به درخواست های مردم پاسخ منطقی بدهید

به درخواست های مردم پاسخ منطقی بدهید

روز جدید مسعود المدیجیان یکی از معدود نمایندگان اصلاح طلب مجلس یازدهم است که توانسته در چند دوره گذشته کرسی نماینده مردم تبریز در مجلس را حفظ کند. وی که وزیر بهداشت دولت اصلاحات است به دلیل رویکرد اعتدالی که داشت توانست در مجلس اصل یازدهم حضور داشته باشد.

مسعود مزیکیان از معدود نمایندگان اصلاح طلب مجلس یازدهم است که توانسته در چند دوره گذشته کرسی نماینده مردم تبریز را در مجلس حفظ کند. وی که وزیر بهداشت دولت اصلاحات است به دلیل رویکرد اعتدالی که داشت توانست در مجلس اصل یازدهم حضور داشته باشد. این نماینده حافظ نهج البلاغه که گاهی در سخنان خود به مسئولان سخنان امیرالمومنین علیه السلام اشاره می کند، نایب رئیس مجلس دهم را نیز در پرونده خود دارد. پزشکان از جمله نمایندگان مردمی هستند که همواره با نطق های آتشین خود تریبون مجلس را به هیجان می آورند. این نماینده اصلاح طلب مجلس یازدهم در گفتگو با «کوسه» به تشریح مشکلات جاری کشور پرداخت و از اعمال محدودیت های سیاسی، عمرانی و فرهنگی در کشور انتقاد کرد. آنچه در ادامه می خوانید حاصل این گفتگو است.

وزیر اقتصاد اخیرا در گفت وگویی از ارائه لایحه دو فوریتی دولت در مجلس برای «بازگرداندن نرخ ارز محاسبه شده گمرک به نرخ ۴۲۰۰ تومان» خبر داد. به نظر شما این راه حل امکان پذیر است و امکان بازگرداندن بخشی از آزادسازی قیمت ها قبل و بعد از تحمیل هزینه ها به مردم وجود دارد؟ آیا مجلس در این زمینه با دولت همکاری می کند؟

اگر دولت قصد دارد به عقب برگردد و بخشی از برنامه خود را در مورد حذف ارز ترجیحی تغییر دهد، کار نمی کند زیرا این تصمیم بر قیمت ها تأثیر گذاشته است. برخی از شرکت های داروسازی مواد اولیه را با ارز آزاد خریداری کرده اند. اما به اندازه کافی خرید نکرده اند و با مشکل مواجه هستند. بنابراین اگر مدیریت درستی در این زمینه شکل می گرفت به اینجا نمی رسید. پس بهتر است به جای این موارد، به شرکت های دارویی که می توانند با آن مواد اولیه وارد کنند، ریال بدهند و مابه التفاوت قیمت را به بیمه ها بپردازند تا دیگر فشاری به مردم برای تامین مالی داروها وارد نشود. انجام کاری که بعد از دو ماه بازگشت انجام دادند.

مدت هاست که یکسری تصمیمات ناگهانی یک شبه توسط قوه مجریه وجود دارد که هزینه های زیادی را به مردم تحمیل می کند، به نظر شما این تصمیمات یک شبه از کجا می آید؟

تصمیمات یک شبه و تصمیمات غیر کارشناسی که توسط برخی مدیران گرفته می شود به دلیل بی تجربگی در مدیریت است و به نظر من این تصمیمات ناگهانی می تواند مبنای استخدام شود. پس ابتدا باید این لایحه به مجلس برود و توجیه و توضیح دولت شنیده شود و سپس درباره آن اظهار نظر شود. با این حال، من معتقدم راه حل مشکل این نیست که به حالت قبل برگردیم. بلکه برای رفع مشکلاتی است که منجر به گرانی دارو شده است. آنها این موانع را که منجر به افزایش قیمت داروها و افزایش قیمت ارز شده است، برطرف نکرده اند. شرایط به گونه ای است که در گمرک پول اضافه می گیرند و چند برابر بابت واردات مواد اولیه می پردازند. بنابراین از آنجایی که شرکت ها ریالی برای واردات دارو ندارند، نمی توانند دارو تولید کنند. به همین دلیل با کمبود دارو و افزایش قیمت آنها مواجه شده ایم.

نقد مورد بحث چیست؟

از همان ابتدا مشخص بود که مسیری که برخی از مدیران طی کردند اشتباه بوده است. چون مشکلات پیش رو را نمی دیدند. در حوزه دارو نیز در صورت ادامه این روند در آینده با مشکل و کمبود دارو مواجه خواهیم شد و قیمت داروها بیش از گذشته افزایش می یابد و راهی برای برون رفت از آن وجود ندارد.

با توجه به دیدارهای اخیر با برخی از فعالان سیاسی و مدنی، آیا فکر می کنید در شرایط کنونی ایجاد محدودیت های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خروجی مفیدی برای جامعه داشته باشد؟

مسئولان باید بدانند که فشار بر افکار عمومی شرایط را پیچیده می کند و بر تعداد بدبینان افزوده می شود. فشار بر فعالان سیاسی و مدنی حتی در قالب مسائل فرهنگی، رضایت عمومی را افزایش نمی دهد، بلکه منجر به افزایش نارضایتی می شود. این افراد با چنین رفتاری یک مشکل مردم را به چند مشکل تبدیل می کنند و این مشکلات و فشارها می تواند برای جامعه مشکل ایجاد کند. البته این در مورد مسائل اقتصادی نیز صدق می کند. شرایط اقتصادی روز به روز بدتر می شود زیرا ما مشکل خود را با دنیا حل نکرده ایم. یک روز این مردم گفتند بیایید برجام را کنار بگذاریم و به فکر توده مردم باشیم. حالا که قدرت تثبیت شده و حرکت رقیب وجود ندارد، بهتر است این حرف ها را عملی کنند و توافق را دور بریزند و پای سفره و معیشت مردم بروند. این در حالی است که نمی توانند روابط بین المللی را از بین ببرند و سفره مردم را سامان دهند. اگر خودشان ادعا می کنند که به لطف خدا می توانند پس چرا همه چیز و کالا در یک سال گران می شود؟ چرا بیکار نشسته اند و هیچ کاری نمی کنند؟ چرا بدون وجود برجام مشکل معیشتی مردم را حل نمی کنند تا آرامش را به میز مردم برگردانند؟!

مذاکرات برجام مدتی است که مسکوت مانده و برخی معتقدند برجام شکست خورده است. نطر شما چی هست؟

دقیقاً به همین دلیل است که قیمت کالاها افزایش می یابد و بازار بدون نظارت خاص شاهد رشد قیمت است. هر لحظه امکانات کم می شود و مشکلات بیشتر می شود. این سخنان درست به نظر می رسد.

مردم می خواهند بدانند آیا اراده ای در دولت برای حل مسائل تحریم و ادامه مذاکرات و دستیابی به توافق وجود دارد؟

با توجه به افرادی که برای ادامه مذاکرات برجام انتخاب شدند، شاید اشتباه نباشد که بگوییم اراده برای ایجاد توافق برجام بعید است. این افراد حامی برجام نیستند و تخصص و تجربه لازم برای مذاکره را ندارند. تجربه گذشته این را تایید می کند. اگر با آن موافق نیستند، به آنها بگویید کجا تجربه و توانایی مذاکره را دارند؟ تاکنون چند مذاکره انجام داده اند و اکنون انجام و تکمیل این مذاکرات با این اهمیت و حساسیت به آنها سپرده شده است؟ یکی مثل ظریف و تیم مذاکره کننده اش را کنار می گذارند و مذاکرات هسته ای را به تیمی می سپارند که بسیاری از آنها حتی در وزارت خارجه نبودند! حال آیا انتظار دارند این مذاکرات را با این اهمیت انجام دهند و در مقابل تیم مجرب مذاکره کنندگان غربی به سرانجام برسانند؟

فراتر از تخصص تیم مذاکره کننده فعلی، آیا اراده ای در سطح رهبری اجرایی برای انعقاد برجام قابل مشاهده است؟

اگر چنین اراده ای وجود داشت از آن سوء استفاده می کردند و مذاکرات را تکمیل می کردند!

یکی دیگر از اتفاقات مهمی که اخیرا رخ داده، ایجاد محدودیت در جستجوی گوگل برای تمامی کاربران ایرانی است و برخی اپراتورها به دستور مسئولین مربوطه، تمامی کاربران را کودکان 13 ساله دانسته و جستجوی گوگل را به کلی محدود کرده اند! این اقدام به معنای اجرای طرح دفاع سایبری بدون تصویب مجلس است! شما در مورد آن چه فکر میکنید؟

برخی می خواستند از طریق مجلس طرح حفاظت از فضای مجازی یا محدودیت اینترنت را اجرا کنند که مجلس بنا به دلایلی این موضوع را تصویب نکرد. حالا خودشان شروع به این کار کرده اند و حتی ممکن است اقدامات جدی تری در این فضا انجام دهند. دلیل این رفتار این است که چون دانش و توانایی پاسخگویی به نیازها و افکار مردم را نداریم، ساده ترین کار یعنی پاک کردن مشکل را انتخاب می کنیم. این روند غیرقابل قبول است و اگر بخواهیم اعتماد و ایمان خود را حفظ کنیم نباید موضوع را پاک کنیم. ما باید با واقعیت‌های واقع‌بینانه روبرو شویم و به خواسته‌های مردم پاسخ‌های منطقی بدهیم تا آنها را متقاعد کنیم نه اینکه چنین رفتاری از خود نشان دهیم. متخلفان از شفافیت می ترسند. این حرف هایی که در مورد شفافیت می زنند اگر به رسانه ها اجازه دهند تا بفهمند شفافیت چگونه شکل می گیرد، به جای اینکه صداها و رسانه ها را محدود کنند و بعد به مردم بگویند ما می خواهیم شفافیت ایجاد کنیم و شفاف باشیم، آزاد باشند محقق می شود.

دیدگاهتان را بنویسید