بلاروس امروز به اوکراین نیرو می‌فرستد/ تجهیزات نظامی کانادایی را به اوکراین می‌فرستد


ساعت: 10:14
تاریخ انتشار: 14/09/12
کد خبر: 1811965

لحظه به لحظه وقایع اوکراین در پنجمین روز درگیری؛

واشنگتن پست به نقل از یک مقام دولت آمریکا گزارش داد که بلاروس در حال آماده شدن برای اعزام نیرو برای حمایت از اقدام نظامی روسیه در اوکراین است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پنجمین روز حمله نظامی روسیه به اوکراین پس از پذیرش شکایت اوکراین از مسکو توسط دیوان بین المللی دادگستری آغاز شد. دیوان بین المللی دادگستری (ICJ) در لاهه هلند در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد که اوکراین درخواستی را به دادگاه ارائه کرده و روسیه را به نقض کنوانسیون 1948 در مورد جلوگیری و مجازات جنایت نسل کشی متهم کرده است.

علاوه بر این، اخیرا شورای امنیت سازمان ملل متحد به تشکیل مجمع عمومی درباره بحران اوکراین رأی داد. با این حال، در جلسه شورای امنیت، روسیه از پذیرش پیش نویس قطعنامه آمریکا در مورد جنگ در اوکراین جلوگیری کرد و واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه، احتمال حمله به زیرساخت های غیرنظامی در اوکراین را رد کرد. علاوه بر رای منفی، روسیه، چین، هند و امارات به این لایحه رای ممتنع دادند، هرچند مجمع عمومی در نهایت به آن رای مثبت داد.

جنگ در اوکراین در حالی ادامه دارد که کانادا اعلام کرده است که تجهیزات نظامی برای ارتش اوکراین ارسال می کند. پیش از این مقامات انگلیسی اعلام کرده بودند که لندن یکی از اولین کشورهایی است که به اوکراین سلاح ارسال کرده است. حمایت تسلیحاتی از اوکراین پس از آن صورت می گیرد که روز گذشته وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: از آغاز عملیات نظامی، 1076 پایگاه نظامی اوکراین را منهدم کرده ایم.


09:23 ترکیه درخواست اوکراین برای بستن تنگه بسفر و داردانل را بررسی می کند

شبکه ان تی وی ترکیه از نشست امروز کابینه در آنکارا به ریاست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور برای بررسی درخواست ولادیمیر زلنسکی همتای اوکراینی برای بستن دریای سیاه به روی کشتی های جنگی روسیه خبر داد.

بر اساس کنوانسیون مونترو در سال 1936، ترکیه تنگه بسفر و داردانل را که دریای مدیترانه را به دریای سیاه متصل می کند، کنترل می کند و می تواند در صورت وقوع جنگ یا تهدیدات دیگر، از عبور کشتی های جنگی از هر دو آبراه جلوگیری کند.

نیروی دریایی روسیه از دریای سیاه عازم سواحل جنوبی اوکراین است.


09:12 بلاروس امروز به اوکراین نیرو می‌فرستد

واشنگتن پست به نقل از یک مقام دولت آمریکا گزارش داد که بلاروس در حال آماده شدن برای اعزام نیرو برای حمایت از اقدام نظامی روسیه در اوکراین است.

گفته می شود که استقرار نیروهای بلاروس از روز دوشنبه آغاز می شود.


08:54 پاسخ: “بله” بلاروس ها از وضعیت “غیر هسته ای” خارج می شوند

بر اساس گزارش ها، بلاروس ها در یک همه پرسی به اصلاح قانون اساسی روز یکشنبه رای مثبت دادند. مهمترین این اصلاحات خروج از وضعیت غیرهسته ای کشور است که راه را برای استقرار تسلیحات هسته ای روسیه در خاک بلاروس هموار می کند – اقدامی که از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق بی سابقه بوده است.


08:24 بایدن با شرکای خود در واشنگتن گفتگوی تلفنی داشت

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قرار است صبح روز دوشنبه با متحدان واشنگتن درباره وضعیت اوکراین و پاسخ هماهنگ به اقدام نظامی روسیه گفتگو کند.

به گفته کاخ سفید، بایدن و شرکا در ساعت 11:15 صبح به وقت ایالات متحده تماس گرفته شود.


08:11 واشنگتن پست مدعی شد: بلاروس امروز در حال اعزام نیرو به اوکراین است

واشنگتن پست به نقل از یک مقام دولت آمریکا گزارش داد که بلاروس در حال آماده شدن برای اعزام نیرو برای حمایت از اقدام نظامی روسیه در اوکراین است.

گفته می شود که استقرار نیروهای بلاروس از روز دوشنبه آغاز می شود.

امروز شهر گومل بلاروس میزبان مذاکرات هیئت های روسیه و اوکراین است در حالی که طرف اوکراینی اعلام کرده است که امیدی به نتیجه مذاکرات ندارد.

گفته می‌شود که الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس دیروز با همتای اوکراینی خود تماس تلفنی برقرار کرد و قول داد که تمامی هواپیماها، بالگردها و موشک‌های مستقر در خاک بلاروس را در جریان مذاکرات مستقر کند.


7:50 زاخارووا: گروه 7 ابتدا باید اقدامات خود را ارزیابی کند

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که کشورهای G-7 ابتدا باید آسیبی را که به جهان وارد کرده اند ارزیابی کنند.

زاخارووا در مورد اظهارات G7 مبنی بر اینکه روسیه مسئول هر گونه خسارت به اوکراین، شهروندان و سازمان های بین المللی است، گفت: آنها باید از خودشان شروع کنند. او گفت: «زمان آن فرا رسیده است که گروه 7 خسارتی را که اعضای آن در 20 تا 25 سال گذشته به جهان وارد کرده اند ارزیابی کند و آنها را با پول خود جبران کند، نه با پول دیگران».


06:50 کانادا نیز در حال ارسال تجهیزات نظامی برای ارتش اوکراین است

کانادا گفته است که تجهیزات حفاظتی نظامی غیر کشنده مانند کلاه ایمنی و زره بدن را برای ارتش اوکراین ارسال خواهد کرد. در همین حال، کانادا از اعزام نیرو به اوکراین برای مبارزه با نیروهای روسی خودداری کرده است.

در همین رابطه، ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که نیروهای اوکراینی به جلیقه ضد گلوله، کلاه ایمنی، ماسک ضد گاز و تجهیزات دید در شب نیاز دارند.

جولی گفت که این کمک 25 میلیون دلار کانادا (17.6 میلیون یورو) خواهد بود و تاکید کرد که این درخواست را “مستقیما” از معاون نخست وزیر اوکراین دریافت کرده است. آنیتا آناند، وزیر دفاع کانادا نیز بار دیگر تاکید کرد که این کشور ماموریت نظامی در اوکراین ندارد.

کانادا همچنین در 14 فوریه اعلام کرد که برای اولین بار اسلحه و مهمات را همراه با وام 500 میلیون دلاری به اوکراین ارسال خواهد کرد. جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا نیز در توئیتی از ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین نوشت: برای کمک به مردم اوکراین در دفاع از خود، ما درخواست تجهیزات نظامی بیشتر از جمله عینک دید در شب را داده ایم. ما جلیقه های ضد گلوله، ماسک های ضد گاز و کلاه ایمنی می فرستیم.»


6:10 پس از بسته شدن حریم هوایی اروپا؛ وزیر خارجه روسیه نمی تواند در نشست سازمان ملل شرکت کند

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: سازمان ملل نمی‌تواند شرایطی را برای هیئت روسی به رهبری سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه برای حضور در نشست کمیسیون خلع سلاح سازمان ملل و شورای حقوق بشر سازمان ملل به ژنو ایجاد کند.

وی گفت: دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که نمی تواند شرایطی را برای ورود هیئت روسی به ژنو برای نشست کمیسیون خلع سلاح و شورای حقوق بشر ایجاد کند.

ایان گفت: با توجه به اینکه کشورهای اروپایی همسایه ما حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسیه بسته اند، هیئت روسی قصد داشت برای پرواز به روسیه به ژنو سفر کند. گفت وگو در مورد مسائل فوری خلع سلاح و حقوق بشر نمی تواند وارد اروپا شود و سفر لاوروف منتفی است.


5:30 BP قصد دارد سهام خود در Rosneft را بفروشد

شرکت انگلیسی پترولیوم قصد دارد سهام خود در شرکت روسی روس نفت را به دلیل عملیات نظامی روسیه در اوکراین بفروشد. بریتیش پترولیوم تایید کرده است که قصد دارد 19.75 درصد از سهام روس نفت را بفروشد.

فایننشال تایمز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که بریتیش پترولیوم به دلیل آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفته است و برخی از سیاستمداران انگلیسی خواستار فروش سهام آن در روس نفت شدند. بریتیش پترولیوم فعالیت های خود در صنعت نفت روسیه را با فرض ضرر احتمالی 25 میلیارد دلاری تعطیل خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید