بودجه بندی برنامه ای را با بودجه بندی هزینه جایگزین کنید

ساعت: 16:03
تاریخ انتشار: 1401/10/14
کد خبر: 1921942

رئیس مرکز پژوهش های مجلس، چالش اصلی نظام بودجه ریزی را نگاه هزینه ای دستگاه ها در بودجه ریزی دانست و گفت: باید بودجه ریزی هزینه ای را جایگزین بودجه ریزی برنامه ای کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش های شورای اسلامی، نشست بررسی چالش های نظام بودجه ریزی آموزش و پرورش به همت معاونت پژوهشی آموزش و پرورش و با حضور بابک نگاری رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، روح الله متفکر آزاد و شیوا برگزار شد. قاسمی پور، اعضای آموزش، پژوهش و فناوری شورای اسلامی و معاونان وزارت آموزش و پرورش و روسای دانشگاه های آموزش و پرورش، شهید رجایی و برخی از نهادها و سازمان های زیرمجموعه حضور داشتند.

نیژدری در این دیدار با بیان اهمیت آموزش و پرورش در روند توسعه به ویژه در نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: ما به نقش مهم آموزش و پرورش در روند توسعه اعتقاد داریم و به همین دلیل تلاش می کنیم تا مشکلات این حوزه را با تعامل دستگاه های متولی حل کرده و تا حد امکان سعی در رفع آن ها داشته باشیم.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفت: سازوکار بودجه ریزی فعلی که مبتنی بر چانه زنی است، باعث می شود دستگاه هایی که از نظر بودجه ضعیف هستند ضعیف شوند، اما مجلس یازدهم به دنبال شکستن این سازوکار ناعادلانه و تحقیقات مجلس است. مرکز همچنین به دنبال این است که صدای گروه ها را به گوش ضعیفان برساند و به چالش های آنها رسیدگی کند.

نگاری همچنین چالش اصلی نظام بودجه ریزی را نگاه هزینه های دستگاهی در بودجه ریزی می داند و خاطرنشان می کند: باید بودجه ریزی هزینه ای را جایگزین بودجه برنامه ای کنیم. در حال حاضر غلبه رویکرد بودجه‌ریزی هزینه‌ای باعث شده است که بیشتر نهادها فقط درخواست افزایش بودجه داشته باشند و کمتر از مسئولان اجرایی در مورد برنامه‌هایی که نیاز به بودجه دارند می‌شنویم. با هر مسئولی که ملاقات می‌کنیم تلاش می‌کند ثابت کند که هزینه‌های مجموعه‌ای که مدیریت می‌کند زیاد است و در نتیجه تقاضای بودجه بیشتر دارد. این رویکرد باعث می شود کشور در مدیریت برنامه کلان خود با مشکل مواجه شود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی همچنین به کاستی ها در نظارت و ارزیابی بودجه های تخصیصی اشاره کرد و اظهار داشت: امروز حوزه درآمدی کشور با مشکلاتی مانند تورم، کاهش سرمایه گذاری ها و … مواجه است. در گذشته باید در تخصیص بودجه و اولویت بندی برنامه ها دقت شود.

نگری در ادامه بر لزوم توجه به ظرفیت های مردمی تاکید کرد و گفت: در ابتدا باید به ظرفیت های مردمی توجه بیشتری کرد و از این ظرفیت ها در چارچوب اسناد آموزش عالی استفاده کرد. از سوی دیگر باید بتوانیم سهم سایر نهادها را در آموزش و پرورش در قالب مسئولیت اجتماعی مشخص کنیم.
شیوا قاسمی پور عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری شورای اسلامی نیز در این جلسه از غیرواقعی بودن گزارش های آموزش و پرورش گلایه کرد و اظهار داشت: اولین قدم در مشکلات آموزش و پرورش این است که مسئولان از کیفیت فضای واقعی ایجاد کنند. وضعیت آموزش و پرورش و عدالت آموزشی در کشور ترسیم شود.

نماینده مردم مریوان و سروآباد در شورای اسلامی ادامه داد: پس از مشخص شدن وضعیت فعلی آموزش و پرورش باید تمرکز آموزش و پرورش بر اولویت های مهمی باشد که بتواند مشکلات حاد فعلی را حل کند.

روح الله متفکر آزاد عضو کمیته آموزش، پژوهش و فناوری شورای اسلامی نیز به لزوم توجه دولت به مشکلات آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: بودجه در قالب یک طرح به شورای اسلامی ارائه می شود. صورت حساب در نتیجه، بسیاری از مسائل مربوط به بودجه آموزش و پرورش باید ابتدا در دولت رسیدگی شود و انتظار نمی رود که مجلس بخواهد در روزهای بررسی بودجه وارد این حجم کار شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در شورای اسلامی در ادامه گفت: توجه به برنامه هفتم توسعه نیز موضوعی مهم و شاید بیش از بودجه است چرا که بودجه در قالب بودجه ساخته می شود. کاهش سالانه آنچه در برنامه و برنامه توسعه پیش بینی شده است تا بتوان به اهداف مورد نظر دست یافت.

همچنین هر یک از مسئولان ادارات مختلف آموزش و پرورش ضمن بیان چالش های حوزه کاری خود، از پیشنهادات اصلاحی لازم در قانون بودجه برای رفع چالش ها صحبت کردند.

در این جلسه معاونت پارلمانی، معاونت منابع و منابع انسانی، معاونت آموزش متوسطه، معاونت آموزش پایه، معاونت امور آموزشی، مدیرکل بودجه وزارت آموزش و پرورش، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، معاونت آموزشی، معاونت آموزشی، معاونت آموزشی، معاونت آموزشی و پرورشی، معاونت منابع و نیروی انسانی، معاونت آموزشی و پرورشی رئیس سازمان ملی آموزش و پرورش کودکان، دبیر ستاد اجرای سند تحول بنیادین، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی، رئیس سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و روسای دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت شهید رجایی.

دیدگاهتان را بنویسید