برنامه ریزی باعث شد در آذربایجان شرقی تنش آبی نداشته باشیم


ساعت: 15:02
تاریخ انتشار: 06/05/1401
کد خبر: 1893007

غفارزاده گفت: از شهریور سال گذشته عملیات کوتاه مدتی را برنامه ریزی و انجام دادیم تا قطعی آب که در استان های دیگر اتفاق افتاد در استان ما رخ ندهد. خوشبختانه در اواسط شهریور ماه از این قله عبور خواهیم کرد. “

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش آنای یوسف غفرزاده در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: وضعیت منابع آبی با میزان بارندگی مطرح است که نسبت به میانگین امسال 20 درصد و نسبت به سال گذشته 8 درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: نباید فریب میزان بارندگی را بخوریم زیرا نوع بارندگی، شدت و زمان بارندگی مهم است و امسال بیشتر بارندگی ما زیر 5 میلی متر است که فایده ای ندارد.

مدیر کل آبفای منطقه استان آذربایجان شرقی را 242 میلی متر عنوان کرد و گفت: این در حالی است که میانگین بارندگی در سال های اخیر 292 میلی متر بوده است.

وی ادامه داد: میزان دبی آبی ما که ناشی از بارندگی است حدود 30 درصد کمتر است و همین امر باعث کاهش آبدهی رودخانه ها شده است.

غفارزاده با اشاره به گرم شدن هوا در میزان مصرف آب توضیح داد: هر یک درجه با گرم شدن هوا 3 درصد مصرف آب افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات منابع آبی استان است، تصریح کرد: امروز 34 درصد از مخازن سدها در استان ما پر است که البته طبیعی است و آبان و آذر سدها پر می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی در خصوص پیش بینی تنش آبی در سال گذشته گفت: از شهریور سال گذشته عملیات کوتاه مدت را برنامه ریزی و انجام دادیم تا قطعی آبی که در استان های دیگر اتفاق افتاده در استان ما رخ ندهد. و خوشبختانه در اواسط شهریور ماه از این قله عبور خواهیم کرد.و باید برای سال آینده برنامه ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور 3600 میلیارد تومان برای پروژه های آبی اختصاص یافته است، گفت: 12 پروژه نیمه تمام در حوزه آب داریم که از این تعداد 935 میلیارد در 6 پروژه هزینه شده است و خبر خوب این است که که مخزن 100 هزار متر مکعبی در دهه فجر به مخازن آبرسانی ما اضافه می شود.

غفارزاده در خصوص انتقال آب در ارس گفت: این پروژه یکی از پروژه های بزرگی است که پروژه مهمی وجود ندارد که باید آب مورد نیاز مردم و صنایع را تامین کند و همچنین از پساب آن برای احیای دریاچه ارومیه استفاده می شود.

وی ادامه داد: از نظر مصرف و آب تولیدی با هم مخالف هستیم و در صورت تحقق این پروژه خیال ما در سال های آینده راحت خواهد بود.

وی درباره میزان آب زیرزمینی گفت: یک میلیارد و 315 میلیون مترمکعب کسری تجمعی آب زیرزمینی داریم و سالانه 37 میلیون مترمکعب آب برداشت می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای استان درباره میزان آب سدها گفت: سد زنوز، قلعه چای و نهند کمترین میزان آب را دارند که در مقایسه با 38 درصد کاهش، سد نهند 26 درصد و قلعه چای 21 درصد کاهش داشته است. به سال قبل .

وی در خصوص کیفیت آب تبریز گفت: تامین آب بر عهده ماست و بحث کیفیت مربوط به آب و فاضلاب است که پیگیر آن هستند.

غفارزاده در پاسخ به سوال خبرنگار آناج مبنی بر فرهنگ سازی مصرف آب، گفت: میزان بارندگی آب ما یک چهارم آب جهان است اما میزان مصرف ما دو برابر دنیاست و هیچکس نمی خواهد در مواقع بارندگی 10 درصد از مصرف آب کم کند. بحران اما باید از جای دیگری آب تهیه کنیم

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر خشک شدن دریاچه ارومیه و وضعیت خوب دریاچه وان خاطرنشان کرد: دریاچه وان 400 متر بالاتر و چندین درجه سردتر از دریاچه ارومیه است، بنابراین تبخیر دریاچه وان یک سوم و عمق دریاچه وان است. عمق دریاچه وان تا 600 متر و عمق متوسط ​​آن 190 متر و عمق دریاچه ارومیه 4 متر است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید