بنزین 3 بیتی در راه است واردات بخش خصوصی سوخت ذخایر بنزین دولتی منفی شده است

بنزین 3 بیتی در راه است واردات بخش خصوصی سوخت ذخایر بنزین دولتی منفی شده است

روز جدید عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ذخایر بنزین دولت منفی شده است، گفت: وزارت نفت در نظر دارد واردات بنزین از بخش خصوصی را آزاد کرده و تقاضای مازاد بر سهمیه از این محل را تامین کند. “

این روزها بازار گمانه زنی قیمت بنزین بسیار داغ شده است. دولت سهمیه بنزین مردم را از 250 لیتر در ماه به 150 لیتر کاهش داد و میزان سوخت در هر شیفت را 30 لیتر کاهش داد. اما گویا این تنها خبر تعجب برانگیز این روزهای وزارت نفت نیست. فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با بازار، اکنون تلویحا احتمال 3 لایه شدن بنزین را تایید می کند. وی با بیان اینکه ذخایر بنزین دولت منفی شده است، گفت: به نظر می رسد دولت می خواهد واردات بنزین از بخش خصوصی را برای تامین تقاضای بالاتر از سهمیه موجود آزاد کند.

وی می گوید در حال حاضر قیمت بنزین در کشورهایی مانند عراق و پاکستان حدود 15 هزار تومان است اما در ایران حداکثر لیتری 3 هزار تومان می فروشیم. اما مشکل اینجاست که با توجه به افزایش تقاضا در کشور ممکن است دولت مجبور شود بخشی از نیازها را از محل واردات تامین کند. آیا در شرایطی که دولت با کمبود جدی منابع مالی مواجه است، آیا واردات بنزین 15 هزار تومانی و فروش آن لیتری 3 هزار تومان درست است؟ متن کامل گفتگوی بازار با فریدون عباسی، رئیس سابق و عضو فعلی کمیسیون انرژی مجلس را می خوانید:

از آنجایی که هرگونه تغییر در درآمد دولت باید حداقل تا سال آینده و ارائه لایحه جدید در لایحه بودجه منعکس شود، قیمت بنزین دولتی افزایش نخواهد یافت.

*به گفته بسیاری از کارشناسان کاهش سهمیه بنزین آزاد مقدمه ای برای افزایش قیمت بنزین است. آیا احتمال افزایش قیمت بنزین در سال جاری وجود دارد؟

افزایش قیمت بنزین درآمد دولت را تغییر می دهد. با توجه به اینکه هرگونه تغییر در درآمد دولت باید در لایحه بودجه دیده شود، امسال چنین گزینه ای برای دولت وجود ندارد و حداقل تا سال آینده و ارائه لایحه جدید بودجه، قیمت بنزین دولتی افزایش نمی یابد. گران تر

* با این اوصاف، اگر فردی بیش از حد مجاز بنزین مصرف کند، تکلیفش چیست؟ بنزین از کجا تهیه کنیم؟

افزایش مصرف این نگرانی را ایجاد کرده است که ایران واردکننده بنزین شود و مجبور شود بخشی از نیاز خود را از محل واردات تامین کند. حال سوال من این است که آیا در شرایطی که دولت با کمبود شدید منابع مالی مواجه است، آیا واردات بنزین با قیمت 15 هزار تومان و فروش آن در بازار با قیمت 3 هزار تومان منطقی است؟ به همین دلیل به نظر می رسد دولت قصد دارد واردات بنزین را از بخش خصوصی معاف کند و تقاضای فراتر از حد مجاز از محل بنزین وارداتی توسط بخش خصوصی تامین شود.

دولت قصد دارد واردات بنزین بخش خصوصی را معاف کند تا بخش خصوصی بتواند مازاد تقاضای بیش از سهمیه مجاز را از محل بنزین وارداتی تامین کند.

* آیا این بدان معنی است که قیمت جدیدی در راه است؟

با این حال، زمانی که یک محصول توسط بخش خصوصی وارد می شود، ممکن است با قیمت یارانه ای فروخته شود.

آیا بدون تصویب مجلس می توان واردات بنزین از بخش خصوصی را معاف کرد؟

در حال حاضر دولت مجاز به واردات بنزین و سایر فرآورده های نفتی است. اما برای ورود بخش خصوصی به این حوزه باید مصوبه مجلس گرفته شود. مگر اینکه مجالس دیگری این اجازه را به دولت بدهند.

* منظورتان کدام قوه مقننه است؟

معمولاً در مواقع بحرانی فرماندهان نیروها می توانند چنین مجوزهایی را صادر کنند.

* به نظر شما وضعیت بنزین آنقدر بحرانی است که سران قدرت بخواهند وارد آن شوند؟

مصرف بنزین در کشور افزایش یافته اما هنوز نمی توان وضعیت را بحرانی دانست. در هر صورت وزیر نفت باید برنامه های دولت در زمینه بنزین و سایر فرآورده های انرژی را به طور شفاف برای مردم توضیح دهد.

هر گونه افزایش قیمت بنزین به طور مستقیم بر قیمت سایر کالاها تاثیر خواهد گذاشت. به همین دلیل دولت ابتدا باید به فکر وضعیت دستمزدها باشد و سپس به دنبال افزایش قیمت بنزین باشد

آیا فکر می کنید اقتصاد ایران برای چنین تحول بزرگی آماده است؟ با قیمت این روزهای بنزین موافقید؟

حفظ ارزش پول ملی مقدم بر هر گونه افزایش قیمت است. این فقط در مورد بنزین نیست. بلکه قبل از هر تغییر قیمتی باید بررسی شود که آیا توان مالی افراد کشش این رشد هزینه را دارد یا خیر. بدون شک هرگونه افزایش قیمت بنزین تاثیر مستقیمی بر قیمت سایر کالاها خواهد داشت. به همین دلیل دولت ابتدا باید به فکر وضعیت دستمزدها باشد و سپس به دنبال افزایش قیمت بنزین باشد.

تا قدرت خرید مردم افزایش نیافته است، امکان افزایش قیمت بنزین در کشور وجود ندارد. اقتصاد ما به هر حال مبتنی بر نفت است. بنابراین وزیر نفت نباید تنها نگران حقوق کارکنان وزارت نفت باشد. او به عنوان متولی مهم ترین جریان درآمدی اقتصاد ایران، باید هدف خود را افزایش سطح دستمزدها قرار دهد.

* اما اعتراضات اخیر کارکنان وزارت نفت نشان می دهد که آقای اوجی حتی در پیگیری مطالبات کارکنان آن وزارتخانه نیز چندان موفق نبوده است.

بیشتر مشکل مربوط به تعیین سقف حقوق است که ربطی به عملکرد او ندارد.

* با کاهش سهمیه گاز آزاد موافقید؟ آیا دولت تصمیم درستی گرفت؟

اما باید توجه داشت که ذخایر بنزین دولتی در حال منفی شدن است. دولت دیگر بنزین مازادی برای عرضه به بازار ندارد و مجبور است به نحوی مصرف سوخت کشور را مدیریت کند. بخش زیادی از بنزینی که با قیمت یارانه ای به ایران عرضه می کنیم از بازار کشورهای همسایه تامین می شود. در حال حاضر هر لیتر بنزین در کشورهایی مانند عراق و پاکستان به حدود 15 هزار تومان در هر لیتر رسیده است. در ترکیه وضعیت بدتر است و هر لیتر بنزین حدود 40 هزار تومان فروخته می شود. در چنین شرایطی بنزین ایران را با قیمت 3 هزار تومان عرضه می کنیم. در مورد نفت گاز نیز وضعیت به همین منوال است. گازویلی که لیتری 300 تومان می فروشیم آن طرف مرز 11 هزار تومان است. این یارانه ای است که سودش به جیب مردم نمی رود و باید جلوی آن گرفته شود. اما نمی توان انتظار داشت که مردم در یک محیط غیرشفاف تمایل به همکاری داشته باشند. وزیر نفت باید در مورد میزان تولید و قیمت تمام شده تولید و قیمت نهایی به مردم توضیح دهد تا آنها را همراهی کند.

دیدگاهتان را بنویسید