بهره مندی 107 هزار نفر از مردم سیستان و بلوچستان از آب شرب در دولت سیزدهم


ساعت: 18:05
تاریخ انتشار: 06/02/1401
کد خبر: 1892380

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان اعلام کرد؛

علیرضا قاسمی گفت: 107 هزار و 293 نفر از روستاها و شهرهای سیستان و بلوچستان از سال 1400 تا کنون در دولت سیزدهم از آب شرب برخوردار شده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، علیرضا قاسمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در گردهمایی رسانه ای گرامیداشت هفته دولت با اشاره به اقدامات چشمگیر این شرکت در حوزه آب و فاضلاب. در یک سال گذشته اظهار داشت: با اقدامات دولت سیزدهم و توجه ویژه مسئولان کشور به این خطه از ایران اسلامی، 86 هزار و 83 نفر در روستاهای استان از نعمت آب شرب بهره مند شدند. و شاخص بهره مندی از آب شرب روستایی به 72 درصد رسیده است.

وی از بهره مندی 21 هزار و 210 نفر از جمعیت شهری این استان در سال 1400 از نعمت آب شرب خبر داد و افزود: در این مدت 879 کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع در شهرها و روستاها احداث شد.

این مسئول افزود: اتصال خط انتقال 700 میلی متری قلانو به تصفیه خانه روستا و افزایش تولید 150 لیتر در ثانیه تصفیه خانه از خطوط شهری به روستایی با اعتبار 5 میلیارد تومان، احداث دایک، تامین و نصب شناور. بارج و نصب پمپ و تجهیزات به منظور انحراف آب از چاه نیمه شماره 1 در منطقه سیستان تا ایستگاه پمپاژ روستایی با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد تومان یکی از طرح های شاخصی است که در سال 1400 در شمال استان اجرا شد.

وی ادامه داد: از دیگر پروژه های قابل توجه می توان به ارتقای کیفی تصفیه خانه روستایی زهک با خرید و نصب سیستم ازن زنی به ارزش 120 میلیارد ریال و نصب واحد آب شیرین کن به ظرفیت هزار متر مکعب در هر واحد اشاره کرد. فاز یک در گمانه عمیق شماره 3 با ظرفیت شرکت دانش بنیان در قالب سرمایه گذاری و احداث خط انتقال 6.6 کیلومتر و اتصال به شبکه روستایی در دستور کار قرار گرفت.

قاسمی همچنین با اشاره به پروژه های شاخص مرکز و جنوب استان در حوزه آب که در دهه 1400 اجرا شد، تصریح کرد: 10 حلقه چاه در منطقه هرمک برای رفع بخشی از کمبود آب شرب شهر زاهدان به میزان 250 حلقه چاه. لیتر در ثانیه با تکمیل خط انتقال 22 کیلومتر. ، تکمیل کلیه خطوط فیدر، اجرای خطوط فیدر جدید و تجهیزات کامل با اعتبار هزینه شده 150 میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

وی با بیان اینکه 125 مناقصه و استعلام قیمت در سامانه انتخاب پیمانکار برای حفاری 135 حلقه چاه انجام شد، افزود: تاکنون 93 حلقه چاه دستی و مکانیکی به ارزش 70 میلیارد تومان حفر شده است که ظرفیت آبرسانی در دوم به میزان 710 لیتر افزایش یافته است. ، پیمانکار 42 رینگ انتخاب شده و در مرحله حفاری می باشد.



افزایش 15 هزار مترمکعبی شیرین سازی آب در زاهدان

مدیرعامل شرکت آبفای استان گفت: علاوه بر این با افزایش 15 هزار مترمکعبی آب شیرین کن در شهر زاهدان، شاهد شیرین سازی 41 هزار مترمکعبی آب در روز در این کلانشهر هستیم و برای تحقق این امر 62 میلیارد تن سرمایه گذاری شده است.

به گفته وی، تکمیل عملیات بهسازی، توسعه شبکه آب شرب شمال شهر زاهدان با صرف 15 میلیارد تومان و تجهیز و ورود به زنجیره 2 حلقه چاه در خط انتقال مجتمع آبرسانی دشت سراوان. و افزایش ظرفیت تولید آب به میزان 50 لیتر در ثانیه برای شهرستان سراوان و روستاهای اطراف با اعتباری بالغ بر 5 میلیارد تومان از دیگر طرح های شاخص اجرا شده در مرکز و جنوب استان است.

قاسمی افزود: همچنین مابقی خطوط انتقال و شبکه های توزیع در زیر پروژه سد زیردان تکمیل شده و 304 روستا در شهرستان های چابهار، قصرقند و دشتیاری به سد زیردان متصل شده و از آب شرب بهره مند هستند.

وی گفت: عملیات احداث شبکه توزیع روستاهای ساحلی شهرستان دشتیاری شامل 7 روستای بریس و پسابندر با صرف 45 میلیارد تومان به پایان رسید و شبکه روستای پسابندر آبیاری و مجوز ساخت صادر شد. نرم کننده آب چابهار با ظرفیت 50000 متر مکعب در روز با خرید تضمینی آب.

قاسمی با بیان اینکه در این راستا سرمایه گذار انتخاب و عملیات اجرایی فاز اول آب شیرین کن به میزان 25 هزار متر مکعب در شبانه روز آغاز شده است، گفت: چدن کب با پیش بینی 300 میلیارد تومان آغاز شده است.

وی از انتخاب پیمانکار و آغاز اجرای خط لوله آب از لتیدان برای تامین آب شرب روستاهای کمبل سلیمان و روستاهای وشنم چابهار با برآورد اعتبار 50 میلیارد تومان خبر داد و گفت: کف شکنی، لایروبی و ادامه حفاری 73 حلقه چاه در شهرها و روستاهای استان با 12 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده، احداث 6 کیلومتر خط انتقال با 250 لوله پلی اتیلن و تجهیز 2 حلقه چاه برای رفع تنش با آب شرب شهر سابق. با صرف 15 میلیارد تومان انجام شد.

وی گفت: همچنین با اقداماتی از جمله اجرای خط جدید برق، حفر و تجهیز چاه، نصب پمپاژ، بهسازی و گسترش شبکه و نصب ترانسفورماتور برق با اعتباری بالغ بر 27 میلیارد تومان، 235 روستای استان آسوده خاطر شدند.



آبرسانی به ۲۸۸۳ هزار روستا در قالب طرح جهاد آبرسانی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان افزود: با همکاری دولت و مجلس و رویکرد وزارت نیرو برای آبرسانی به روستاها در قالب طرح آبرسانی جهادی، در سال گذشته آبرسانی به 2 هزار و 883 روستای بی آب یا دارای تنش آبی در تمامی شهرستان های استان در قالب این طرح بزرگ در دستور کار قرار گرفت.

قاسمی ادامه داد: در این راستا آبرسانی و رفع تنش آبی در هزار و 751 روستای بدون مشکل و مشکل آب با 554 هزار نفر جمعیت آغاز شده است.

وی ارزش اعتباری این قرارداد را 4 میلیارد و 830 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: در این پروژه 205 کیلومتر لوله کشی و برای 81 روستا شبکه سازی شده است.

این مسئول ادامه داد: آبرسانی به 500 روستای فقیرنشین در قالب طرح جمع آوری خیرین آبرسانی وزارت نیرو با جمعیت 101 هزار نفر با اعتبار 1200 میلیارد تومان از دیگر طرح های مهم برای تحقق آن است که عملیات اجرایی آن از تاریخ آغاز شد. 32 با

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان افزود: آبرسانی به 632 روستای فاقد آب شرب در قالب طرح ملی مجتمع های آبفای روستایی کشور با جمعیت 130 هزار نفر با برآورد 1900 میلیارد تومان. یکی دیگر از پروژه های مهم در دست اجرا است.

وی گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده 8 هزار و 200 کیلومتر خط لوله خطوط انتقال و شبکه توزیع و ساخت 230 هزار مترمکعب مخزن ذخیره سازی ظرف مدت 3 سال در دولت در طرح جهاد آب اجرا می شود که با اجرای این شاخص مهم از مزایای آب شرب در سطح روستاها به 95 درصد افزایش می یابد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید