بعد از «شمخانی»؛ «ابوالحسن فیروزآبادی» در تیررس مخالفان

بعد از «شمخانی»؛  «ابوالحسن فیروزآبادی» در تیررس مخالفان

حمید شجاعی: جامعه امروزی با مسائل و مشکلات مختلفی مواجه است و بر همین اساس اگر از انسان بپرسند مهمترین مشکل مردم چیست، بلافاصله همه به مشکلات اقتصادی و معیشتی به عنوان مهمترین دغدغه مردم اشاره می کنند. اما در کنار مشکلات اقتصادی که همواره ریشه مشکلات جامعه در ادوار مختلف بوده است، امروزه مردم با مشکل دیگری روبرو هستند که مشکلی بیش از مشکلات اقتصادی نیست، بلکه کمتر از آنها نیست. اینترنت و فضای مجازی از مسائل مهم جامعه مدرن است که به دلیل محدودیت های اخیر باعث نارضایتی جامعه شده است. کاهش سرعت اینترنت و فیلتر شدن شبکه های اجتماعی پرطرفدار مانند اینستاگرام، واتس اپ و قبل از آن تلگرام در سال های اخیر باعث شده تا دسترسی مردم به این شبکه های اجتماعی محدود و سخت باشد و دسترسی به این فضا هزینه دارد. از خرید ابزارهای فیلترینگ یعنی. فیلترشکن ها به گفته مسئولان پس از ثبات و آرامش در جامعه، باید شرایط به قبل از حوادث چند ماه گذشته باز می گشت. اما به نظر می رسید اوضاع برعکس شد، وعده ها در این حوزه عملی نشد و فیلترینگ پابرجا ماند.

تخریب برای تغییر

رویکرد برخی رسانه‌های تندرو و دغدغه‌مند نسبت به برخی افراد و نهادها به گونه‌ای است که گویی تغییر حکومت و زیر مجموعه‌ها را درک نمی‌کنند و از هر فرصتی برای ایجاد فضا برای تغییر سایر عناصر استفاده می‌کنند. این جریان ها پس از جایگزینی حجت الاسلام سعیدرضا عاملی، دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی و جایگزینی حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، به دنبال این هستند که فضا را به سمتی سوق دهند که رئیس جمهور هم تغییر در دبیران سایر شوراهای ارشد از جمله شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی فضای مجازی. همانطور که رسانه اصولگرای جهان نیوز در پرداختن به این موضوع و با اشاره به تغییر شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد: «هر چند باید از رئیس جمهور محترم به خاطر حذف یکی از افراد دوره روحانی تشکر کرد. اما دلسوزان انقلاب اسلامی همچنان منتظر هستند تا دبیر شورای عالی فضای مجازی و دبیر شورای عالی امنیت ملی که هر دو مورد اعتماد روحانی بودند، هر چه زودتر صندلی خود را به مردم واگذار کنند. جالب اینجاست که پس از شایعات و شایعاتی که چندی پیش در مورد احتمال حضور علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی مطرح شد و از سوی رسانه های منتسب به این شورا تکذیب شد، حالا عده ای به دنبال فشار هستند. درباره «ابوالحسن فیروزآبادی» دبیر شورای عالی فضای مجازی جهان نیوز نوشت: «واقعا جای تعجب است که چگونه سیدابوالحسن فیروزآبادی به عنوان یکی از عوامل اصلی فضای مجازی کشور همچنان در یکی از مهم ترین و مهم ترین فضاهای مجازی کشور فعالیت می کند. نهادهای حیاتی کشور؟!با توجه به تفکرات فکری و همچنین عملکرد فاجعه باری که از این مرد می شناسیم و با اعتمادی که حسن روحانی و علی ربیعی به ایشان داشتند، واقعاً آیا جای تعجب است که چرا این مرد همچنان باید از فضای مجازی کشور و بخش قابل توجهی از رهبری بنویسد و سیاستگذاری فضای مجازی کشور زیر نظر او ادامه یابد؟» نکته اینجاست که همه شوراهای عالی به ریاست رئیس جمهور و بدون هماهنگی او هستند. و دستوراتی که نمی توانند تایید یا اجرا شوند.

شکایت از وضعیت اینترنت “نشت رو به جلو” است.

عضو کمیسیون ویژه طرح حفظ و نگهداری مجلس یازدهم گفت: انتظار نداریم مانند سایر کشورهای دنیا اینترنت به روز، ارزان و پیشرفته داشته باشیم، تنها خواسته ما این است که با همان قیمت اینترنت را برای مردم فراهم کنند. و کیفیت مثل قبل غلامرضا نوری کزالجه در خصوص ماموریت رئیس جمهور به وزیر ارتباطات برای رفع نگرانی مردم از کندی سرعت اینترنت گفت: ما در کمیسیون تلفیق طرح امنیت مجلس به دلیل محدودیت های اینترنتی کشور، طرح امنیت سایبری را تصویب نکردیم چرا که همانطور که ما به دنبال بهبود وضعیت اینترنت هستیم. متأسفانه پس از آن بخشی از طرح حفاظتی در مصوبه شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید که برای تشکیل کمیسیون تنظیم مقررات بود و کانال رسمی برای اجرای محدودیت های اینترنتی باز شد. رئیس فراکسیون مستقلین مجلس ادامه داد: پس از اتفاقات اخیر در کشور محدودیت هایی برای اینترنت و فضای مجازی ایجاد شد و اکنون که شرایط عادی شده است بارها از مسئولان مربوطه درخواست بهبود اینترنت و یا حداقل بازگرداندن آن را داشته ایم. به وضعیت سه ماه پیش وی افزود: شکایت و انتقاد رئیس جمهور از وزیر ارتباطات در خصوص مشکلات و کندی اینترنت نوعی طفره رفتن تلقی می شود زیرا این اتفاقات و محدودیت های چند ماه اخیر بر اساس مصوبات شورایی که رئیس جمهور ریاست آن را برعهده دارد رخ داده است. در چنین شرایطی که خودشان منتقد هستند، کجا باید وضعیت اینترنت را رصد کرد؟

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید