به همین دلیل دلت برای زندگی در افغانستان و عراق تنگ خواهد شد

به همین دلیل دلت برای زندگی در افغانستان و عراق تنگ خواهد شد

نمایندگان مجلس اخیرا طرح واردات خودروهای فرسوده با سن حداکثر 5 سال را تصویب کردند و مقدمات اجرای این طرح در حال انجام است.

نمایندگان مجلس اخیرا طرح واردات خودروهای فرسوده با سن حداکثر 5 سال را تصویب کردند و مقدمات اجرای این طرح در حال انجام است. واردات خودروهای فرسوده زمانی به بحث داغ مجلس و دولت تبدیل شد که وزیر صنعت، معدن و تجارت در آستانه استیضاح قرار گرفت، اما حتی ارائه این لایحه دوگانه نیز نتوانست او را از استیضاح نجات دهد و در نهایت فاطمی امین که روزگاری بزرگ ترین وعده های خودرویی را به نمایندگان و افکار عمومی می داد، به دلیل بحران های شدید بازار و صنعت خودرو از وزارتخانه متبوعش خداحافظی کرد.

اکنون به نظر می رسد واردات خودروهای دست دوم در مرحله نهایی خود قرار دارد. این در حالی است که تنها یک محدودیت ویژه برای خودروهای فرسوده وارد شده به ایران در نظر گرفته شده است و این محدودیت به قدمت این خودروها برمی گردد، به عبارتی تنها خودروهایی با عمر کمتر از پنج سال می توانند وارد شوند.

پیش از این کلیباف، رئیس مجلس در گفت و گوی تلویزیونی تاکید کرده بود که این کار منعی ندارد. وی بیان کرد: هرچند دولت دو فوریت لایحه واردات خودروهای فرسوده را به مجلس داده است، اما طبق مصوبه مجلس، دولت می تواند از هم اکنون واردات خودروهای فرسوده را آغاز کند.

بسیاری از فعالان بازار معتقدند کاهش قیمت خودرو در روزهای اخیر ناشی از بررسی موضوع واردات خودروهای دست دوم است و اجرای این طرح می تواند منجر به افت قیمت گسترده در بازار شود. از سوی دیگر برخی نیز نسبت به چنین اتفاقی انتقاد دارند و معتقدند این اقدام می تواند ایران را به قبرستان خودروهای فرسوده تبدیل کند. حال سوال اینجاست که آیا به نظر شما واردات خودروهای فرسوده ایران می تواند زمینه اصلاح قیمت در بازار را فراهم کند؟

در این رابطه کاربران نظرات خود را بیان کردند

یکی از کاربران نوشت: لطفا با مردم صادق باشید. مافیای خودرو تا زمانی که منافع آنها در خطر باشد، هرگز اجازه واردات خودرو (چه نو یا دست دوم) را نمی دهند. بحث واردات خودرو فقط تبلیغات و کار روانی است و هیچگاه واردات در سطح وسیع صورت نمی گیرد. واردات محدود اثر محدودی خواهد داشت.

محمدعلی گفت: من 100 درصد طرفدار ورود خودروهای دست دوم هستم و برای کشور و ملت بسیار مفید است. مشروط بر اینکه خود مردم باشند نه بزرگواران.

کاربر دیگری خاطرنشان کرد: طبیعتاً وقتی کالایی وارد بازار می شود و آن را اشباع می کند باعث افت قیمت می شود.

رضا سعیدی نیز نوشت: به شرط واقعی بودن قیمت.

جواد همچنین اظهار داشت: امکان دارد اما به شرط عدم واردات استثنایی!!

سهیل کاربر دیگری اظهار داشت: سوال اصلی این است که آیا امکان واردات خودرو وجود دارد؟ زیرا طبیعی است که اگر به مقدار کافی و قابل توجه وارد شود، خودرویی که 10 برابر قیمت واقعی آن قیمت دارد، قطعا کاهش قیمت شدیدی خواهد داشت و این امر کل بازار را تحت تاثیر قرار می دهد. اما تجربه نشان می‌دهد که اینها همه شعارهای درمانی است و عملاً هیچ اتفاقی نمی‌افتد، یا چهار داستان یا بیشتر با هزار داستان معرفی کنید و بالاخره بازار دوباره مسیر خود را طی می‌کند. واردات خودروهای جدید با این همه هیاهو واقعا چند وارد شد؟

علیرضا همچنین تاکید کرد: اگر رانت نباشد و همه برای نیازهای شخصی خودروهای فرسوده وارد کنند، این امر منجر به کاهش شدید خودروهای داخلی و خارجی می شود.

حسن یکی دیگر از کاربران گفت: قاعدتا قیمت ها باید کاهش یابد اما ظاهرا مافیای خودرو اینطور نیست.

در این راستا قصد داریم به بررسی قیمت خودروهای فرسوده در عراق و افغانستان بپردازیم

تحقیقات در بازار خودرو عراق نشان می دهد که یک خودروی دوج چارجر مدل 2018 با حدود 51 هزار کیلومتر مسافت شبانه روزی با قیمت 30 هزار دلار قابل خریداری است. یعنی با 1 میلیارد و 500 میلیون تومان می توانید صاحب دوج چارجر 2018 شوید که در زیر لیست قیمت برخی خودروهای دست دوم خارجی در بازار عراق را مشاهده می کنید:

قیمت خودروهای خارجی در افغانستان به طور قابل توجهی کمتر از ایران است. با توجه به اینکه هر افغانی واحد پول افغانستان برابر با 570 تومان است، قیمت هیوندای i10 تنها 340 میلیون تومان خواهد بود.به همین دلیل دلت برای زندگی در افغانستان و عراق تنگ خواهد شد

همچنین مشتریان می توانند هیوندای سانتافه را در این کشور با قیمت 2 میلیون و 998 هزار و 820 افغانی معادل 1.7 میلیارد تومان خریداری کنند. قیمت مرسدس بنز GLE53 در کشورمان معادل 3 میلیارد و 900 میلیون تومان است.

به همین دلیل دلت برای زندگی در افغانستان و عراق تنگ خواهد شد

نطر شما چی هست؟ آیا واردات خودروهای دست دوم ارزان تر می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید