برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای جوجه های مازاد موجود در بازار/ مرغ منجمد با قیمت کیلویی 50 هزار تومان خرید و فروش می شود.


ساعت: 13:56
تاریخ انتشار: 09/02/1401
کد خبر: 1913200

معاون امور دام و طیور وزارت جهاد کشاورزی برنامه وزارت جهاد کشاورزی در خصوص مرغ مازاد در بازار را بیان کرد و گفت: تعداد محدود است و از فروشگاه های زنجیره ای عرضه می شود و قیمت مرغ منجمد افزایش یافته است. تجدید نظر شده و افزایش یافته است در حالی که تقاضا در بازار مرغ داغ باید تحت فشار قرار گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین دماوندی نژاد معاون امور دام و طیور وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گوی تلویزیونی در خصوص ادعای تولیدکنندگان مرغ مبنی بر مازاد مرغ تولید داخل و واردات مرغ منجمد گفت: از سال گذشته مجوزی صادر نشده است. برای واردات مرغ به کشور صادر شده است. سال گذشته از آنجایی که عرضه مرغ برای تنظیم بازار نامنظم بود، دولت مجبور شد کمبود مرغ را با واردات پوشش دهد، بنابراین مجوز واردات صادر شد.

وی تصریح کرد: اولویت در رویکرد دولت تنظیم بازار محصولات داخلی است و به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی مجوز صادرات به تولیدکنندگان نداده است. حتی مجوزهای قبلی باطل شد.

وی در پاسخ به این سوال که برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای جوجه های مازاد موجود در بازار چیست، گفت: تعداد آنها محدود بوده و توسط فروشگاه های زنجیره ای عرضه می شود. این جوجه ها ماه هاست که توزیع شده و در انبار این فروشگاه ها موجود است. توزیع محدود در حال انجام است علاوه بر این، قیمت مرغ منجمد تغییر و افزایش یافته است تا تقاضا را به سمت بازار مرغ گرم سوق دهد.

و ادامه داد: توزیع مرغ محدود بوده و قیمت آن نیز افزایش یافته است.

دماوندی نژاد همچنین درباره قیمت مرغ منجمد توضیح داد: در حال حاضر مرغ منجمد با قیمت کیلویی 50 هزار تومان خرید و فروش می شود.

معاون امور دام و طیور وزارت جهاد کشاورزی درباره برنامه این وزارتخانه برای جوجه ریزی مازاد در بازار گفت: حدود 109 میلیون قطعه جوجه در آبان ماه جوجه ریزی شد. همچنین با گذشت حدود 190 روز از اجرای طرح تحول اقتصادی در حوزه دام و طیور، ما و صنعت با رویکرد جدیدی روبرو هستیم و آن گذار از ارز ترجیحی به نیمی از پایه تولید و تقاضا است. محصولات دام و طیور به خصوص مرغ که مدل آن نیاز به نو دارد.

دماوندی نژاد گفت: وزارت جهاد کشاورزی به سرعت اصلاحات لازم را انجام داد. به خصوص در تولید جوجه های جدید که مکانیسم های کنترلی اجرا می شود. به همین دلیل تولید مرغ را بر اساس نیاز بازار مدیریت می کنیم.

معاون امور دام و طیور وزارت جهاد کشاورزی نیز مازاد مرغ را یادآور شد: در زمینه تولید مرغ، بخشی مربوط به مرغ آرین است که به شدت مورد حمایت دولت است. سفارش خرید مرغ را در دستور کار داریم و برای سویه های دیگر پیگیری های ویژه ای از سوی وزارت جهاد کشاورزی در حال انجام است ضمن اینکه این موضوع در ستاد تنظیم بازار مطرح می شود.

دماوندی نژاد با بیان اینکه امیدواریم دستورات لازم گرفته شود به درخواست مرغداران اشاره کرد و گفت: مرغداران خواستار نگهداری جوجه های مازاد خود شدند و این مجوز صادر شد و تولیدکنندگان و زنجیره های بزرگ توانستند گوشت مازاد خود را ذخیره کنند. در ادامه، این مازاد محصولات تا پایان سال تحویل خواهد شد. طی چند روز آینده تصمیمات جدیدی در زمینه جمع آوری سایر ارقام مرغ تولید شده در بازار اتخاذ خواهد شد.

معاون امور دام و طیور وزارت جهاد کشاورزی درباره برنامه صادرات مرغ مازاد گفت: صادرات جوجه یکروزه، تخم مرغ و حتی گوشت مرغ سویه آریایی رایگان و بدون محدودیت انجام می شود. برای سویه های دیگر ممنوعیتی وجود ندارد اما به دلیل گرانی در کشور ممکن است صادرات محقق نشود.

دماوندی نژاد در پایان با تاکید بر خرید مازاد گفت: این امر منجر به افزایش قیمت مرغ در بازار نخواهد شد و سیاست های حمایتی وزارت جهاد کشاورزی به صورت دوطرفه اتخاذ خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید