بنا به درخواست دولت عمومی؛ اجازه استفاده از سلاح در حال رایج شدن است

بنا به درخواست دولت عمومی؛  اجازه استفاده از سلاح در حال رایج شدن است

سعادتی بیشهساری گفت: نظامیان مجبورند برای دفاع از سلاح استفاده کنند. این در حالی است که برخی قضات دادگاه با استناد به قانون نحوه استفاده برخی از مسئولان از سلاح های خود در جریان درگیری را نپذیرفتند.

طرح اصلاح قانون استفاده از سلاح اخیرا در دستور کار جلسات علنی مجلس قرار گرفت. قانونی به نام «استفاده از سلاح توسط نیروهای مسلح در مواقع اضطراری» بیش از 20 سال پیش در ژانویه 1973 به تصویب رسید.

مرگ یک افسر نیروی انتظامی در شیراز که اعتراض مردمی را به دنبال داشت، رسانه ها را بر آن داشت تا قانون استفاده از سلاح توسط افسران مسلح را تغییر دهند.

۱۴ بهمن ماه سال جاری، سرهنگ علی اکبر رنجبر، جانشین فرمانده انتظامی روستای بیدرد شیراز بر اثر تصادف مجروح شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان فارس گفت: یکی از اراذل و اوباش شلاق به گردن آقای رنجبر زده و این پلیس به شدت مجروح شده و دچار خونریزی شده است. در این برخورد یک سرباز نیز مجروح شد.

در پی انتشار فیلم و خبر این درگیری در فضای مجازی، محمد باکر کلیباف رئیس مجلس با صدور پیامی در توئیتر خواستار اصلاح قانون استفاده از سلاح توسط ستاد کل نیروهای مسلح و فرماندهی انتظامی شد. در اسرع وقت.”

کلیباف که در اواخر دهه 1970 فرماندهی نیروی انتظامی را بر عهده داشت، گفت که مجلس آماده بررسی یک اصلاحیه اضطراری برای قانون اسلحه است.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از ارائه لایحه اصلاح قانون توسط دولت قبل و فرماندهی انتظامی خبر داد.

اجازه استفاده از سلاح در حال رایج شدن است

این لایحه که قرار است در هفته های آتی در مجلس بررسی شود، عنوان «افسر در نیروهای مسلح» را در عنوان قانون به «افسران مسلح» تغییر داد.

بر اساس این لایحه، علاوه بر نیروهای مسلح، مقررات جدید قانون استفاده از سلاح باید با «سایر اشخاصی که طبق قانون مجاز به حمل سلاح هستند» نیز رعایت شود.

بر اساس پیش نویس دولت، اگر «افراد مسلح به نیروی انتظامی برای حفظ خود» مرتکب جرم شوند، طبق قانون مجازات اسلامی مجازات نمی شوند. همچنین در مواردی که استفاده از سلاح آنها حمایت «قانونی» تلقی شود، نیازی به پرداخت دیه نخواهند داشت.

علاوه بر افسران مجری قانون، این لایحه همچنین به صاحبان اسلحه اجازه می دهد تا از سلاح گرم برای محافظت از خود در برابر هر کسی که با سلاح گرم به آنها حمله می کند، چه سرد و چه گرم، استفاده کنند.

در این پروژه: «دستگیری سارقان، راهزنان، گروگان ها، آدم ربایان، زورگیران یا سلاح های شناخته شده با سلاح گرم، قاچاقچیان مواد مخدر یا سلاح و مهمات، قاتلان و کسانی که قصد کشتن، تخریب یا منفجر کردن را داشتند. کارمندان مجاز به استفاده از سلاح هستند.

علاوه بر این، در صورت «فرار» یا «تلاش برای مقابله»، افسران حق استفاده از سلاح را دارند.

در حالی که قانون فعلی به افسران اجازه می‌دهد تا در صورت عدم موفقیت سایر اقدامات دستگیری از اسلحه برای دستگیری زندانیان بازداشت شده و فراری استفاده کنند، این لایحه قانون را به گونه‌ای اصلاح می‌کند که «اجازه حضور شورشیان در زندان‌ها» را اصلاح می‌کند.

بر اساس پیش نویس اصلاحیه قانون استفاده از سلاح، کارکنان حق دارند برای حفاظت از تأسیسات، تجهیزات و تأسیسات نظامی، انتظامی و امنیتی از قبیل محل استقرار نیروهای مسلح، محل اسلحه و مهمات از سلاح استفاده کنند. و اسناد طبقه بندی شده

«حفاظت از مقامات داخلی و خارجی و اشخاص دارای حفاظت و حراست از مجامع و اجتماعات مصوب شورای امنیت ملی» و «مقابله با اقدامات تروریستی، خرابکاری یا ارعاب فرودگاه ها یا ربودن یا سرنگونی هواپیمای در حال پرواز» افسران به استفاده از سلاح اعتراف کردند. .

قانون فعلی به مقامات نظامی و انتظامی اجازه می دهد تا از سلاح های قانون و نظم برای تظاهرات مسلحانه غیرقانونی و شورش ها و شورش های مسلحانه به دستور فرمانده عملیات استفاده کنند، اما لایحه اصلاحی دولت این امکان را به «مقامات امنیتی» نیز می دهد. .

این پروژه دولتی همچنین به گشت‌های دریایی اجازه می‌دهد روی کشتی‌هایی شلیک کنند که رانندگان یا کاپیتان‌ها و سکانداران آنها از هشدار توقف افسران پیروی نمی‌کنند.

بر اساس قانون، با تصویب کلیات لایحه دولت برای اصلاح قانون استفاده از سلاح، نمایندگان به جزئیات آن رسیدگی می کنند. اما تصویب این گونه قوانین با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح صورت می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید