به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت باید 20 پزشک داشته باشیم/ برای افزایش ظرفیت پزشکی با اولویت انتخاب محلی

ساعت: 13:09
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۰۳
کد خبر: 1794549

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت 13 پزشک داریم، گفت: باید تا 10 سال آینده به 20 پزشک به ازای هر 10 هزار نفر برسیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ابوالفضل باقری فرد در جلسه صنفی انجمن اورولوژی ایران با قرائت ناپخته تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش ظرفیت سالانه 3000 دانشجوی پزشکی گفت: ارکان نظام سلامت با افزایش 3 هزار نفری ظرفیت پزشکی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، موافق نبودند و رای نیاوردند.

ما به ازای هر 10000 نفر 13 پزشک داریم

وی افزود: ما در وزارت بهداشت افزایش ظرفیت را قبول داریم اما شیبی که برای این افزایش در نظر داریم متفاوت است. کمیته نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث و تصویب کرد که سرانه پزشک 13 نفر در هر 10 هزار نفر است و طبق تحقیقات کارشناسی باید به 20 پزشک در هر 10 هزار نفر تا 1410 نفر برسیم. این عدد قابل دستیابی نیست .

سرانه پزشکان در کوبا بیشتر از ایران است

وی ادامه داد: ژاپن به ازای هر 10 هزار نفر 22 پزشک و کوبا 50 پزشک در هر 10 هزار نفر جمعیت دارد.

وزارت بهداشت به کمبود نقش تضاد منافع در عدم افزایش ظرفیت پاسخ می دهد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر تضاد منافع در مقابله با ارکان نظام سلامت برای افزایش توان پزشکی، گفت: تضاد منافع نیز داغ شده است، هر صنفی خود را بهتر می شناسد و فرض کنیم افزایشی نداشته است، اگر مدرسه ای ظرفیت پذیرش 40 دانش آموز را داشته باشد، اما از مدیر مدرسه خواسته شده باشد که 50 دانش آموز را بپذیرد؛ وقتی مدیر مدرسه می گوید من ظرفیت پذیرش این تعداد دانش آموز را ندارم، باید به او بگوییم که پذیرش دانش آموز به این دلیل است. شما تضاد منافع دارید و نمی خواهید دانش آموزان در آینده مدیر مدرسه شوند و جای شما را بگیرند!لازم به ذکر است که یک دانشجوی پزشکی برای رسیدن به سطح تخصصی به ۱۴ سال زمان نیاز دارد و کسانی که امروز با افزایش ظرفیت پزشکی مخالفند. شاید 14 سال دیگر نباشد.

مردم در مناطق فقیرنشین به پزشک دسترسی ندارند

وی گفت: حدود 55 هزار دانشجوی پزشکی داریم که تا 7 سال آینده وارد نظام سلامت می شوند. یکی از مشکلات ما این است که مردم به پزشک دسترسی ندارند. برای حل این مشکل باید سیستم ارجاع راه اندازی شود تا مشکل تکثیر حل شود. موضوع پرداخت ها نیز نیاز به اصلاح دارد. اگر درآمد پزشک در زابل با پزشک در تهران برابر باشد، پزشک انگیزه ای برای خدمت در حوزه محروم نخواهد داشت.

بومی سازی راهی برای دسترسی مردم در مناطق محروم به پزشکان است

معاون آموزشی وزیر علوم در خصوص راهکارهای دیگر افزایش دسترسی مردم به پزشکان گفت: بومی سازی یکی دیگر از راهکارهاست و در این راستا افزایش ظرفیت پزشکی با بومی سازی در اولویت قرار خواهد گرفت.

بیل مکانیکی فرد با اشاره به اینکه با توجه به زیرساخت های موجود تغییر محسوسی در تعداد دانشجویان نخواهیم داشت، گفت: موضوع دیگری که با شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال گفت و گو هستیم بحث سهمیه بندی و طرح است. برای رفع این بی عدالتی به شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدیم شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید