بهترین مس ایران هنوز مشخص نیست/وضع تاسف بار طلا در کوه های زاگرس

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، شرایط آب و هوایی مساعد کردستان به ویژه در فصل بهار و اوایل تابستان در رونق این صنعت تاثیرگذار بوده و همین امر باعث شده است که عسل کردستان از نظر کیفیت در بین استان های کشور قرار گیرد.

تولید عسل طبیعی در دل گیاهان کوهستانی استان کردستان مانند استخراج طلا از دل کوه های سر به فلک کشیده این استان است.


ab05e8a1 a095 4baa 9196 deb4f2c6b80b خبر خاکستری


ورود عسل تقلبی به بازار به ضرر تولیدکنندگان است

محمد یاری کارآفرین نمونه تولید عسل بیجار گروس در گفتگو با خبرنگار کردتودی گفت: از دوران جوانی علاقه زیادی به پرورش زنبور عسل داشتم و ایشان بنیانگذار این کار شدند و به همین دلیل با مشارکت به کارآفرینی پرداختند. در دوره های آموزشی و با تلاش و پشتکار آغازگر این حرفه باشیم.

یاری افزود: کاهش پوشش گیاهی مراتع و خشکسالی در تولید عسل استان با مشکلات جدی مواجه است و این امر می طلبد که مسئولان برای رفع مشکلات این قشر چاره اندیشی کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه در بسیاری از موارد کیفیت عسل طبیعی برای همه افراد جامعه مهم نیست، به طور کلی بسیاری از افراد نمی توانند عسل تقلبی را از عسل ارگانیک تشخیص دهند که این امر باعث می شود عسل تقلبی وارد بازار شده و به دست افراد سودجو برسد. این منطقه طولانی تر خواهد بود و در این مورد آسیب جدی ایجاد می کند.


d3d8065b 0966 478c 9efc 98d5ef693c37 خبر خاکستری


بسته بندی برند و وکیوم در زمینه عسل در کردستان

سیروان احمدی، یکی دیگر از کارآفرینان تولید مس در کردستان با بیان اینکه استان کردستان بهترین و مرغوب ترین عسل کشور را تولید می کند، افزود: در استان کردستان ظرفیت های خوبی از نظر کمی و کیفی تولید عسل ایجاد شده است که این ظرفیت ها در استان کردستان است. نیاز است صنایع تکمیلی بیشتری در این زمینه ایجاد شود.

این زنبوردار کردستانی گفت: از مسئولان سازمان جهاد کشاورزی انتظار می رود با توجه به توسعه صنعت بسته بندی و تبدیل، با اعطای تسهیلات کم بهره و صدور مجوز برای افرادی که می خواهند در این حرفه فعالیت کنند، برند ایجاد کنند. جذب کارآفرینان بیشتر این امر باید اتفاق بیفتد زیرا استان کردستان یکی از بهترین و مناسب ترین پتانسیل های تولید مس را در کشور دارد.


50c5ca0b ef99 481f b0fb f0393511c2d7 خبر خاکستری

احمدی افزود: مشکلات زیادی پیش روی یک کارآفرین در این حرفه وجود دارد، به عنوان مثال در دسترس بودن داروهای گران قیمتی که زنبورداران باید به صورت رایگان تهیه کنند که باعث شده تعداد زیادی از کارآفرینان در این صنعت دست از کار بکشند. این می تواند آسیب های جبران ناپذیری به تولید مس در استان وارد کند.

در ادامه شیخ احمدی کارشناس زنبورداری جهاد کشاورزی کردستان در گفتگو با کُردتودی گفت: در استان کردستان حدود 7 هزار و 600 نفر در صنعت زنبورداری با 280 هزار کلنی یا کندو فعالیت می کنند که سالانه 1900 تن عسل تولید می کنند.

وی افزود: 97 درصد از تعداد زنبورداران کلنی مدرن و 3 درصد نیز کندوهای محلی هستند.

شیخ احمدی میزان تولید عسل در سال گذشته در استان را ذکر کرد و افزود: یک هزار و 872 تن عسل توسط زنبورداران ما تولید شد که حدود یک هزار و 842 تن آن توسط کندوهای مدرن و 30 تن توسط کندوهای داخلی تولید شد.

این کارشناس همچنین گفت: از نظر تولید، تعداد زنبوردار و تعداد کلنی در استان سقز رتبه اول را دارد و شهرستان های سنندج، دیواندره و مریوان از نظر تولید عسل در رتبه های بعدی استان هستند.

وی با تاکید بر اینکه بیش از 90 درصد عسل تولیدی کردستان کاملا طبیعی است، اذعان داشت: با توجه به کیفیت بالای عسل تولیدی کردستان، قیمت این محصول غذایی بالاتر از میانگین کشوری است.


3b36888d f3cb 43c6 aadb 4fa8c0597a55 خبر خاکستری


زنبورداران منطقه 350 کیلوگرم ژل رویال تولید کردند

شیخ احمدی با اشاره به مشکلات پیش روی این صنعت در استان گفت: صنایع مرتبط با زنبورداری در استان کردستان یا وجود ندارد و یا اگر وجود داشته باشد با تولیدات قبلی پیشرفت می کند که این پاسخ به تعداد زنبورداران با این تعداد مستعمرات نخواهد بود.

وی گفت: کردستان جزو 5 استان برتر کشور در تولید ژل رویال است تا جایی که زنبورداران در سال گذشته توانستند 350 کیلوگرم ژل رویال را با بهترین کیفیت تولید و روانه بازار کنند.


8122974a 4475 49fe 996a 096e221539e3 خبر خاکستری

شیخ احمدی گفت: وجود کارگاه های با حجم بالا مانند کارگاه تولید کندو و کارگاه اپیلاسیون از اولین نیازهای زنبورداران ما در کردستان است که متاسفانه نبود این نیاز استان ما را به استان های دیگر وابسته کرده است.

وی در ادامه گفت: برندسازی و بسته بندی مناسب یکی از مشکلات تولیدکنندگان عسل استان کردستان است که اکثر زنبورداران با آن مواجه هستند.

این کارشناس در پایان گفت: در استان کردستان و در حوزه زنبورداری با افزایش تعداد ملکه ها برای تقویت کلنی ها، درصدد هستیم تا تولید این عسل را به حد صادرات برسانیم.

دیدگاهتان را بنویسید