مذاکرات در روز جدیدی به بن بست می رسد

مذاکرات در روز جدیدی به بن بست می رسد

رضا مرادی در یادداشتی درباره دیپلماسی ایرانی می نویسد: در شرایط کنونی، برخلاف بسیاری از تحلیل ها، تهران با احیای توافقنامه 2015 کاملا همدل است، اما غرب به دنبال کسب امتیاز بیشتر از توافق 2015 است.برجام جدید که شامل بندهای انقضای توافقنامه برجام است و می تواند مبنایی برای کسب امتیازات دیگر در زمینه های موشکی و منطقه ای باشد. موضوعی که عملاً به معنای اجرای برجام 2 و 3 بدون صرف نظر از چنین امتیازی در ازای آن خواهد بود، موضوعی که بدون شک تهران با آن مقابله خواهد کرد.

با نگاهی به روند مذاکرات برای احیای برجام در سال 2022 و شکست ابتکارات اتحادیه اروپا برای آغاز مذاکرات، شکست تلاش‌های قطر و عمان برای میانجی‌گری بین طرف‌ها و شکست مقامات اروپایی و آمریکایی در اعلام آمادگی تهران برای آغاز مذاکرات. دور جدید مذاکرات در روزهای اخیر و همزمان با واکنش قوی و هماهنگ غرب به استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین و در نهایت موضوع وقایع داخلی ایران در چند ماه گذشته، به نظر می رسد که علیرغم اقدامات غرب تاکید بر اهمیت و اولویت استفاده از دیپلماسی برای حل موضوع هسته ای ایران و احیای برجام، اما بازگشت به توافق 2015 در شرایط کنونی کاملاً از دستور کار غرب خارج شده است. وضعیتی که می توان آن را مرگ واقعی برجام نامید. اگرچه غرب تمایلی به اعلام مرگ نمادین خود ندارد. سوالی که رئیس جمهور آمریکا هم به آن اشاره کرد.

در عین حال، غرب در تلاش است تا ایران را به دلیل شکست در احیای برجام سرزنش کند و انگشت اتهام را به سمت تهران نشانه بگیرد و گفت که عدم اراده سیاسی دولت جو بایدن برای احیای توافق 2015 را باید عامل اصلی دانست. بن بست در مذاکرات علیرغم مبارزات انتخاباتی برای بازگشت به برجام، دولت بایدن اساساً اراده ای برای احیای توافقنامه 2015 دارد که با اراده سیاسی دولت باراک اوباما و مذاکرات بین نمایندگان دو طرف در عمان آغاز شد و در نهایت به توافق منتهی شد. برجام در زمان روی کار آمدن دولت روحانی. دولت بایدن از زمان روی کار آمدن خود از انجام اقدامات عملی برای احیای توافقنامه 2015 پرهیز کرده و به پروژه فشار حداکثری ترامپ در بعد اقتصادی و تلاش برای ایجاد اجماع منطقه ای و بین المللی علیه ایران ادامه می دهد و سعی می کند از اهرم مجازات برای ایران استفاده کند. برای استفاده امتیاز بیشتری کسب کنید. وی اگرچه بارها از قصد و اراده واشنگتن برای دستیابی به توافق با ایران و احیای برجام سخن گفته و سیاست فشار حداکثری ترامپ را محکوم کرده و آن را شکست‌خورده خواند، اما در واقع به این سیاست ادامه داد و تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعمال کرد. در واقع، واشنگتن تلاش کرده است از تحریم های اعمال شده توسط ترامپ برای گرفتن امتیاز خارج از برجام و در چارچوب تصویر بزرگتر اختلافات تهران و واشنگتن به ویژه در ابعاد موشکی و منطقه ای استفاده کند.

با توجه به اتخاذ این استراتژی از سوی دولت بایدن، ارزیابی غرب از تضعیف موقعیت ایران به دلیل ناآرامی های ماه های اخیر، مهمترین نقش را در افزایش سقف مطالبات و در نتیجه واکنش ولرم به اعلامیه تهران ایفا کرد. آمادگی برای شروع مذاکرات

وضعیت داخلی ایران در ماه های اخیر و انتقال پیام شکاف دولت و ملت از یک سو باعث تحریم های گسترده در حوزه های مختلف به ویژه حقوق بشر با تاکید بر نقش اروپا شده است. هم به دلیل موضوع پهپادها، هم به دلیل ناآرامی‌های ماه‌های اخیر علیه ایران و هم دولت‌های اروپایی باید مواضع سخت‌گیرانه‌ای در قبال تهران اتخاذ کنند و از سوی دیگر، تحلیل دولت آمریکا از وضعیت فعلی برجام مبتنی بر این است. این واقعیت که فشار حداکثری ترامپ در واقع باعث ایجاد یک بحران اقتصادی و به دنبال آن شورش های خیابانی علیه ایران شد و اگر دولت به هدف نهایی خود پی ببرد، در نهایت باید از آن برای کسب امتیازات بیشتر استفاده کند. غرب بر این باور است که ایران در اثر این فشارها و ناآرامی های داخلی در حالت استیصال قرار خواهد گرفت و در نتیجه مجبور به دادن امتیازات بزرگتر خواهد شد.

در سوی دیگر ماجرا، اتفاقات یک ماه اخیر تهران را کاملا متوجه این واقعیت کرده است که سیاست تمرکز بر شرق، اتکا به زمستان سرد اروپا و تکیه بر چین نتوانسته است منافع تهران را تامین کند.

بدون گشایش در سیاست خارجی و رفع تحریم‌ها در بخش انرژی و بانکی، بدون گشایش در داخل و ارسال پیام قوی، نمی‌توان اوضاع کشور را عادی کرد و سپس اصلاحات را در حوزه‌های مختلف انجام داد و بالعکس. برای اتحاد و همبستگی، ما نمی توانیم قدرت چانه زنی خود را به دست آوریم.

در شرایط کنونی بر خلاف بسیاری از تحلیل ها، تهران به طور کامل با احیای توافقنامه 2015 موافق است، اما غرب به نکاتی بیش از توافق 2015 نگاه می کند.برجام جدیدی که شامل بندهای انقضای توافق برجام است و می تواند مبنایی برای دریافت تخفیف های دیگر در منطقه موشکی و منطقه ای است. موضوعی که عملاً به معنای اجرای برجام 2 و 3 بدون صرف نظر از چنین امتیازی در ازای آن خواهد بود، موضوعی که بدون شک تهران با آن مقابله خواهد کرد.

در چنین شرایطی با توجه به افق تیره احیای برجام، به نظر می‌رسد با ادامه شرایط کنونی، روابط ایران و غرب تیره‌تر شده و ایران، منطقه و جهان روزگار سختی را پیش رو خواهند داشت. به ویژه بازگشت دشمن دیرینه برجام و تشکیل راست‌گراترین کابینه تاریخ اسرائیل را نباید نادیده گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید