بعید است شرکت بیمه مابه التفاوت قیمت دارو را پرداخت کند با توجه به قیمت فعلی دلار قیمت داروهای وارداتی 7 برابر می شود.

بعید است شرکت بیمه مابه التفاوت قیمت دارو را پرداخت کند با توجه به قیمت فعلی دلار قیمت داروهای وارداتی 7 برابر می شود.

روز جدید : همایون سامح نجف آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به نامه اتحادیه صنف دارندگان دارو مبنی بر اینکه تولیدکننده نیز از تصمیم دولت مبنی بر حذف یا حفظ ارز ترجیحی سردرگم شده است. قیمت فعلی دارو برای سازنده گران نیست و ضرر می کنند. از سوی دیگر شورای قیمت کمکی به افزایش قیمت دارو نمی کند. مجلس هم پیشنهاد داده است که قیمت ها تا شهریور 1400 باقی بماند و در صورت افزایش، مابه التفاوت را بیمه بپردازد، اما من نمی دانم که بیمه چنین شرطی را بپذیرد چون توان پرداخت آن مبلغ را ندارد.

یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به نامه اتحادیه صنعت دارو گفت که تولیدکننده نیز از تصمیم دولت مبنی بر حذف یا حفظ ارز ترجیحی سردرگم شده است. قیمت فعلی دارو برای سازنده گران نیست و ضرر می کنند. از سوی دیگر شورای قیمت کمکی به افزایش قیمت دارو نمی کند. مجلس هم پیشنهاد داده است که قیمت ها تا شهریور 1400 باقی بماند و در صورت افزایش، مابه التفاوت را بیمه بپردازد، اما من نمی دانم که بیمه چنین شرطی را بپذیرد چون توان پرداخت آن مبلغ را ندارد.

سیم پیچ برای حذف ارز ترجیحی دارو پیچیده است. وزیر بهداشت از یک سو ابتدا اعلام کرد ارز ترجیحی دارو حذف می شود اما پس از آن بار دیگر حرف های خود را پس گرفت و در آخرین گفتگوی هفته گذشته خود اعلام کرد که ارز ترجیحی دارو حذف نمی شود. این در حالی است که مجلس بارها اعلام کرده است که ارز ترجیحی این دارو حفظ خواهد شد. اما طرف دیگر ماجرا، سازمان غذا و دارو است که اعلام کرده ارز ترجیحی دارو حذف شده است.

اتحادیه صنف صنعت مواد مخدر ایران در نامه ای سرگشاده به رئیس جمهور هشدار داد که خطوط تولید دارو از تیرماه بسته خواهد شد. در این نامه آمده است که توزیع منظم ارز و راهکارهای قیمت گذاری عادلانه با پوشش بیمه ای مناسب در حمایت از بیماران طی مکاتبات فراوانی به اطلاع تمامی ارگان ها و نهادهای ذیربط رسیده است اما اقدام عملی برای رفع مشکلات صورت نگرفته و عملاً هیچ اقدامی صورت نگرفته است. امکان . تولید بسیاری از داروها متوقف شده است.

همایون سامه نجف آبادی در گفت و گو با «انتخاب» درباره جنجال بر سر حذف یا حفظ ارز ترجیحی دارو، گفت: صحبت ها بحث برانگیز است. وزارت بهداشت یک بار اعلام کرد ارز ترجیحی را تا بهمن ماه حفظ می کند و بار دیگر لغو آن را اعلام کرد. واقعیت این است که سازنده در این مورد سردرگم است. اعتبار می دهد و ارز می گیرد اما متأسفانه ارز در اختیارش قرار نمی گیرد و به همین دلیل دچار مشکل شده اند. در هر صورت قیمت فعلی دارو فقط برای سازنده نیست و ضرر می کنند. «از سوی دیگر شورای قیمت کمکی به افزایش قیمت دارو نمی کند.

عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: گفته می شود بالاخره باید کارخانه های دارویی خود را حفظ کنیم. اگر این کارخانه ها آسیب ببینند و در نهایت تعطیل شوند، به ضرر ما خواهد بود. از سوی دیگر مجلس تاکید کرد که قیمت ها در سطح شهریور 1400 باقی بماند و در صورت افزایش، مابه التفاوت را بیمه پرداخت کند.

نجف آبادی درباره اینکه آیا بودجه بیمه برای پذیرش چنین چیزی کافی بوده یا خیر، گفت: نمی دانم بیمه چنین شرطی را بپذیرد زیرا توانایی پرداخت این مبلغ را ندارد. بودجه اختصاص یافته به بیمه حدود 70 هزار میلیارد تن است که متاسفانه در صورت حذف ارز ترجیحی برای پوشش بیمه ای کافی نخواهد بود. خود دولت در ارائه بودجه اعلام کرد ارز ترجیحی را حذف می کنیم و مشکلی پیش نمی آید. البته صحبت های کلی از دانه های روغنی و خوراک دام گرفته تا بحث های پزشکی مطرح شد. اما در حال حاضر متأسفانه با افزایش قیمت مواد غذایی، اگرچه صحبت از افزایش قیمت تعداد کمی از اقلام خوراکی شده است، اما عملاً این اتفاق نیفتاده و تورم افزایش یافته است».

وی با تاکید بر اینکه افزایش 56 درصدی دستمزد کارگران نیز تورم بالایی داشته است، گفت: هزینه های تولید افزایش یافته و قیمت مواد غذایی افزایش یافته است. این امر منجر به افزایش هزینه های کارخانه شد. زیرا کارخانجات موظفند صبحانه، ناهار و گاهی شام را برای کارگران تهیه کنند. بنابراین کارخانه‌ای که صدها کارگر دارد باید هزینه‌های بیشتری را متحمل شود مگر اینکه کیفیت غذا را کاهش دهد که 100 درصد تأثیر منفی بر کارایی کارگران خواهد داشت.»

وی گفت: من نیز با حذف ارز ترجیحی مخالفم زیرا بیم آن می رفت که فشار زیادی به مصرف کننده وارد کند. همچنین باید توجه داشت که ما دو نوع واردات دارو داریم. یکی اینکه مواد اولیه را وارد کشور می کنیم و دارو تولید می کنیم و دیگر اینکه داروها به صورت آماده وارد می شود. بنابراین قیمت دارویی که وارد می شود با توجه به اینکه قیمت ارز هم اکنون حدود 32 هزار تن است، قیمت این دارو نیز 7 برابر می شود. در حالی که در سال 1400 افزایش پنج برابری را پیش بینی می کردیم. وی ادامه داد: این باز هم برای بیمه‌گران مشکل بزرگی خواهد بود، زیرا اگر واقع بین باشیم، بیمه‌گران نمی‌توانند این مبلغ را پرداخت کنند.

نجف آبادی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه ای از سوی دولت برای حذف ارز ترجیحی این دارو وجود دارد، گفت: آنچه می دانیم این است که دولت قول داده مشکلی ایجاد نکند. به نظر من بقیه باید از وزیر بهداشت یا معاونانش بپرسند که برای چنین چالشی چه برنامه و زیرساختی داشتند. فکر می کنم هنوز زیرساخت ها نبود و در عین حال چنین تصمیمی گرفته شد. «فکر نمی‌کنم در حال حاضر چنین زیرساختی وجود داشته باشد.

وی افزود: مبلغ 70 هزار میلیارد تن برای شرکت های بیمه ای که گفتم بر اساس بودجه زمانی که دلار 26 هزار تن بود، حدود 110 تا 140 هزار میلیارد تن برآورد شد. وی ادامه داد: متأسفانه اکنون قیمت دلار افزایش یافته و این مشکل را دوچندان کرده است.

نجف آبادی در پاسخ به اظهارات فعالان مواد مخدر مبنی بر اینکه مشخص نیست چگونه یک میلیارد دلار ارز برای داوری هزینه شده است، گفت: باشید. نمی دانم تخلفاتی صورت گرفته است یا خیر، چون سازمان بازرسی کل کشور روی مبالغ بسیار حساس است و کوچکترین مشکلی باعث می شود خیلی ها پاسخ دهند. نمی دانم اجاره یا مشکلی وجود دارد و فکر نمی کنم چنین مشکلی وجود داشته باشد. سال های گذشته ارز آزاد می شد و همه به عنوان ماده اولیه دارو به ایران می آمدند».

این نماینده مجلس در خصوص گمانه زنی ها مبنی بر استیضاح وزیر بهداشت گفت: در مجموع اخباری مبنی بر استیضاح برخی وزرا شنیده می شود. اما اجماع نمایندگان بر حمایت از دولت آقای رئیسی است. «عمل کلی رفع نواقص است نه استیضاح وزیر.

دیدگاهتان را بنویسید