به توافق رسیدیم / چند موضوع مهم باقی مانده است


زمان: 19:18
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1817875

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: به نقطه توافق نزدیک شده ایم اما چند موضوع مهم باقی مانده و آقای مورا باید تا ساعتی دیگر وارد تهران شود و آخرین تبادلات صورت گرفته بررسی خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفت و گوی تلویزیونی درباره آخرین روند مذاکرات گفت: توافق از برجام فراتر نخواهد رفت. ما در رفع تحریم ها پیشرفت زیادی داشته ایم.

وی ادامه داد: زمانی که افکار عمومی گفتند روسیه به دلیل حوادث اوکراین این توافق را به گروگان گرفته است، این موضوع در فضای مجازی و برخی رسانه های غربگرا مطرح شد که بلافاصله با لاوروف تماس گرفتم و سپس به روسیه سفر کردم.


آمریکایی ها خواستار مذاکره مستقیم بودند

وی ادامه داد: آمریکایی ها خواستار گفتگوهای مستقیم بودند و گفتند ما می خواهیم نشان دهیم که آقای بایدن حسن نیت دارد. ما هم گفتیم که آمریکا در صورت حسن نیت باید تحریم های ایران را لغو کند. ما دنبال عکس نیستیم ما به دنبال اقدام عملی هستیم و این را با واسطه گفته ایم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: به نقطه توافق نزدیک شده ایم، اما چند موضوع مهم حل شده است و آقای مورا باید تا ساعتی دیگر وارد تهران شود و آخرین تبادلات انجام شود. “


مجلس باید ضمانت رفع تحریم ها را تصویب کند

وی افزود: بخشی از ضمانت ها جزو وظایف مجلس است و اگر به توافق برسیم طبق قانون مجلس باید به مجلس گزارش دهیم که اکنون برخی تحریم ها رفع شده است. و این گزارش ما است و مجلس باید این را بررسی کند. در واقع با اجازه مجلس این ضمانت دارد. و ضمانت هایی را در متن، مذاکرات و اسناد داخلی دریافت خواهیم کرد و در مرحله دوم مجلس آن را خواهد داد.

امیر عبداللهیان گفت: در آخرین مراحل مذاکرات، مانع اصلی مذاکرات این است که طرف آمریکایی مطالبات اضافی را مطرح می کند و حتی برخی از خواسته های آنها را به بورل مطرح کردم و به او گفتم که ما هم می توانیم مسائل را مطرح کنیم.

وی افزود: آنچه در حال حاضر مورد توافق قرار نگرفته چند موضوع از سوی آمریکایی هاست و در برخی مسائل چالش ها و اختلاف نظرها وجود دارد و اینکه در مرحله اقدام، طرف آمریکایی باید گام بردارد، طرف آمریکایی. گفت. پذیرفته شده.


لزوم حذف سپاه از لیست تحریم ها

وی ادامه داد: موضوع حذف لیست اشخاص حقیقی و حقوقی از لیست قرمز و از فهرست تحریم های یکجانبه آمریکایی ها یکی از موضوعات اصلی ما در مذاکرات است. برخی از هلدینگ ها و نهادهای دولتی ما هستند و یکی از مسائل سپاه پاسداران است.

امیرعبدالیان افزود: در مورد سپاه پاسداران مهم است که جایگاه و نقش سپاه به عنوان نقش ما در امنیت و دفاع دیده شود.

وی ادامه داد: مسئولان ارشد سپاه همواره به ما تذکر می دهند که در راستای منافع ملی کشور هر کاری لازم است انجام دهیم و موضوع سپاه را در اولویت قرار نمی دهیم و این از خودگذشتگی سپاه پاسداران است. ما می گوییم سپاه یعنی حاج قاسم سلیمانی و علیرغم اجازه کارکنان سپاه، اما این یکی از مسائل اصلی ماست.


ما با سه کشور اروپایی به توافق رسیده ایم

وی گفت: «اگر آمریکایی ها رویکردی واقع بینانه داشته باشند، توافق قابل دستیابی است. ما سه کشور اروپایی روی یک متن توافق کرده ایم و این متن باید نهایی شود.

وی گفت: چین و روسیه طرف توافق هستند و من مستقیماً به لاوروف گفتم که منتظر هیچ یک از طرفین نخواهیم بود، بلکه همه طرف ها باید در مذاکرات حضور داشته باشند و این را در یک کنفرانس مطبوعاتی علنی کردیم. . .

وی ادامه داد: من به عنوان رئیس سیاست خارجی به وزرای کشورهای نزدیک به آمریکا گفتم که در پیام هایی که از آمریکا می گیریم درگیری و اختلاف وجود دارد. ما از دستاوردهای اصلی خود دست نخواهیم کشید، مگر اینکه تعهد قوی داشته باشیم و توافق کنیم.

اگر می‌خواهید نگرانی‌های خود را در مورد مسائل هسته‌ای برطرف کنید، باید تحریم‌های سرکوبگر را حذف کنید.


حوادث اخیر در عربستان سعودی و یمن

وی در خصوص روابط با عربستان نیز گفت: اگر بخواهیم به مرحله جدیدی از مذاکرات با عربستان برسیم، باید همه جوانب را در نظر گرفت. اما وضعیت عربستان سعودی با این اعدام‌های اخیر تغییر کرده است.

امیر عبداللهیان افزود: ما از بازگشت روابط عادی عربستان با ایران استقبال می کنیم، اما انتظار داریم عربستان نقش سازنده ای داشته باشد.

وی در خصوص اتفاقات یمن افزود: سعودی ها برای پایان دادن به جنگ مطالباتی از ایران هم داشتند اما در نهایت به میز مذاکره نگاه می کردند که در جنگ چه چیزی به دست نیاوردند. ما با جنگ و گسترش آن در یمن و منطقه موافق نیستیم، زیرا ادامه این جنگ به نفع هیچکس نیست.

امیر عبداللهیان در خصوص سفر اخیر خود به سوریه و لبنان گفت: ما در سوریه در مبارزه با داعش شهدا تقدیم می کنیم و در سفر اخیر خود صحبت های بسیار خوبی برای بازسازی سوریه داشتیم. ما پیشنهادات خوبی به مقامات لبنانی داده ایم که می توانیم پتانسیل اقتصادی خوبی داشته باشیم. در برخی کشورها مانند سوریه، عراق، لبنان، بخش خصوصی بسیار مهم است و نقش مهمی در توسعه مثبت ایران دارد و ما از همه فعالان بخش خصوصی می خواهیم به این موضوع رسیدگی کنند.

امیر عبداللهیان افزود: باید قانون جامع ایرانیان خارج از کشور تصویب شود، برخی از مسائل مشکلات آنها در خارج از کشور باید حل شود.

وزیر امور خارجه کشور به ما گفت: از همه اصحاب رسانه تشکر می کنم و روزگاری کویت و لبنان فضای رسانه ای پرنشاطی داشتند اما الان این دوستان می گویند نشاطی که در فضای رسانه ای ایران وجود دارد استثنایی است. و آنها همیشه مشغول هستند.”

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید