بزرگترین واحد صنعتی شرق کشور در آستانه پیشرفت است/ فاز اول شرکت فولاد رخ تربت حیدریه تا 16 ماه آینده به بهره برداری می رسد.


ساعت: 09:50
تاریخ انتشار: 1401/06/17
کد خبر: 1895966

پس از گذشت 14 سال از آغاز عملیات اجرایی فولاد تربت حیدریه، محقق شد.

پروژه فولاد رخ تربت حیدریه به عنوان بزرگترین پروژه صنعتی شرق کشور، این روزها پیشرفت کرده و طبق بازدید از سایت رسانه ها، اکثر سازه های ساختمان و سوله تکمیل شده و هم اکنون در مرحله تکمیل است. نصب تجهیزات.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; در شرایطی که بیش از 14 سال از آغاز عملیات اجرایی فولاد رخ تربت حیدریه می گذرد و تمام منابع مالی آن توسط سرمایه گذار بخش خصوصی تامین می شد، اما بزرگترین پروژه صنعتی شرق کشور در انتظار بود. گشایش اسناد اعتباری بانکی یا CT از سال 2013.

جانمایی این پروژه با توجه به معادن سنگان خواف و همچنین مجاورت با خطوط ریلی و قرار گرفتن این منطقه در کریدور شمال به جنوب کشور، از ابتکارات شهید شوشتری بود که دارای ویژگی های خاص و ویژه بود. نگاه ویژه به مناطق کم برخوردار در حوزه تولید و اشتغال.

برهمین اساس عملیات اجرایی فولاد رخ تربت حیدریه با هدف تولید یک میلیون و 400 هزار تن ورق فولادی به عنوان بزرگترین پروژه صنعتی شرق کشور در سال 1395 با تامین اعتبار توسط سرمایه گذار بخش خصوصی .برنامه ایجاد اشتغال برای 2800 نفر به صورت مستقیم و 15000 نفر به صورت غیرمستقیم است اما به دلیل مشکلات ذکر شده در گزارش های قبلی این پروژه چندین سال بلاتکلیف باقی ماند.

اما مجددا و با فعل و انفعالاتی، عملیات اجرایی مجتمع فولاد رخ تربت حیدریه در سال 1376 با وام یک میلیارد یورویی و در زمینی به مساحت 550 هکتار و بر اساس طرح اولیه کارخانه با ظرفیت تولید سالانه 2 دستگاه آغاز شد. میلیون تن آهن اسفنجی، 1.5 تن ورق فولادی، یک میلیون و 600 تن ذوب و ریخته گری با تامین مواد اولیه از معادن سنگان خواف برای 2800 نفر مستقیم و 12 هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد می کند.

سالانه بیش از 1.5 میلیارد یورو ورق فولادی به کشور وارد می شود و با راه اندازی این طرح می توان ضمن ایجاد تولید و اشتغال، گازرسانی قطعات فولادی در کشتیرانی، ماشین آلات سنگین و لوله ها از خروج ارز از کشور جلوگیری کرد. داخل.


فولاد رخ تربت حیدریه در راه پیشرفت است


25ffe4ac c3f0 43c1 ac17 f354be30a021 خبر خاکستری

خبرنگاران و اصحاب رسانه تربت حیدریه در یک تور خبری به همراه نماینده مردم در شورای اسلامی و همچنین مدیرعامل مجتمع فولاد رخ و دست اندرکاران آن به تحلیل روند پیشرفت و نحوه شروع فاز اول این پروژه پرداختند.

گل شیرازی مدیرعامل فولاد رخ تربت حیدریه در این خصوص گفت: اکثر سازه های ساختمان و سوله تکمیل شده است. .

وی در خصوص نصب تجهیزات داخلی و خارجی این پروژه گفت: دو نوع نصب تجهیزات وجود دارد که یک قسمت آن داخلی و قسمت دیگر بیرونی است.

گل شیرازی با بیان اینکه این پروژه هم اکنون 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: از ابتدای فاز اجرایی تاکنون 1700 میلیارد تومان برای این پروژه بزرگ صنعتی در شرق کشور هزینه شده است و بر اساس نمودار و نمودار فاز اول مرحله توانبخشی تا 16 ماه آینده تکمیل خواهد شد. بردار می رسد.


اشتغالزایی مستقیم برای 1800 نفر در مرحله اول


f71314e7 1312 4629 a7f5 98629606ceb1 خبر خاکستری

مدیرعامل مجتمع فولاد رخ تربت حیدریه با اشاره به میزان اشتغالزایی در این پروژه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تجهیزات از آهن‌آهن اصفهان می‌آید، بنابراین از مرحله ساخت و نصب تجهیزات و ناوگان حمل و نقل که تقریباً روزانه 1500 تریل مواد اولیه و کالا با پرسنلی که در تعمیر، نگهداری و سرویس دهی بیش از 20 هزار نفر فعالیت می کنند می آورد که البته در مرحله اول اشتغالزایی 1800 نفر به صورت مستقیم ایجاد می شود.

وی با اشاره به ظرفیت تولید یک میلیون و 850 هزار تن آهن اسفنجی در فاز اول، مرحله بازیافت را تشریح کرد و گفت: سنگ آهن استخراج شده از معادن سنگان خواف ابتدا به کنسانتره و سپس به صورت گندله تبدیل می شود. از گلوله های کوچک و در این امر به دلیل دارا بودن کربن و درجه خلوص و اکسیژن کم، مجموعه مواد گلوله شده به داخل کوره ریخته شده و از داخل دستگاه ها با تزریق گاز کاهنده و کاهنده به اسنف تبدیل می شود. آماده ذوب و ریخته گری و تولید ورق های فولادی می باشد

گل شیرازی تصریح کرد: فاز اول این طرح اساساً اولین مرحله جلوگیری از خام فروشی سنگ آهن در کشور است. سنگ آهن قبلا به صورت خام فروخته می شد اما امروز در نیمه سنگان تبدیل به گندله می شود و اینجا در مرحله بازیافت تبدیل به آهن می شود.محصولات اسفنجی و فولادی تبدیل می شود.

وی در خصوص افتتاح ال سی گفت: ال سی پروژه سال گذشته افتتاح شد اما با توجه به اینکه باید ضمانت نامه به بانک متولی ارائه می شد و کار که قرار بود 6 ماه طول کشید. تقریباً دو ساعت طول می کشد، اما سهم کل تجهیزات سهم خارجی ال سی در این پروژه 27 درصد است، قبلاً سهم خارجی این پروژه ها 70 درصد بود و اکنون به 5-6 درصد رسیده است و این به این دلیل است که ما به اعتماد به کشور دست یافته ایم.

گل شیرازی با انتقاد از بروکراسی ها و ناهماهنگی های اداری و عدم همکاری در دولت های گذشته گفت: وقتی پروژه ای در منطقه محروم و کمتر توسعه یافته تعریف می شود سرمایه گذار باید از طریق صندوق توسعه و شبکه بانکی 10 درصد و 90 درصد از دولت دریافت کند. برای تامین اعتبار، اما آنچه در این پروژه مشاهده می کنید، تاکنون حتی یک ریال از دولت ها و بانک ها برای آن هزینه نشده است و اگر دولتمردان در اجرای تعهدات قراردادی خود در قالب با تامین مالی پروژه، پیشرفت فیزیکی این پروژه بسیار بیشتر و بهتر می شد.


تزریق 20 میلیون یورو به پروژه مجتمع فولاد تربت حیدریه


c9ae01c8 3302 453b 988b b703b302aee7 خبر خاکستری

محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: با رایزنی انجام شده با بانک صنعت و معدن مقرر شد این بانک مبلغ 20 سهم خود را پرداخت کند. میلیون یورو در مدت زمان کوتاهی اقدام کند

وی بیان کرد: پس از تغییر پیمانکار، پروژه با سرعت خوبی پیش می رود و پیشرفت پروژه به حدود 40 درصد رسیده است و با پرداخت بدهی بانک صنعت و معدن در موعد مقرر، پروژه انجام می شود. طبق برنامه زمانبندی خود به بهره برداری برسد.


اخذ مجوز راه آهن رخ – تربت حیدریه


e29c74ea 3c40 426a 91b9 e5be0a522757 خبر خاکستری

زنگنه با اشاره به اینکه شرکت راه آهن با ریل گذاری این پروژه صنعتی در شرق کشور موافقت کرده است، گفت: با توجه به نزدیک بودن خطوط ریلی به مجتمع فولاد رخ – تربت حیدریه و همچنین افتتاح پروژه 20 میلیون یورو ال سی در کوتاه مدت به مجتمع تزریق می شود و در 16 ماه آینده فاز اول و مرمت فولاد به بهره برداری می رسد.

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر این پروژه زودتر به اتمام می رسید امروز شاهد انحصار ورق فولادی در کشور نبودیم اما از سال گذشته پیشرفت خوبی در این پروژه داشته ایم و امیدواریم که که با راه اندازی در فازهای بعدی بخش مهمی از نیاز ورق فولادی کشور خارج از انحصار است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید