترل شده تاج و با توجه به رعایت نشدن بیشتر ورزشگاه‌های کشور، موارد بهداشتی رعایت نمی‌شود. لزوم انجام اقدامات منفی، مثبت و تثبیت وضعیت موجود، رعایت دستورالعمل تعهدات، الزامات و فرآیندهای برگزاری مسابقات ورزشی در شرایط تاج با حضور تماشاگران از اطلاعیه قبلی ضروری بود، لذا در صورت عدم اتصال سامانه‌های فروش بلیت الکترونیکی. با سیستم ایران من، هر مسابقه ای “تماشاگر ممنوع است.”

اما کمتر از دو روز بعد یعنی ۲۸ اردیبهشت، علی جهرمی سخنگوی دولت روز سه شنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «با دستور معاون اول رئیس جمهور مسابقات فوتبال تا پایان لیگ برتر با حضور تماشاگران برگزار می شود. “

حال سوال اینجاست که آیا وزارت کشور مجاز است با توجه به “ضرورت تثبیت شرایط کنترل شده تاج” دستوری صادر کند که منجر به “برگزاری مسابقات بدون تماشاگر” شود؟ همانطور که در دوره پس از تاج گذاری مرسوم است، تصمیم برای اعمال چنین محدودیت هایی صرفاً در صلاحیت ستاد ملی تاج و تخت است. دستور معاون اول رئیس جمهور نیز مشمول همین قاعده کلی است و مخبر مانند هر نهاد یا شخص دیگری حق ورود به حوزه اعمال یا رفع محدودیت های کرونری و صدور اجرائیه را ندارد. لذا لازم است سند قانونی دستور صادره وزارت کشور و معاون اول رئیس جمهور ابلاغ و تبیین شود.

دو دستور متناقض در خصوص حضور تماشاگران در ورزشگاه ها/ مستند قانونی «خبرنگار» و وزارت کشور چیست؟

اعلام ممنوعیت حضور تماشاگران در مسابقات فوتبال و رفع فوری آن ابهامات و سوالاتی را در افکار عمومی ایجاد کرده است. زیرا طبق روال معمول دوران پسابرجام، هرگونه دستور اعمال محدودیت یا رفع محدودیت تنها در صلاحیت این ستاد است و هیچ نهاد یا شخص دیگری حق اعلام یا لغو محدودیت تاج را ندارد.

با عنایت به این نکته کلیدی، شایسته است نهادها و ارگان های ذیربط نسبت به رفع ابهامات و موارد زیر اقدام نمایند:

1- اگر ابلاغیه وزارت کشور براساس دستور ستاد ملی ولیعهد باشد معاون اول رئیس جمهور با چه سند و اختیار قانونی دستور لغو آن را صادر کرده است؟

2- اگر ابلاغیه وزارت کشور بدون دستور ستاد تاج و تخت کشور تصویب و ابلاغ شده است، چرا کارمندان این وزارتخانه برخلاف ممنوعیت قانونی ورود به محدوده، دستور برگزاری مسابقات فوتبال بدون تماشاگر را صادر کردند. تصمیمات تاج؟

دیدگاهتان را بنویسید