وزیر صنایع: اگر قیمت خودروهای وارداتی بیشتر از قیمت آنها در خارج از کشور باشد، این مابه التفاوت به صورت سود بازرگانی وارد خزانه می شود تا رانتی برای واردکنندگان ایجاد نشود.

وزیر صنایع: اگر قیمت خودروهای وارداتی بیشتر از قیمت آنها در خارج از کشور باشد، این مابه التفاوت به صورت سود بازرگانی وارد خزانه می شود تا رانتی برای واردکنندگان ایجاد نشود.

روز جدید سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت در خصوص زمان اعلام تعرفه واردات خودرو گفت: مقررات این موضوع تعیین شده است، دو هفته (تا 27 شهریور) به واردکنندگان واجد شرایط مهلت داده ایم که طبق مصوبه مجلس. در مورد واردات خودرو باید انتقال فناوری انجام شود و اینطور نیست که هرکسی بتواند برای خود خودرو وارد کند، در نتیجه دیروز فراخوانی را برای متقاضیان واردکننده خودرو اعلام کردیم تا درخواست خود را ارسال کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مصوبه شورای دولت در خصوص ارزهای رمزنگاری شده، گفت: آیین نامه ای که امروز در دولت تصویب شد، بسیار کامل و دقیق است و تمامی موارد مربوط به ارزهای رمزنگاری شده از جمله نحوه تامین سوخت و انرژی را در بر می گیرد. ، نحوه تحویل آنها و صدور مجوز را مشخص کنید.

«سیدرضا فاطمی امین» در حاشیه اختتامیه نمایشگاه تحول صنعت خودرو به تشریح جزئیات مصوبه اخیر دولت مبنی بر آزادسازی واردات دارایی های رمزنگاری شده پرداخت و افزود: پیش از این وزارت حراست به مجموعه ای مجوز داده بود. واحدها برای ایجاد واحدهای ماینینگ دارایی های رمزنگاری شده که به دلیل مسائل قانونی در این موضوع وقفه ایجاد کرد اما امروز آیین نامه کاملی در دولت تصویب شد و ماینینگ دارایی ها رسمیت یافت.

وی ادامه داد: از چند هفته پیش امکان واردات ارزهای رمزپایه فراهم شد و این امر طی توافق نامه ای بین وزارت حراست و بانک مرکزی انجام شد و برای اولین بار امکان واردات ارزهای رمزپایه فراهم شد.

وزیر امنیت تصریح کرد: آیین نامه ای که امروز به تصویب دولت رسید، آیین نامه ای بسیار کامل و دقیق است که تمامی موارد مربوط به ارزهای رمزنگاری شده از جمله نحوه تامین سوخت و انرژی آنها، نحوه انتقال و اعطای مجوزهای وزارت حراست را مشخص می کند. تصمیم گرفته است که دارایی های رمزنگاری شده را استخراج کند.

فاطمی امین خاطرنشان کرد: این خبر مهمی است که مدت هاست فعالان این صنعت منتظر آن بوده اند و این واردات می تواند برای هر کالایی از جمله خودرو باشد. زمانی که قصد واردات محصولی را دارید، باید ارزی را بپردازید که اکنون به جای دلار و یورو می توان از آن در بیت کوین استفاده کرد.

وی افزود: در این زمینه مراکز رسمی استخراج بیت کوین که زیر نظر وزارت حراست فعالیت می کنند و دارای مجوز هستند می توانند با تایید بانک مرکزی از بیت کوین برای واردات خودرو استفاده کنند.

این عضو هیئت دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره زمان اعلام تعرفه واردات خودرو گفت: تنظیم این موضوع مشخص شده است، دو هفته (تا 27 شهریور) به واردکنندگان واجد شرایط مهلت داده ایم، زیرا طبق قانون مجلس در خصوص واردات خودرو باید انتقال فناوری انجام دهد و هرکسی نمی تواند برای خود خودرو وارد کند، به همین دلیل دیروز فراخوانی را برای ارائه مدارک از متقاضیان واردکننده خودرو اعلام کردیم.

وی افزود: این شرکت ها باید نمایندگی رسمی و خدمات پس از فروش داشته باشند و اعلام کنند در ازای واردات خودرو چه فناوری وارد کشور می کنند. پس از تایید، وزارت امنیت به متقاضیانی که تجهیزات با کیفیت بهتری برای واردات خودرو ارائه می کنند، مجوز می دهد.

فاطمی امین در پاسخ به سوالی درباره تعرفه واردات خودرو خاطرنشان کرد: تعرفه خودرو به صورت شناور و در محدوده باز تعیین می شود که بستگی به نحوه فروش خودرو دارد. از آنجایی که نمی خواهیم رانت واردکننده ایجاد کنیم، مکانیزمی را تعریف کرده ایم که پس از واردات خودرو، به صورت پیش فرض و علی الحساب سود تجاری پیش بینی شود و متقاضی خودرو را وارد کند.

وی افزود: زمانی که این خودرو در بورس کالا عرضه شود و فرض کنیم 400 تا 500 میلیون هم بفروشد، سود مناسب و منصفانه آن توسط سازمان حمایت مشخص می شود. اگر خوردو به صورت فرضی 500 میلیون تومان فروخته می شود و 450 تومان قیمت واقعی و 50 میلیون تومان سود محسوب می شود، در این شرایط سود تجاری به صورت شناور تعیین می شود به طوری که قیمت 450 میلیون تومان است. اگر قیمت خودروهای وارداتی در بازار بیشتر از آنچه خودرو در خارج از کشور دارد باشد، این مابه التفاوت در قالب سود بازرگانی به خزانه دولت واریز می شود تا سوء استفاده و رانتی برای واردکنندگان ایجاد نشود.

وزیر صمت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر رتبه بندی صادرکنندگان و اینکه آیا وزارت امنیت در این زمینه ورود خواهد کرد، گفت: این کار ماست و رتبه بندی واردکنندگان و صادرکنندگان را آغاز کرده ایم و اگر وجود داشته باشد. صادرکننده مواد خام را برای صادرات انتخاب می کند، از نظر فناوری ارزش کمتری نسبت به صادرکننده ای دارد که یک دستگاه پزشکی صادر می کند.

وی بیان کرد: کالاها بر اساس شاخص های مختلف بر اساس اساسی یا رایج بودن، صادرات به کدام کشور و کیفیت و کمیت کالا ارزیابی و ارزیابی می شوند، زیرا دیدیم صادرکننده محصولی را صادر می کند که باعث شده است. نگاه منفی به محصولات ایرانی البته الان واردات هم بر اساس رتبه بندی انجام می شود و این سوال برای تولیدکنندگان هم یکسان است.

دیدگاهتان را بنویسید