به یاد شهید مدرس و بازیگرانی که به نام او چراغانی کردند


ساعت: 09:41
تاریخ انتشار: 1401/09/10
کد خبر: 1914588

سید حسن مدرس از روحانیون مبارز، شجاع و مردمی بود که چند دوره در شورای ملی آن زمان به تنهایی در مقابل جنایات رضاخان ایستاد تا آن روز به دستور رضاخان کشته شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید حسن مدرس حدود 150 سال پیش در یکی از روستاهای اصفهان به دنیا آمد و دروس مقدماتی حوزوی را نزد پدربزرگش آموخت. در 16 سالگی برای ادامه تحصیل به اصفهان آمد. استادان به نمایندگی از ناحیه این شهر کسب فیض کنند. تحصیلات خود را در حوزه علمیه تا درجه اجتهاد ادامه داد و به اصفهان بازگشت و در آنجا به تدریس فقه و اصول پرداخت.

در دور دوم تشکیل مونتاژ کردن شورای ملی با نمایندگی و پذیرش در مجلس توسط نورالله نجفی اصفهانی و در دوره های بعدی به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس حاضر می شود تا به عنوان نایب رئیس مجلس و رئیس مجلس انتخاب شود. اکثریت نمایندگان مردم در دور چهارم مجلس. سخنان تند الخان و مخالفت مدرس علیه رضاخان شنیدنی و خواندنی است و شجاعت او در میان حلقه اقلیت ستمگران مثال زدنی است و به خاطر همین روحیه بود که سرانجام در سال 1307 دستگیر و تبعید شد. به قاف پس از 7 سال تحت نظر قرار گرفتن به کاشمر منتقل شد و در 10 دی 1316 به دستور رضاخان مسموم و کشته شد.

به پاس رشادت ها و ایستادگی سید حسن مدرس در دوران نمایندگی در مجلس، سالروز شهادت وی «روز مجلس» نامگذاری شده است. به همین منظور مروری داریم بر سریالی که بازیگران مختلفی در آن نقش این روحانی و مجتهد مبارز را ایفا کردند.


392e1532 c097 4e05 b0aa a2e66d97e4ec خبر خاکستری


یاد و خاطره صبر و “معلم” زنده باد

سریال مدرس به کارگردانی هوشنگ توکلی و تهیه کنندگی اسماعیل شنگل در سال 65 روی آنتن رفت و در این سریال خاطره انگیز خسرو شکیبای نقش شهید مدرس را بازی کرد. داستان زندگی سیدحسن مدرس از ورود به تهران و نامزدی به شورای ملی، از درگیری با رضاشاه تا مرگ او در این سریال نمایشی به تصویر کشیده شده است.

محمدرضا حقگو، فرخ نعمتی، سیروس گرجستان، آتش تقی پور، داوود آریا، مرتضی ضرابی، حسن زارعی، مجید رزاز و… از جمله بازیگران این سریال هستند..


d3c2ec18 4888 4283 bdde 532dcd29e40b خبر خاکستری


یاد و خاطره اسلام و حق حق زنده باد

مجموعه تلویزیونی مرغ حق به کارگردانی حسین مهتری و مسعود فروتن از دیگر مجموعه های نمایشی دهه 60 بود که با موضوع زندگی شهید مدرس از تلویزیون پخش شد و مرحوم هادی اسلامی در این سریال نقش شهید مدرس را ایفا کرد. اسلامی پیش از این سریال برای بازی در فیلم اتوبوس سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را گرفت.

در این سریال دانیال حکیمی در نقش رضاخان، مجید جعفری در نقش سیدضیاءالدین طباطبایی و جمشید اسماعیل خانی نقش احمدشاه قاجار را بازی می کنند.


ced658d0 6167 407e bf8f 0e0d78c3c26e خبر خاکستری


حسین معجوب و «آمارتفرنگی»

محمدرضا ورزی در سال 1367 سریال «آمارت فرنگی» به تهیه کنندگی علی لدنی را از شبکه دوم سیما راه اندازی کرد. این سریال درباره بخشی از تاریخ ایران است و حسین معجوب بخشی از این روایت تاریخی را در نقش شهید مدرس به تصویر کشیده است.

خط اصلی داستان مجموعه عمارت فرنگی، وقایع دوران سلطنت رضاشاه از سال 1296 تا 1320 را روایت می کند. داستان مجموعه عمارت فرنگی با امضای عهدنامه سال 1919 آغاز می شود که توسط وطوق الدوله تکمیل شد، اما سید حسن مدرس قاطعانه مخالفت کرد و این مخالفت موجی از اعتراضات را به راه انداخت، اعتراضاتی که وطوق الدوله را مجبور به لغو معاهده کرد. سعید نیک پور، احمد نجفی، محمد مطیع، حسین محجوب، محمد ابهری، سپیده گلچین، حسین نورعلی و… در این اثر به ایفای نقش پرداخته اند..


ادامه مطلب؛


به یاد شهریار جوان؛ افتخار هسته ای


همه رخ به زودی به شبکه سه سیما می روند

دیدگاهتان را بنویسید