به 40 هزار فیزیوتراپ نیازمندیم


ساعت: 17:32
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۷
کد خبر: 1898117

دبیر علمی کنگره انجمن فیزیوتراپی ایران بابیان اینکه شیوع بیماری های اسکلتی- عضلانی نسبت به قبل بیش از دو برابر شده است، گفت: در حال حاضر یک پنجم نیازهای ما تامین می شود و همین امر باعث ورود افراد غیر متخصص شده است. در این حرفه

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احمد موذن زاده رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران با اشاره به شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی گفت: جامعه باید از خدمات توانبخشی و فیزیوتراپی استفاده کند.

موذن زاده با اشاره به وجود 8 هزار فیزیوتراپ در کشور گفت: حدود 1000 دانشجوی فیزیوتراپی در مقاطع مختلف تحصیلی داریم که می خواهیم آنها را به درجه دکتری حرفه ای ارتقا دهیم.

وی افزود: چند نفر از همکاران ما مدرک دکتری حرفه ای را در کشورهای دیگر به پایان رسانده اند و در حال حاضر 200 فارغ التحصیل فیزیوتراپی در مقطع دکتری حرفه ای داریم و حدود 80 نفر از این افراد در داخل کشور و بقیه در کشورهای دیگر فعال هستند.

موذن زاده گفت: معتقدیم خدمات فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی پاسخگوی نیاز جامعه نیست و باید به دنبال ارتقای رشته فیزیوتراپی در مقطع دکتری حرفه ای باشیم.

و ادامه داد: با توجه به جمعیت کشور حداقل به 40 هزار فیزیوتراپ نیاز داریم که در حال حاضر یک پنجم نیازهای ما تامین می شود و همین امر باعث شده افراد عادی وارد این حرفه شوند.

موسن زاده با انتقاد از عدم پرداخت به موقع مطالبات فیزیوتراپیست ها توسط بیمه ها، افزود: تاخیر در پرداخت مطالبات به 7 تا 8 ماه رسیده است که باعث دلسردی فیزیوتراپیست ها شده است.

وی گفت: متأسفانه در رابطه با امکانات فیزیوتراپی شاهد سیاست تک سقفی هستیم و توجه لازم به تسهیل عملکرد این مراکز صورت نمی گیرد و زنگ خطر تعطیلی این مراکز و در نتیجه محرومیت مردم به گوش می رسد. خدمات فیزیوتراپی.”

موسن زاده ادامه داد: روند رو به رشد افراد فاقد صلاحیت در حرفه فیزیوتراپی باعث ایجاد نابسامانی در این حوزه شده است.

وی افزود: در حال حاضر دکتری حرفه ای در کشور نداریم با وجود اینکه تایید اصولی آن نیز به صورت آزمایشی انجام شد.

موسن زاده ادامه داد: تضاد منافع منجر به تعلیق دکتری حرفه ای فیزیوتراپی شد. زیرا آنها فکر می کنند که درمان های دیگر را تحت الشعاع قرار می دهد. در حالی که اصلا اینطور نیست.

همچنین محمد اکبری، دبیر علمی کنگره انجمن فیزیوتراپی ایران با اشاره به شیوع بیماری های اسکلتی عضلانی افزود: نسبت به قبل بیش از دو برابر افزایش یافته است.

وی بیان کرد: سیستم اسکلتی عضلانی مانند موتور بدن است و باید به خوبی کار کند. در غیر این صورت، عملکرد سایر سیستم های بدن مختل می شود.

محمد اکبری دبیر علمی کنگره افزود: در صورت عدم ارتقای حرفه فیزیوتراپی در آینده با جامعه بیمار مواجه خواهیم شد. زیرا از خدمات نوین فیزیوتراپی محروم خواهند شد.

وی بیان کرد: در کشورهای پیشرفته مشاهده می شود که هزینه درمان با وجود فعالیت فیزیوتراپیست های حرفه ای رو به کاهش است. بنابراین وزارت بهداشت باید به فکر استانداردهای جهانی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید