بن بست صنعت خودروی دولتی روز جدیدی است

بن بست صنعت خودروی دولتی روز جدیدی است

ایران خودرو و سایپا حدود 150 هزار میلیارد تومان ضرر کرده اند. زیان سنگینی که طبق اعلام سازمان خصوصی سازی با احتساب سود از دست رفته به 240 هزار میلیارد تومان می رسد.

شرق: ایران خودرو و سایپا حدود 150 هزار میلیارد تومان ضرر کرده اند; زیان سنگینی که طبق اعلام سازمان خصوصی سازی با احتساب سود از دست رفته به 240 هزار میلیارد تومان می رسد. زیان سنگین خودروسازان دولتی اکنون تصمیم دفتر رئیس جمهور برای واگذاری آنها به بخش خصوصی را از پیش تعیین کرده است. وعده ای که بارها در دولت های گذشته داده شده بود، اما اکنون فعالان این صنعت می گویند در دولت سیزدهم جدی تر شده و دو کرسی از پنج کرسی هیات مدیره ایران خودرو اکنون در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است.

فعالان صنعت خودرو این اقدام را مثبت ارزیابی می کنند و البته دولت از ادامه روند واگذاری سهم بیشتری از خودروسازان دولتی خبر می دهد.

فرمان ریاست جمهوری برای واگذاری خودروسازان دولتی

ابراهیم رئیسی 20 اسفند سال گذشته در بازدید از ایران خودرو؛ بازدیدی اطلاع رسانی که یکی از مهمترین مطالب آن دستور رئیس جمهور به رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص خصوصی سازی خودروسازان دولتی بود. دستوری که البته رضا فاطمی امین آن را جدی گرفت و همواره گفته است به خودروسازان بسپاریم و برنامه های وزارتخانه خود را معطوف به صنعت خودروسازی کنیم.

در سال 1401 اقدامات جدی برای واگذاری خودروسازان دولتی تقریباً از آخرین روزهای تابستان آغاز شد. رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت مهرماه امسال در خصوص خصوصی‌سازی صنعت خودرو گفت: قیمت‌گذاری شرکت‌های خودروسازی به پایان رسیده و واگذاری آن به خودروسازان در مرحله نهایی مذاکرات است. با سازمان خصوصی سازی.”

به گزارش باشگاه خبرنگاران، از برنامه تلویزیونی «صف اول» فاطمی امین توضیح داد: طبق دستور رئیس جمهور باید تا پایان شهریور ماه تکلیف واگذاری به خودروسازان مشخص می شد اما نحوه واگذاری بیش از این نیز مهم است و اگر واگذاری به اشتباه انجام شود، پس از چند سال شرکت‌ها دوباره با بدهی‌های فراوانی مواجه می‌شوند که به دولت واگذار شده است. مثل نمایش شکست خورده هپکو.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین تاکید کرد: قیمت‌گذاری شرکت‌های خودروسازی انجام شده و 700 مورد بررسی رسمی انجام شده است، اما برای اصلاح ساختار باید به نحوه واگذاری این شرکت‌ها توجه شود. صنعت خودرو که برای این منظور بر اساس مدل شش لایه است، رسیده ایم و در مرحله نهایی مذاکرات با سازمان خصوصی سازی هستیم و در 22 آبان ماه امسال حسین قربان زاده رئیس سازمان خصوصی سازی اولویت را عنوان کرد. این سازمان واگذاری سهام دولتی ایران خودرو و سایپا را تعیین کرد و گفت: در حال حاضر مهمترین چالش در واگذاری خودروسازان قیمت گذاری و زیان خودروسازان است که حدود 150 هزار میلیارد تومان با احتساب سود از دست رفته است. بین 230 تا 240 هزار میلیارد تومان برآورد می شود.به گزارش ایرنا، معاون وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه جلسات چگونگی پ لیست خودروسازان با حضور کارشناسان و اساتید دانشگاه انجام شد.

آذرماه وزیر صنعت اعلام کرد که به زودی یکی از خودروسازان واگذار می شود. مدتی بعد در دی ماه امسال، تسنیم از واگذاری بلوک 3.36 درصدی سهام شرکت ایران خودرو خبر داد و نوشت که بلوک 3.36 درصدی سهام شرکت ایران خودرو شامل 10 میلیارد و 145 میلیون و 650 هزار و 411 است. سهام به قیمت پایه هر سهم 450 تومان در 23 دی ماه توسط بانک فروخته شد. صادرات ایران به صورت نقدی در بورس عرضه می شود.

اما در بهمن ماه گزارش شد که دو کرسی از پنج کرسی هیات مدیره ایران خودرو به بخش خصوصی واگذار شده است. بر اساس این خبر، جلسه فوق العاده ایران خودرو در بهمن ماه که برای تعیین اعضای هیات مدیره تشکیل شده بود، پس از دو دوره حضور در دولت های محمود احمدی نژاد و حسن روحانی، نقش بیشتری را به بخش خصوصی در صنعت خودرو بخشید. صنعت با سهامدار بودن دو نفر از پنج عضو این مجمع بخش خصوصی انتخاب شد. اگرچه شاید تخصیص دو کرسی به افراد خصوصی هنوز نقش بسزایی در تصمیم گیری نداشته باشد، اما در تصمیم گیری های مهمی که نیاز به رای دو سوم اعضا دارد، قطعا این دو عضو بخش خصوصی موثر خواهند بود.

با این حال، فعالان صنعت خودرو می گویند تا تحویل کامل خودروسازان دولتی راه زیادی در پیش است.

خصوصی سازی هفت خان خودروسازان

ششم بهمن منوچهر لقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت اعلام کرد که شرایط واگذاری سهام خودروسازان به بخش خصوصی را به اطلاع رئیس هیات مدیره ایدرو رسانده است. عباراتی که برخی رسانه ها به عنوان هفت خوان رستم برای خصوصی سازی خودروسازان دولتی تعبیر کردند.

به گزارش تسنیم، بر اساس این ابلاغیه، اولین شرط واگذاری سهام خودروسازان، استفاده از سکوهای داخلی پس از خصوصی سازی است. بنابراین خریدار ایران خودرو و سایپا باید 70 درصد محصولات هر یک از دو شرکت را بر اساس همکاری با یکی از دو خودروساز داخلی و با استفاده از پلتفرم آنها تولید کند.

30 درصد باقی مانده از سبد محصولات خودروسازان پس از واگذاری سهام دولتی ممکن است شامل خودروهایی باشد که به صورت تک تک وارد می شوند. در حالی که بر اساس سیاست وزارت امنیت، در آینده باید تعرفه واردات قطعات مونتاژی خودرو مانند تعرفه خودروهای کامل باشد. همچنین میزان خودبیمه برای شروع کار باید بیش از 51 درصد باشد. زیرمجموعه های کلیدی محصولات نیز باید اقلام بومی سازی شده باشند یا از تولیدکنندگان خریداری شوند که تحت هر شرایط سیاسی (به ویژه تحریم ها) قابل دسترسی باشند. این عناصر شامل پیشرانه (موتور، گیربکس و سیستم تعلیق)، بدنه و مجموعه های الکترونیکی حساس است.

شرط دیگر تسلط «خریدار» در امور خودروسازی، امور مالی و اقتصادی، فناوری محصول، فرآیندهای تولید خودرو و ارتباطات بین المللی است که باید به تایید وزارت امنیت برسد.

شرط سوم این است که ظرف سه سال از شروع تولید، صادرات محصول به 20 درصد برسد و شرط چهارم وزارت حراست مربوط به مصرف سوخت خودروها پس از خصوصی سازی است. بر این اساس مصرف سوخت سبد محصولات باید کمتر از پنج لیتر در هر صد کیلومتر باشد.

شرط پنجم این است که شرکت های خودروسازی ظرف یک سال پس از واگذاری به 80 درصد ظرفیت اسمی محل تولید برسند.

شرط بعدی این وزارتخانه این است که شرکت‌های خودروسازی تا 10 سال پس از واگذاری امکان فروش زمین متعلق به محل‌های تولید را نداشته باشند و تنها پس از انقضای مدت مذکور و احراز شرایط فوق، زمین قابل فروش خواهد بود. در نهایت صاحب شد.

شرط نهایی وزارت حریم خصوصی برای «خریدار» تولید محصولات رقیب به مدت سه سال پس از تحویل است.

این در حالی است که کارشناسان صنعت خودرو با اشاره به خسارات سنگین خودروسازان دولتی و نارضایتی گسترده تولیدکنندگان و مصرف کنندگان خودروهای دولتی، می گویند دولت برای نجات صنعت خودرو راهی جز خصوصی سازی این صنعت ندارد و زودتر یا بعداً باید جای خود را بدهد

دیدگاهتان را بنویسید