آیا «صولت» احمدی نژاد نخست وزیر می شود؟ / دیدگاه بهارستانی درباره حضور یک دولت بهاری در حکومت انقلابی

آیا «صولت» احمدی نژاد نخست وزیر می شود؟  / دیدگاه بهارستانی درباره حضور یک دولت بهاری در حکومت انقلابی

روز جدید رئیسی در نامه ای به تاریخ شنبه، محمود احمدی نژاد معاون سیاسی وزارت کشور در دولت دوم را به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شورای اسلامی معرفی کرد.

سید صولت مرتضوی معاون سیاسی سابق وزارت کشور در دولت احمدی نژاد روز شنبه از سوی دولت رئیس جمهور به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت کار، رفاه اجتماعی و امور اجتماعی معرفی شد. در گفتگو با 9 نماینده مجلس، احتمال رای گیری وی در مجلس ارزیابی شد. این نمایندگان بر این باورند که به دلیل رابطه خوب مرتضوی با مجلس خود، احتمال رأی اعتماد وی بسیار زیاد است.

ابراهیم رئیسی معاون سیاسی وزارت کشور در دولت دوم روز شنبه در نامه ای محمود احمدی نژاد را به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شورای اسلامی معرفی کرد. مرتضوی که از شهریورماه سال گذشته معاون اجرایی رئیس جمهور بوده است توانسته تعامل خوبی با نمایندگان مجلس برقرار کند و همین تعامل دلیل بر نگرش مثبت نمایندگان نسبت به وی است. هرچند برخی از نمایندگان نداشتن تجربه اقتصادی را نقطه ضعف وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی می دانند اما با توجه به اظهارنظر نمایندگان مجلس به نظر می رسد مرتضوی از مجلس رای اعتماد بگیرد. محمدباکر کلیباف پس از اعلام وصول نامه معرفی وزیر پیشنهادی، زمان احتمالی رای اعتماد مرتضوی را روز چهارشنبه اعلام کرد.

ترجیح ما ارائه چهره اقتصادی بود

جعفر قادری نماینده شیراز و عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر وی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی وزارت کار در حوزه اقتصاد کار نکرده است، گفت: ترجیح ما این بود که چون وزارت کار یک حوزه اقتصادی است، یک فرد اقتصادی را وارد کنیم. آقای زاهدی وفا یک نیروی اقتصادی بودند اما مشکلشان این بود که تعامل و ارتباط خوبی با مجلس نداشتند. آقای مرتضوی در حوزه اقتصادی زیاد کار نکرده اما با مجلس ارتباط خوبی دارد. وی ادامه داد: صلاح نیست که وزارت کار بیش از این بدون وزیر باشد. اگرچه سید شمس الدین حسینی گزینه مناسب تری بود اما به نظر می رسد آقای مرتضوی رای بیاورد. حوزه کاری وزارت کار و تعاون در درجه اول اقتصادی است اما باید به بحث تعامل با گروه های مختلف دولت، مجلس و قوه قضائیه توجه شود که به خوبی می توانند این تعامل را برقرار کنند. اصغر سلیمی نماینده سمیرم و عضو کمیته امور داخلی و شوراها نیز نظر نمایندگان را نسبت به گزینه پیشنهادی وزارت کار مثبت دانست و گفت: وضعیت سولت مرتضوی بهتر از وضعیت فعلی است. گزینه های قبلی و نظر نمایندگان نسبت به او مثبت است. مرتضوی تجربه های متفاوتی در مسئولیت های سیاسی و اجرایی در کشور دارد. وی ارتباط و تعامل خوبی با نمایندگان در معاونت اجرایی ریاست جمهوری داشت و از معتمدان رئیس جمهور است. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک وزارتخانه بزرگ است و هرکسی این مسئولیت را دارد باید بتواند این مجموعه بزرگ را به خوبی مدیریت کند.

مرتضوی قطعا اعتماد خواهد کرد

کاظم موسوی نماینده اردبیل و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با ابراز امیدواری نسبت به رای گیری گزینه پیشنهادی وزارت کار در مجلس گفت: مرتضوی گزینه پیشنهادی وزارت کار دینی است. فداکار و متعهد به کار.» او که نظام اداری کشور را می شناسد، در وزارتخانه ها و شهرداری های مختلف کار کرده و تجربه کافی دارد. مرتضوی شرایط لازم برای تصدی سمت وزیر کار را دارد و قطعاً از مجلس رأی اعتماد خواهد گرفت. مجلس انقلاب به یک انقلابی رای داد سلمان ذاکر نماینده ارومیه و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز بر لزوم اطلاع از برنامه های پیشنهادی وزیر کار تاکید کرد و گفت: آقای مرتضوی سابقه خوب در حکومت داری در سطوح مختلف کشور، اما اداره وزارت کار ویژگی های خاصی را می طلبد، از جمله صبر با مردم زیرمجموعه های مختلف این وزارتخانه باید از او بپرسید که آیا این صبر را دارد یا نه؟ همچنین باید شاهد برنامه راهبردی و بلندمدت وی برای آینده و برنامه های فوری وی برای حل مشکل فعلی این وزارتخانه باشیم. بنابراین باید منتظر ارائه برنامه های پیشنهادی وزیر کار بود و سپس در مورد آن اظهار نظر کرد. ولی اسماعیلی نماینده گرمی و نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه مرتضوی توانایی اداره وزارت کار را دارد، گفت: او شخصیتی حاکمیتی است. مرتضوی معاون وزیر و شهردار مشهد بود و با حاشیه نشینی آشناست. وی با مدیریت کلان و مسائل اقتصادی نیز آشنایی دارد. بعید است وزیر پیشنهادی کار از مجلس رای اعتماد نگیرد. نظر نمایندگان به نفع مرتضوی وزیر پیشنهادی کار است. مهدی تقیانی نماینده اصفهان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز اظهار نظر درباره وزیر پیشنهادی کار را زود دانست و گفت: هنوز آقای مرتضوی را برای سمت وزیر کار ارزیابی نکرده ام. باید دید نگاه آنها به بخش های مختلف وزارتخانه چگونه است. مرتضوی هیچ تجربه ای در کار وزارتخانه ندارد. اما باید دید چقدر ایده، اطلاعات، دانش و برنامه دارند. بعد از حضور ایشان در کمیسیون اقتصادی و ارزیابی برنامه های ایشان می توانم نظر بدهم.

مجلس استقبال می کند

محمدحسین فرهنگی، نماینده تبریز و عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه مرتضوی به عنوان وزیر پیشنهادی کار موافق است، گفت: او تجربه فعالیت اقتصادی دارد و با ادارات مختلف دولتی در ارتباط است.

مجلس رای خوبی داد

محمدمهدی زاهدی نماینده کرمان و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، نقاط قوت وزیر پیشنهادی را بیشتر از نقاط منفی احتمالی وی دانست و گفت: نظر من مثبت است و او را می شناسم. مرتضوی تجربه زیادی در زمینه های مختلف دارد و در هر پستی موفق بوده و تعامل خوبی با نمایندگان دارد. مجلس به مرتضوی رای خوبی می دهد.

حسین نوش آبادی نماینده ورامین و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به معرفی وزیر پیشنهادی کار در مجلس گفت: مرتضوی دارای تجربه اجرایی و مدیریتی خوبی است و توانایی ها و کارآمدی لازم را دارد. این موقعیت. او می تواند مشکلات این وزارتخانه را حل کند و در مجلس رای بیاورد. اکثریت نمایندگان با نظر مرتضوی موافق هستند.

منبع: افانتاب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید