بزرگترین قدم در انتظار فرج تربیت نیرو برای امام زمان است / چگونه برای ظهور امام زمان (عج) آماده شویم؟


ساعت: 12:28
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۷
کد خبر: 1816418

یک کارشناس مذهبی با بیان اینکه انتظار بدون عمل اصلاً انتظار نیست، مهمترین قدم در انتظار ظهور فرج را تربیت نیرو برای امام زمان دانست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صاحب نیوز ؛ از زمان انسان اول تا کنون بشر دوره های مختلف تاریخی را دیده است و در هر دوره افرادی آمده اند، زندگی کرده اند و رفته اند و کیفیت زندگی ابدی خود را در آخرت تعیین و ترسیم کرده اند. اما در میان همه این دوره ها و ادوار، اوج شکوفایی انسان و بالاترین زمان ها از نظر رشد دنیوی و معنوی انسان، دوران ظهور است. عصری که طبق شواهد و پیشوایان دینی در آستانه رسیدن به آن هستیم.

عصری که در آن رفاه اجتماعی، عدالت، علم، معنویت و دینداری و… رستگار می شوند و به اوج می رسند و سعادت دنیا و آخرت تأمین می شود. زمان قیامت آرزوی ائمه و پیامبران است و دعا کرده اند که این مشکل در جامعه ای پدید آید که مردم از لحاظ معنوی و دنیوی ثروتمند شوند.


* جوهر انتظار، عمل است

اما آمدن امام مهدی (علیه السلام) که موضوع و انتظار ظهور است نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و این حدیث از پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) که فرمود: این یک اهمیت است. که نباید از آن غفلت کرد.


c1880bb6 98ce 459d ac2f de565c7ae1f9 خبر خاکستری

حجت الاسلام اسماعیل شامحمدی در گفت و گو با صاحب نیوز در تفسیر این حدیث گفت: عمل نه انفعال; عمل هست یعنی اگر بخواهیم منتظر ظهور باشیم باید حرکت کنیم و عمل کنیم.

این کارشناس مذهبی برای توضیح این قضیه مثالی زد و ادامه داد: اگر مستاجر خانه هستید و صاحب خانه خانه را به شما داده و 20 سال است که خارج از کشور بوده و حالا با شما تماس می گیرد و می گوید به کشور برمی گردد و می خواهد خانه را تصاحب کند، شما کار می کنید!؟ بالاخره در این 20 سال خانه خراب شده حالا که صاحب خانه باید برگردد و خانه را تحویل بگیرد و شما منتظر آمدن او هستید، فقط بنشینید و دستش را بگیرید تا او بیاید یا شما بلند شوید و دست دادن. آن را در خانه بالا و پایین بکشید و برای تحویل آماده کنید!؟ این کار قابل انجام است.

وی گفت: انتظار همراه با عمل است و انتظار بدون عمل اصلاً انتظار نیست و هیچکس نمی تواند بگوید منتظر آمدن صاحب خانه هستم اما اقدامی نکنم. و هیچ کس نمی تواند بگوید که آبی وجود دارد که مرطوب نمی شود.


بزرگترین قدم در انتظار فرج تربیت نیرو برای امام زمان است

حجت الاسلام شمحمدی تاکید کرد: در انتظار فرج، اقدام برای تسهیل ظهور است، گویی می توانیم در خود و جامعه ای که با آمدن امام تنها نیست ظرفیت سازی کنیم و به نظر من برای امام مهدی -عجل الله تعالی فرجه الشریف- سرباز کنیم. خدایا در سرنوشت تو عجل کن – این بزرگترین عمل است.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: مثلاً بعد از ظهور می خواهند در یک شهر عدالت را گسترش دهند اما اگر در آن شهر 10 نفر به آنها کمک نکنند با چه کسانی می توانند این کار را انجام دهند؟ .

وی خاطرنشان کرد: وقتی امام رفیق و مردمی ندارد که او را سکونت دهد، نمی تواند غیبت را رها کند و برای تشکیل حکومت جهانی مانند امام خمینی رحمه الله که اول دوستی می کند و بعد درباره انقلاب اسلامی در ایران اقدام کردند.

حجت‌الاسلام شمحمدی برای درک موضوع غیبت و ظهور امام عصر (عج) مثال دیگری در این زمینه بیان کرد: تصور کنید پدری پولدار در ماشین می‌خواهد جدیدترین سیستمی را که تا به حال رانندگی نکرده و گواهینامه رانندگی ندارد، به فرزندش ارائه دهد. تجربه بدیهی است که کودک در حال تخریب ماشین است، پس این پدر باید ابتدا از ماشین های سبکتر و ارزانتر شروع کند، آن را به فرزندش بدهد تا تجربه رانندگی کسب کند و بعد ماشین گران قیمت را به او بدهد.

این کارشناس مذهبی گفت: جامعه هم مثل این ماشین است و اگر حضرت مهدی (عج) از ابتدا بیاید، مانند سایر ائمه (ع) با او رفتار می شود و مردم ائمه دیگر را درک نمی کنند، زیرا آنها هم حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را درک نکردند، بنابراین مردم باید از رهبران مختلف، رهبران مختلف، حکومت های سیاسی مختلف و … می گذشتند تا ناکارآمدی همه آنها را ببینند و خسته شوند، زیرا وقتی خسته شوند، قبول می کنند که یک شخصیت قوی الهی بر آنها خواهد آمد.


تشكيل حكومت الهي قبل از آمدن نيز ممكن است، اما حكومت امام بهار سابقه دارد.


d0b48818 0aef 421b a2ec ebc549b1f766 خبر خاکستری

حجت الاسلام مجید گشول در این باره با بیان اینکه حکومت اسلامی قبل از خود مانند حکومت داوود و سلیمان در زمان پیامبران و حکومت امیرالمومنین (ع) در زمان ائمه اطهار(ع) بود که حکومتی وسیع بود. قلمرو و ایران در آن زمان بخشی از حکومت و بخشی از حوزه حکومتی او بود.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه حکومت در اسلام هدف نیست بلکه ابزار است، گفت: باید بستر اجتماعی گسترده ای پیدا کرد یعنی مردم از حکومت ها و مکاتب مختلف ناامید شوند و به این نتیجه برسند که نجات دنیا از ظلم فقط با آیا حکومت امام زمان (عج) امکان ظهور را دارد؟

وی در خصوص حکومت امام زمان (عج) افزود: اولاً حکومت امام زمان اولین تلاش حکومت اسلامی نیست. اگر مردم جهان با مستکبران مبارزه کنند، می توانند مانند انقلاب اسلامی ایران، به حکومتداری، حکومتی و سلطه اجتماعی دست یابند.

حجت الاسلام گشول با اشاره به اینکه حکومت امام زمان (عج) پایان تاریخ است، گفت: پایان تاریخ بشر طبق وعده های الهی به گونه ای خواهد بود که حکومت در سراسر جهان یکی از مستضعفین خواهد بود، در حالی که قبل از حکومت اسلامی امام زمان(عج) اما دوره امام زمان دارای ویژگی های منحصر به فردی است.

این کارشناس مذهبی افزود: در دوره امام زمان(عج) ویژگی های خاصی ظاهر می شود، از جمله اینکه شرایطی پیش می آید که دنیا فقیر نمی ماند و آرمان هایی محقق می شود که فقط در این زمان به وجود می آیند، دوره ای که نتیجه آن است. از زحمات همه انبیا و اولیای الهی «تحقق یافته و به یک معنا سرچشمه تاریخ است.


فلسفه طولانی شدن غیبت ها

وی افزود: برای طولانی شدن دوران غیبت فلسفه ها و دلایل مختلفی وجود دارد که یکی از آنها این است که ائمه زمان که بخواهند ظهور کنند تحت وفاداری هیچ ظالمی قرار نخواهند گرفت در حالی که معمولاً امامان معصوم ما مظلوم واقع شده اند. اجبار کردند، اما امام زمان به هیچ مرجع و حکومتی وابسته نیست و وقتی ظهور کنند، برای نجات بشریت کاملاً آزاد و مستقل خواهند بود.

فلسفه حجت الاسلام گشول طولانی شدن غیبت امام عصر(عج) را امتحانی برای مردم می داند و می گوید: این غیبت باید ادامه یابد تا تاریخ به کمال برسد و مردم به مرور زمان به عنوان غربال جداکننده دانه های ریز و درشت انتخاب شوند.

این کارشناس مذهبی گفت: یکی دیگر از فلسفه های طولانی شدن غیبت امام زمان این است که خداوند بخواهد قدرت خود را نشان دهد. وقتی ظهور کردند، امام زمان 40 سال دارد و کمتر از 40 سال دارد، در حالی که بیش از هزار سال از عمر آن حضرت می گذرد و خداوند ثابت می کند که بعد از این همه سال می تواند یک انسان قوی حفظ کند. . به آرامی

وی گفت: فلسفه های دیگری نیز در غیبت طولانی مدت وجود دارد، مانند اینکه ایمان و عقاید مردم در این دوران مورد آزمایش قرار می گیرد و وقتی مردم سال ها منتظر می مانند اما ظهور پیامبر را نمی بینند، به تدریج ایمان خود را سست می کنند، اما کسانی هستند که پس از سالها امتحانات طولانی و گوناگون الهی، از این عقیده که مقام این افراد بالاتر از شهدای بدر و احد است که امام خود را ندیده اند ولی به او ایمان آورده اند، عدول نمی کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید