برنامه ساخت مسکن در روستاها، شهرهای کوچک و شهرهای جدید


ساعت: 13:09
تاریخ انتشار: 08/12/1401
کد خبر: 1908113

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: برنامه مسکن روستایی، شهر کوچک و شهر جدید یکی از راهکارهای وزارت راه و شهرسازی برای تامین مسکن متقاضیان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از وزارت راه؛ هادی عباسی عسل، معاون مسکن و ساختمان و معاون وزیر در طرح نهضت ملی مسکن در مراسم افتتاحیه اجرای 100 هزار واحد مسکونی، گام دوم طرح نهضت ملی مسکن، با تاکید بر اینکه برنامه وزارتخانه راه و شهرسازی اجرای مسکن خانواده است. بنیان خانواده یکی از گام های اصلی این دوره وزارت راه و شهرسازی است که با این نگاه علاوه بر تامین نیازهای مسکن خانواده، ازدواج نیز تسهیل و روحیه امید ایجاد می شود. در بین جوانان کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی در طرح نهضت ملی مسکن ادامه داد: با تاکیدات رهبر کبیر انقلاب بدون ساخت و ساز مسکن فقر ریشه کن نمی شود. لذا این شعار در برنامه درسی این دوره توسط وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است. اگر به جایی برسیم که همه خانوارهای ایرانی خانه داشته باشند، می توان گفت فقر در کشور ریشه کن شده است و این امر محقق نمی شود مگر اینکه همه دستگاه های دولتی دور هم جمع شوند و مشکل را پیگیری کنند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر مسکن افزود: مسکن باعث رشد اقتصادی می شود. اگر رشد اقتصادی کشور در 10 سال گذشته نزدیک به صفر بود به این دلیل بود که ساخت و ساز مسکن در دولت قبل متوقف شد. علاوه بر رشد اقتصادی، افزایش سطح اشتغال در کشور با ایجاد 2 میلیون شغل و کاهش تورم با ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال برنامه ریزی شده است.

عباسی عسل تصریح کرد: طرح های تولید مسکن در نظر گرفته شده تا حد امکان به صورت مردمی اجرا شود. مسکن مهر نقاط قوت و ضعفی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. هرچه بیشتر پروژه ها را به سمت ارتقا سوق دهیم، پروژه ها سریعتر و زودتر تکمیل و تحویل می شوند.

راهبرد دولت مسکن محله محور و مسجد محور است

با تاکید بر اینکه هرچه با تولید مسکن تورم کاهش یابد، پروژه ها ارزانتر به مردم تحویل داده می شود. از این حیث ساخت سرویس های روبنایی شامل مدرسه، کلانتری و سایر خدمات به طور کامل در برنامه قابل مشاهده است و فضای نشیمن به گونه ای طراحی شده است که نیازهای خانواده در محله برآورده شود. بحث جهت گیری به محله و مسجد یکی از راهبردهای اصلی ماست.

عباسی عسل یکی دیگر از راهکارهای وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن را تمرکز بر شهرهای کوچک و روستاها عنوان کرد.

وی بیان کرد: در توافق با بنیاد مسکن مقرر شده است که در روستاهای بالای 20 خانوار بتوانیم زمین هایی را در اختیار افراد علاقمند به مسکن در روستا قرار دهیم. بنابراین برنامه تولید مسکن روستاها، شهرهای کوچک و جدید یکی از راهکارهای وزارت راه و شهرسازی برای تامین مسکن متقاضیان است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین راهبرد وزارت راه و شهرسازی در بافت فرسوده شهرها را مشکل کلید در دست برشمرد و در تشریح این طرح گفت: باید بتوانیم در کنار بافت های فرسوده واحدهایی بسازیم تا مردم بتوانند. حرکت از بافت فرسوده در واحد تازه ساخته شده

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی تمام امکانات خود را به بهره برداری رسانده است. از این نظر زمینی که با قیمت متوسط ​​عرضه می شود برای ساخت و ساز مسکونی استفاده می شود.

به گفته معاون مسکن و ساختمان، بانک مسکن به ظرفیت کامل خود رسیده است و لازم است سایر بانک ها نیز به ظرفیت خود برسند و قانون رونق مسکن را اجرا کنند.

وی یادآور شد: بر اساس قانون جهش تولید مسکن، بانک ها موظفند سالانه 20 درصد از سهم خود را به حوزه مسکن اختصاص دهند و این سهم در سال های اخیر به شدت کاهش یافته است.

عباسی با تاکید بر اینکه تلاش می شود مسکن از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی تبدیل شود، گفت: علاوه بر ساخت مسکن، طرح مقابله با سفته بازی و کنترل بازار اجاره نیز در دستور کار وزارت راه و محیط زیست شهری قرار دارد. در دستور کار توسعه است که با تکمیل سیستم املاک و مسکن، مالیات بر خانه های خالی و زمین های بایر مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید