برنامه بهارستانی ها برای رقبای انتخاباتی

برنامه بهارستانی ها برای رقبای انتخاباتی

نمایندگان مجلس یازدهم به دنبال اصلاح قانون انتخابات پارلمانی هستند و نیم نگاهی به انتخابات اسفند دارند که برای آنها تعیین کننده خواهد بود، به ویژه مجالس اول و در مورد ماندن یا خروج از بحرین تصمیم گیری خواهند کرد.

نمایندگان مجلس یازدهم به دنبال اصلاح قانون انتخابات پارلمانی هستند و نیم نگاهی به انتخابات اسفند دارند که برای آنها تعیین کننده خواهد بود، به ویژه مجالس اول و در مورد ماندن یا خروج از بحرین تصمیم گیری خواهند کرد. یک فرصت عالی برای حذف رقبا قبل از شروع رقابت های انتخاباتی پدیدار خواهد شد که با نامزدی افرادی که سه دوره نماینده مجلس بوده اند ممنوع است. زیرا نه تنها تندروهای مجلس، بلکه حتی چهره های شاخص اصولگرایان در مجلس به خوبی می دانند که با حضور علی لاریجانی و لیستی که به دنبال تعطیلی وی و رسیدن به ریاست مجلس است، اگر موفق شویم. ، در مجلس آینده با تغییر موازنه قوا مواجه خواهیم شد; به خصوص اینکه پاییز سال گذشته رسانه های اصولگرا از احتمال حضور چهره هایی چون حسن روحانی، اسحاق جهانگیری، محمدجواد آذری جهرمی، محسن هاشمی و … صحبت می کردند. صرف نظر از گزینه های احتمالی که ورودشان در هاله ای از بلاتکلیفی است، حضور امثال علی مطهری، علی لاریجانی و امثال اینها نگرانی جدی طیف حاکمیتی اصولگرایان است که آشکارا سبد رای جریان را نشانه گرفته اند. اصولگرایان در مجلس و اگر چنین است، نه تنها برخی از چهره های بلندپایه که صرفا به دنبال طرح های جنجالی در تضاد با منافع ملی بودند و در کنار تدوین و تهیه قانون برای تامین منافع جناحی خود مانند انواع طرح های حفاظتی، مانند مسدود کردن اینترنت، ممنوعیت پرورش حیوانات خانگی و غیره. اگر بمانند فرصتی برای ماندن در بهارستان نخواهند داشت، اما حتی برخی از حاکمان در مجلس یازدهم تنزل مقام خواهند کرد. از این رو زنگ رقابت انتخاباتی نمایندگان مردم به صدا درآمده و لیست تصمیمات حفظ کرسی سبز در حال چرخش است و چه راه حلی بهتر از تغییر قانون انتخابات با توجه به شرایط نمایندگان فعلی مردم که کاندیدای احتمالی انتخابات هستند. انتخابات آینده انصراف نامزدها به جای دو ماه قبل از انتخابات به شش ماه قبل از انتخابات تغییر می کند و افرادی که سه دوره نماینده مجلس بوده اند نیز از کاندیداتوری منع می شوند. به این ترتیب بخش مهمی از شرکت کنندگان نمی توانند نامزد شوند.

علی حدادی درباره این نظر نمایندگان با اشاره به آخرین جلسه روز سه شنبه که در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس برگزار شد، گفت: در این جلسه به بررسی مراجع یک تالار علنی مجلس در خصوص اصلاح قانون انتخابات شورای اسلامی. کلیه موارد ذکر شده اصلاح و برای تصویب نهایی در صحن به قوه مقننه ارسال شد. این نماینده مردم ساوج بلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس توضیح داد: بر اساس مصوبه کمیسیون ماده 4 طرح مذکور که مربوط به احزاب و انتخابات تناسبی بود به دلیل حذف قانون از این طرح حذف شد. موضوع انتخابات تناسبی پنج سال سابقه مدیریتی یا آموزشی در بخش های دولتی و غیر دولتی نیز در شرایط عمومی متقاضی برجسته شده است. به گفته وی: «بر اساس قانون برخی از مسئولان برای ثبت نام در انتخابات مجلس باید استعفا دهند و در طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس، مدت زمان استعفا از دو ماه قبل از زمان ثبت نام به شش ماه افزایش یافت. همچنین بر اساس مصوبه کمیته امور داخلی کشور، ثبت نام از داوطلبانی که سابقه سه دوره نمایندگی را در سوابق خود دارند، ممنوع شد. سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شوراها گفت: در صورت عدم اعتراض معاونت حقوقی به مصوبات این کمیته، موارد ارجاعی در سامانه ثبت و به صورت عمومی بررسی می شود.

بنابراین تغییر قانون انتخابات به نفع عده ای خاص، با ویژگی که احتمالاً فقط برای این دوره از انتخابات مفید خواهد بود و در مجلس آینده ثابت می شود، از رگ گردن به ما نزدیکتر است.

البته مجلس یازدهم برای رسیدن به هدف مورد نظر راه زیادی در نگارش قوانین در پیش دارد. در اوایل دهه 1400 بود که در آخرین فرصت خود برای تغییر قانون انتخابات ریاست جمهوری، طرحی را نوشتند که فقط برای کاندیداتوری فرد مورد حمایتشان بود و به راحتی سایر کاندیداها را حذف کردند تا مطمئن شوند که رئیس جمهور را از بهارستان به بهارستان می فرستند. کشیش در انتخابات 13. توسط شورای نگهبان مسدود شد و به مجلس بازگشت. باز هم این روزها که نیاز به اصلاح قانون انتخابات مانند هر دوره دیگری احساس می شود و حتی شورای نگهبان خواهان تغییر قانون فعلی برای برگزاری انتخاباتی پرشور و به دور از بن بست فعلی است، مردم بهارستان راه را در پیش گرفته اند. انتخابات قبلی

حال وقتی نمایندگان مردم به نام اصلاح قانون انتخابات به دنبال امتیاز هستند، نباید فراموش کرد که برخی نمایندگان مجلس یازدهم کارنامه قابل دفاعی ندارند و بارها با تصمیمات نسنجیده خشم افکار عمومی را برانگیخته اند. و اشتباهات فاحش، سخنان و تصمیمات خود را ندارند، گویی بخش مهمی از مجلس در دست آنهاست و همین که از کار مجالس به ویژه مجلس اولی ها راضی باشند برایشان کافی است. نمایندگانی که تمام اعتبار خود را به کابینه ای دادند که حتی نتوانست یکی از طرح های استیضاح آنها را اجرا کند، اکنون مسئول عملکرد ضعیف بخشی از دولت سیزدهم هستند. آنها نه توانایی دفاع از عملکرد خود را دارند و نه انتقاداتشان از دولت برای مردم قابل باور است.

این در حالی است که شورای نگهبان از برنامه خود برای تحقق تاکید رهبری بر انتخابات پیش رو نوشته است: «شورای نگهبان در راستای اجرای تکالیف قانونی خود اقداماتی را در خصوص انتخابات اسفند 1402 آغاز کرده است و امسال نیز همه چیز را انجام خواهد داد. ممکن است آنها را درست نگه دارد.” استفاده خواهد شد. البته یکی از مهمترین وظایف شورای نگهبان بررسی طرح مجلس برای اصلاح قانون انتخابات قبل از بررسی نامزدها خواهد بود. به خصوص اگر مجلس اصرار داشته باشد که طرحی برای موفقیت نمایندگان فعلی خود در رقابت های انتخاباتی مجلس دوازدهم به قانون تبدیل کند، تنها شورای نگهبان می تواند مانند انتخابات ریاست جمهوری از این زیاده خواهی جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید