تاثیر حذف ارز 4200 تومانی بر استفاده از مواد اولیه حیوانات اهلی

تاثیر حذف ارز 4200 تومانی بر استفاده از مواد اولیه حیوانات اهلی

مدیرعامل اتحادیه کارخانه های تولید خوراک طیور و آبزیان گفت: با حذف ارز 4200 تومانی واردات مواد اولیه دام مقرون به صرفه نیست و چاره ای جز استفاده از مواد اولیه دامی و استفاده از ضایعات باقی مانده نداریم. محصولات کشاورزی برای تولید غذا برای حیوانات.

مجید جعفری مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک طیور و آبزیان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، اظهار داشت: پس از ارتقای یارانه ها و افزایش هزینه های تولید و افزایش قیمت محصولات پروتئینی، میزان جوجه ریزی کاهش یافته است که باعث کاهش تقاضا برای خوراک دام شده است به طوری که کارخانه های تولید خوراک دام به طور متوسط ​​با 30 درصد ظرفیت خود فعالیت می کنند.

وی افزود: راه حل رونق تولید در صنعت دام و طیور و کارخانجات خوراک دام، پرداخت بهای کالا برای افزایش مصرف و صادرات محصولات پروتئینی است.

مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک طیور و آبزیان با بیان اینکه تصمیم به آزادسازی صادرات خوراک دام و طیور گرفته شده است، ادامه داد: اگرچه ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات مواد اولیه دام حذف شده است، اما صادرات خوراک دام وی حذف شده است. هنوز آزاد نشده و تحت پیگرد اداری است.

جعفری در پاسخ به اینکه تولید خوراک دام کشور چگونه می تواند با نمونه های خارجی رقابت کند، گفت: با توجه به اینکه کارخانه ها با ظرفیت پایین کار می کنند، قیمت تمام شده آنها بالا و فرصت رقابت کم است، از طرفی تحریم ها باعث شده است هزینه تولید دام افزایش می یابد تا در نهایت قیمت خوراک تولید داخل نتواند با رقبای خارجی از جمله ترکیه رقابت کند.

مدیرعامل اتحادیه کارخانه‌های تولید خوراک طیور و آبزیان درباره اقدامات جایگزینی مواد اولیه تولید داخل و ضایعات کشاورزی به جای مواد اولیه وارداتی در تولید خوراک دام و طیور، تصریح کرد: با توجه به اینکه تا ابتدای سال جاری، خام دامی مواد (ذرت، کنجاله سویا و جو)) با ارز دولتی وارد کشور می شود که تولید داخلی این محصولات در کشور به صرفه نیست.

وی تصریح کرد: شروع تولید مواد اولیه دامی و استفاده از ضایعات کشاورزی در تولید خوراک دام و طیور زمان زیادی می برد و نیازمند ایجاد زیرساخت ها و مطالعات علمی، تحقیقاتی و تجربی است.

جعفری بیان کرد: جایگزینی مواد اولیه جدید در خوراک دام می تواند ضریب تبدیل آن را تغییر دهد اما در نهایت باید به طور قطع به سمت استفاده از مواد اولیه داخلی در تولید خوراک برویم زیرا واردات مواد اولیه صرفه اقتصادی ندارد و هزینه نهایی را افزایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید