بهترین غذاها برای گرم ترین روزهای سال کدامند؟ / چگونه گرمازدگی را کنترل کنیم؟


ساعت: 11:59
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۲
کد خبر: 1855322

فاطمه آزادی گفت: به فردی که تب دارد باید شربت های کم قند داده شود تا بدن انسان دچار شوک و تشدید علائم گرمازدگی نشود تا به تدریج حالت گرمازدگی برطرف شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فاطمه آزادی در گفتگو با خبرنگار راه آرمان با اشاره به گرم شدن هوا و افزایش دما و با بیان اینکه این تغییرات بر روی بدن انسان تاثیر می گذارد که اصلی ترین آن کم آبی بدن و گرمازدگی است، گفت: در این شرایط دمای بدن افزایش می یابد. بالا است «می رود و به گرمای هوا واکنش نشان می دهد.

این متخصص تغذیه ادامه داد: فردی که دچار گرمازدگی می شود علائمی مانند خستگی، بی حالی، غش، ضعف، سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ، تعریق زیاد، سرگیجه، خواب آلودگی، ضربان قلب بالا، کم آبی دارد. .

وی گفت: گرمازدگی در برخی موارد باعث بیهوشی می شود که در این صورت توصیه های غذایی برای پیشگیری از گرمازدگی وجود دارد که کمک می کند بدن فرد گرمازدگی دچار کم آبی نشود.

آزادی با تاکید بر اینکه در این شرایط باید نوشیدن مایعات کافی در طول روز را مد نظر قرار دهیم، گفت: مصرف مایعات در طول روز باید به صورت دوره ای باشد و مایعات را با هم به مقدار زیاد مصرف نکنیم.

این متخصص تغذیه و تغذیه با بیان اینکه در روزها و روزهای گرم تابستان باید سعی کنیم حدود ده تا دوازده لیوان آب مصرف کنیم که این میزان در روزهای عادی به شش تا هشت لیوان آب می رسد و تصریح کرد: مناطق جنوبی استان نسبتا گرم است. روزهای گرم در نواحی مرکزی و شمالی استان رو به گرمی است به همین دلیل توصیه می شود مردم این مناطق در طول روز چهارده تا پانزده لیوان آب مصرف کنند.

وی گفت: امروزه بهتر است از نوشیدنی های کم قند و بدون کافئین مانند آب میوه های طبیعی مانند شربت تخم مرغ، شربت خاکشیر، گلاب، زرشک، آبلیمو، چای کمرنگ و … استفاده شود.

آزادی ادامه داد: امروزه بهتر است از وعده های غذایی سبک و کم حجم استفاده شود زیرا این موضوع متابولیسم بدن را تنظیم می کند که می تواند با افزایش گرما کنار بیاید.

متخصص تغذیه و تغذیه با اشاره به اینکه در روزهای گرم مصرف سبزیجات و میوه جات توصیه می شود، گفت: سبزیجاتی مانند کاهو، گوجه فرنگی، کدو تنبل، مصرف سبزیجات برای گرما و کم آبی بدن بسیار کم است، همچنین میوه ها، هندوانه آبدار. ، آلو، هلو، آلو زرد، گوجه سبز، آلو، آلبالو، گیلاس کمک زیادی به کم آبی بدن می کند.

وی با اشاره به موارد فوق افزود: امروزه مصرف هندوانه و خربزه مرسوم است و دیابتی ها باید در مصرف این میوه ها احتیاط کنند.

آزادی بیان کرد: می گویند امروزه مردم بین ده تا دوازده لیوان آب مصرف می کنند و ممکن است برخی بگویند نمی توانند از آب خالی استفاده کنند. بنابراین برای دلپذیرتر شدن طعم آب، بهتر است از چند قطره آبلیموی تازه استفاده کنید.

این کارشناس تغذیه و تغذیه گفت: در روزهای گرم باید از غذاهای آبکی و غذاهایی که با سبزیجات آبدار تهیه می شود استفاده شود. غذاهایی مانند خورش آلو، کدو تنبل، بامیه و غیره. غذاهای مناسبی برای مصرف در این فصل هستند و همچنین استفاده از سوپ های مختلف مانند سوپ جو، ماش، آش کدو تنبل از دیگر خوراکی های مناسب امروزه هستند.

فرمود: «در تابستان و در روزهای گرم، به دلیل عرقی که بدن دارد، املاح بدن انسان خارج می‌شود. پتاسیم یکی از مهمترین نمک هایی است که آزاد می شود و برای بدن انسان ضروری است. این ماده علاوه بر مشارکت در فعالیت های بدن ما، برای سازگاری بدن انسان با گرما بسیار مناسب است. بنابراین توصیه می شود در این فصل غذاهای سرشار از پتاسیم بیشتر مصرف شود.

وی گفت: امروزه نیاز به استفاده از میوه هایی مانند گوجه فرنگی، آلو، هلو، شلیل و سبزی های رگ سبز داریم که منبع غنی پتاسیم هستند. خربزه و کیوی نیز منابع خوبی از پتاسیم هستند که به رفع نیازهای بدن کمک می کنند.

این متخصص تغذیه و تغذیه گفت: در روزهای گرم بهتر است از مصرف غذاهای تند، شور، فرآوری شده، ترشیجات، کنسروها پرهیز شود. زیرا علاوه بر آسیب هایی که به بدن وارد می کنند باعث کم آبی بدن انسان نیز می شود.

وی بیان کرد: فردی که در معرض گرما قرار می گیرد دمای بدنش بالا می رود; متأسفانه اولین کاری که باید انجام دهید این است که به فرد آب سرد بدهید و سعی کنید او را در مقابل کولر قرار دهید که باعث تشدید علائم و عوارض دیگر می شود.

این کارشناس تغذیه و تغذیه ادامه داد: بهترین کار این است که مایعات با دمای بسیار بالا به افراد ندهیم و کم کم از مایعاتی که دمای پایینی ندارند استفاده کنیم. گاهی از حوله های خنک روی پیشانی استفاده می شود که باعث ایجاد شوک عصبی در بدن فردی که بیش از حد گرم شده است می شود.

وی تاکید کرد: باید به فرد گرمازا شربت های کم قند داده شود تا بدن انسان دچار شوک و تشدید علائم گرمازدگی نشود تا به تدریج شرایط گرمازدگی برطرف شود.

انتهای پیام/ https://armanekerman.ir/vdceef8zvjh8wni.b9bj.h

دیدگاهتان را بنویسید