بلینکن: در صورت موافقت، دولت بایدن از توافق هسته ای 10 میلیارد دلاری ایران و روسیه جلوگیری نخواهد کرد

بلینکن: در صورت موافقت، دولت بایدن از توافق هسته ای 10 میلیارد دلاری ایران و روسیه جلوگیری نخواهد کرد

فری بیکن واشنگتن گزارش می دهد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، هفته گذشته در جریان شهادت خود در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، برای اولین بار رسما تایید کرد که دولت بایدن مانع همکاری هسته ای روسیه و ایران نخواهد شد.

بلینکن گفت که اقدامات روسیه در چارچوب توافق هسته ای، اگر از سر گرفته شود، با تحریم های اعمال شده علیه روسیه به دلیل اقدامات این کشور در اوکراین مغایرت ندارد.

وزیر امور خارجه تصمیم دولت بایدن را طی سوالی از دارل ایسا نماینده جمهوری خواه کنگره اتخاذ کرد.

دارل ایزا، نماینده جمهوری خواه کنگره از بلینکن خواسته است تا زمانی که مسکو به جنگ غیرموجه خود علیه اوکراین ادامه می دهد، تحریم ها علیه ایران و روسیه همچنان برقرار است.

بلینکن به قانونگذاران آمریکایی گفت که در صورت دستیابی به توافق هسته ای با ایران، دولت بایدن توافقنامه همکاری هسته ای 10 میلیارد دلاری بین ایران و روسیه را از تحریم ها علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین خارج خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: توافق ایران و روسیه مربوط به ساخت بخش هایی از زیرساخت های هسته ای ایران توسط روسیه است.

فری بیکن واشنگتن در گزارش خود تاکید کرد که بلینکن گفته است که تمام تحریم های لغو شده به عنوان بخشی از توافق هسته ای جدید با ایران جدا از کمپین تحریم های فعلی آمریکا علیه روسیه و توافق همکاری هسته ای 10 میلیارد دلاری بین تهران و مسکو است. نیز مجاز باشد.

مذاکرات در وین در 10 مارس پس از آن که دو کشور گفتند به توافق هسته‌ای جدید بر سر آنچه که نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی آن را «عوامل خارجی» خواند، «بسیار نزدیک» متوقف شد.

چند روز بعد مشخص شد که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه شرایط جدیدی را برای احیای برجام تعیین کرده و خواستار رهایی روابط ایران و روسیه از تحریم های مربوط به جنگ اوکراین شده است.

با این حال، اندکی پس از شکست مذاکرات با حسین امیرعبداللهیان در وین، وزیر امور خارجه روسیه گفت که واشنگتن به صورت کتبی به مسکو اطمینان داده است که تحریم‌های جدید علیه روسیه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین مانع از همکاری مسکو و تهران در توافق جدید خواهد شد. نه ایران

لاوروف گزارش‌ها درباره نقش روسیه در به تعویق انداختن مذاکرات در وین را تکذیب کرد و گفت: مسکو تضمین‌های کتبی از واشنگتن دریافت کرده است که تحریم‌های اوکراین بر گسترش همکاری‌های مسکو و تهران پس از از سرگیری برجام تأثیری نخواهد داشت.

سخنگوی ند پرایس گفت: ما اجازه نمی دهیم روسیه از توافق هسته ای با ایران به عنوان پنجره ای برای دور زدن تحریم های مربوط به اوکراین استفاده کند، بلکه از روسیه برای مشارکت در پروژه های هسته ای ایران که بخشی از برجام است، دعوت می کنیم. بخش پس از لاوروف تحریم نمی کنیم.

با این حال، مقامات دولت آمریکا درباره تصمیم بایدن برای جدا کردن توافق هسته‌ای 10 میلیارد دلاری ایران و روسیه از سازوکار تحریم‌های اوکراین با اظهارات جدید آنتونی بلینکن در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان توضیحی ندادند.

این در حالی است که با گذشت بیش از دو ماه از توقف مذاکرات و موضوعاتی مانند احتمال حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان های تروریستی، از سرگیری مذاکرات هسته ای با ایران همچنان نامشخص است.

دیدگاهتان را بنویسید