بررسی تاثیر حذف ارز 4200 تومانی در بورس

روزبه شریعتی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه موضوع ارز ترجیحی همواره در کشور مطرح بوده است، اظهار کرد: به عنوان مثال در سال های اول پس از انقلاب اسلامی نرخ ارز ترجیحی هفت و قیمت دلار در بازار آزاد بود. 120 تن بود این ذهنیت که می توانند از طریق یارانه پنهان مواد اولیه قیمت ها را برای مصرف کنندگان پایین نگه دارند.

وی ادامه داد: این چرخه به این سوال مهم نمی پردازد که آیا کل فرآیند بر اساس اصول خود پیش می رود یا خیر. در صورتی که واقعا ارز 4200 تنی برای تولیدکننده کالاهای اساسی تهیه شده و این تولیدکننده کالا را با همان ارز تهیه و تولید کرده و با قیمت مصوب در بازار عرضه می کند. زمانی که قیمت واقعی ارز افزایش می‌یابد، قیمت این کالا به دلار کمتر از قیمتی است که در کشور عرضه می‌شود و این امر منجر به قاچاق کالاهای اساسی می‌شود، زیرا هرکسی که این کالا را داشته باشد، می‌تواند این کالا را برای دلالان خارجی ارسال کند. و ارز را به جای خود بگیرید.

ماهیت ارز دو نرخ فاسد است

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: حتی تولیدکنندگانی که 4200 تن دریافت می کنند نیز می توانند وارد چرخه فساد شوند زیرا کنترل افراد بسیار سخت است و در واقع از 4200 تن برای تولید یا واردات کالاهای اساسی استفاده می کنند، زیرا اصل چند قیمت گذاری مفسده دارد. نمی توان کل زنجیره را منزوی کرد و مرزهای کشور را بستند تا قاچاق نشود. به نظر من راه حل این است که دولت همان مقدار یارانه ای را که برای 4200 تن پرداخت می کند به صورت کارت اعتباری یا یارانه مستقیم به اقشار کم درآمد پرداخت کند و به شرکت ها اعلام کند که ماده اولیه بر اساس یک واحد است. ارز یا نرخ نیما سیستماتیک. تحویل و تولید.

شریعتی با تاکید بر اینکه ارز یک نرخ رانت و فساد ندارد و از دلالان و قاچاقچیان جلوگیری می کند، گفت: دولت نباید به 80 میلیون نفری که درآمد یکسانی ندارند یارانه بدهد. اطلاعات حذف طبقه بندی باید شفاف باشد. چتر نباید روی سر همه باشد. یارانه ای که پرداخت می شود از جیب یک فقیر گرفته می شود و به جیب یک پولدار می پردازد.

پرداخت یارانه معیشتی به افراد کم درآمد

وی با بیان اینکه در سال 1400 معادل 19.5 دلار ارز 4200 تومان است، توضیح داد: حدود 18 میلیارد دلار کالای روتین است و مابقی برای واکسن تاج است. اگر اقشار ضعیف جامعه برای سال آینده شناسایی شوند و بتوان یارانه معیشتی به افراد کم درآمد پرداخت کرد. شرکت های تولید کننده محصولات نیز می توانند ارز خود را در سامانه نیما تهیه کنند و متناسب با هزینه ها نرخ ارز را افزایش دهند. عدم افزایش نرخ، که باعث افزایش حاشیه سود می شود.

نیاز به حفظ حاشیه سود

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بازار سرمایه انتظار دارد حاشیه سود حفظ شود، گفت: حاشیه سود باید حفظ شود اما با افزایش تعداد فروش باید سودآوری داشته باشد. بازار سرمایه به خبر حذف ارز از 4200 تومان و صف آرایی سهام واکنش مثبت نشان داد. ذهنیت بازار سرمایه این است که ما چندین دهه است که ارز ترجیحی داشته ایم و هر زمان که این نرخ ارز افزایش پیدا کرده، همان افزایش نرخ سود به شرکت ها داده شده است.

شریعتی تاکید کرد: پس نمی توان گفت ارز شرکت های 4200 تومانی حذف شود، اما نباید افزایش نرخ سود داد و حاشیه سود کاهش پیدا نکرد. اگر افزایش قیمت مجاز نباشد، تولیدکنندگان احتمالاً تولید را متوقف خواهند کرد. اگر شرکتی مواد اولیه را با تعرفه نیما تهیه می کند، باید نرخ را به همان نسبت افزایش دهد تا حاشیه سود شرکت معقول و حفظ شود. اگر این حاشیه سود حفظ شود، درآمد واقعی شرکت افزایش می یابد. به عنوان مثال قیمت محصول یک شرکت 1000 تن، قیمت کل 900 تن و سود ناخالص 100 تن است. اگر قیمت تمام شده 1800 تن و نسبت فروش 2000 تن باشد، حاشیه سود 10 درصد حفظ می شود اما تعداد سود ناخالص از 100 تن به 200 تن افزایش می یابد.

وی با تاکید بر اینکه عدم افزایش نرخ ارز پس از حذف ارز 4200 تومانی به شرکت ها آسیب می رساند، گفت: در صورت حذف ارز 4200 تومانی باید به شرکت ها اجازه افزایش نرخ ارز داده شود و به فقرا یارانه یا کارت معیشت داده شود. اجتناب از نیش “میزان مصدومیت را افزایش ندهید. شرکت های سهامی پس از حذف ارز ترجیحی همواره بازدهی ریالی قابل توجهی داشته اند و فکر می کنم با این شرایط در بازار سرمایه نیز این امر تکرار شود.

دیدگاهتان را بنویسید