بودجه نرخ پرستاری در کدام سازمان گیر کرده است؟

وی افزود: سازمان بازرسی ارتباط تنگاتنگی با سازمان نظام پرستاری دارد و پس از انجام کارهای کارشناسی و ردیابی دستگاه ها، گزارش های هفتگی را به سازمان ما ارسال می کند.

میرزابیقی با بیان اینکه پرستاران در دوران شیوع کرونا بسیار زحمت کشیدند، گفت: وی گفت: برای پیگیری موضوع بازگشت نیروهای فعال در ایام کرونا و اجرای قانون تعرفه خدمات درمانی جلسات زیادی با مسئولان برگزار کرده ایم.

رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه بحث نرخ سالانه خدمات پرستاری ادامه دارد و مانند تعرفه پزشکی کار کارشناسی انجام می شود، گفت: با پیگیری های سازمان نظام پرستاری دو نماینده تا به منظور کارشناسی امور پرستاری در جلسات سازمان بیمه سلامت و دبیرخانه شورای عالی منصوب می شود.بیمه حضور خواهد داشت.

میرزابیقی تصریح کرد: در بحث بیمه از سیستم بیمه خواستیم که از یک جایی شروع به پرداخت تعرفه کند و بعداً از سازمان برنامه ای که در برخی بخش ها شروع شده است پول بگیرد. در صورتی که خدمات پرستاری به درستی در سیستم های HIS ثبت شود، بیمه برای پرداخت آن مشکلی نخواهد داشت و نرخ ها قابل پرداخت است.

و ادامه داد: مشکلی که داریم در سازمان برنامه و بودجه است که اعتبار لازم را برای پرداخت تعرفه از بیمه ها تخصیص نمی دهد و پیگیر حل مشکلات هستیم.

میرزابیقی خاطرنشان کرد: همچنین در خصوص مسائل استخدامی به ویژه ویژه، بازگشت کارگران موقت به کار و … نیز پیگیری می شود. تا زمانی که حداقل به دو مورد از الزامات ذکر شده دست یابیم. ما از جستجوی مشکلات دست نخواهیم کشید. پس از تغییر وزیر کار نیز جلساتی با وزارت کار برگزار کردیم و امیدواریم با تامین اجتماعی به توافقات خوبی برسیم.

رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه سوالات منفی در ذهن برخی از همکاران شکل گرفته است، تاکید کرد: قانون نرخ خدمات پرستاری ربطی به طرح قاصدک ندارد و این سوالات از سوی برخی رقبا مطرح می شود. از جامعه پرستاری به جز قاصدک مورد تایید دولت، K حرفه ای و ارزش نسبی داشتیم.

وی یادآور شد: در قانون بر بسته های خدماتی در بخش های بالینی در تمامی مراکز دولتی و غیردولتی و در چارچوب تعیین شده سرانه تاکید شده است. سازمان نظام پرستاری و وزارتخانه های بهداشت و درمان باید این آیین نامه را به شورای عالی بیمه ارجاع و سپس برای تصویب به دولت ارائه کنند.

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه در قانون تعرفه خدمات پرستاری با چهار مبحث K، ارزش نسبی، عرضه و بازتوزیع مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: وی بیان کرد: ک واحد اندازه گیری قیمت گذاری خدمات پرستاری است که اکنون معادل سایر گروه های دارای مجوز یا پزشکان غیر هیات علمی است. K Nursing تاکنون اجرا نشده است.

وی ادامه داد: ارزش نسبی یعنی سیاست اعمال K; ارزش نسبی خدمات پرستاری بالینی، بسته خدمات در دو بخش کلینیک و سرپایی است و در بخش دیالیز و ستاره به صورت جهانی یا موردی است.

رئیس سازمان نظام پرستاری درباره تامین اظهار کرد: منبع ما سرانه است و سرانه یعنی پولی که دولت برای هر ایرانی برای خدمات تشخیصی و درمانی به بیمه ها می دهد. بر اساس سال 1398 حدود 7200 میلیارد تومان سرانه بود، برخی می گفتند باید به درآمد اختصاصی تکیه کنید، اما ما تاکید کردیم که منبع اجرای قانون تعرفه خدمات پزشکی سرانه باشد، زیرا سرانه مانند منبع منابع است و درآمد هدف مانند یک شعبه است.

میرزابیقی ادامه داد: اکنون یک هزار و 620 میلیارد تومان از محل درآمدهای اختصاصی بیمارستان ها دریافت می شود که باید با سرانه تماس بگیریم. در صورت اجرای تعرفه پرستاری، استقلال حرفه ای، هویت حرفه ای و تمایز قانونی محقق خواهد شد.

وی افزود: ک و ارزش نسبی و … می تواند در شورای عالی بیمه سلامت تغییر کند زیرا در جلسات آنها نماینده دائم داریم.

میرزابیقی با بیان اینکه هم اکنون جدول مقادیر نسبی و K و روش های پرداخت به تصویب دولت رسیده است، تصریح کرد: این قانون به تصویب مجلس رسیده و آئین نامه آن به تصویب دولت و با پیگیری های ما رسیده است. تا آئین نامه قانون تعرفه خدمات پزشکی به تصویب دولت می رسد.

وی خاطرنشان کرد: پس از تصویب این آیین نامه در دولت برای اجرا و تبدیل این آیین نامه از تئوری به عملی باید سه بخشنامه صادر شود. دومی دستورالعمل پردازش سند و سومی دستورالعمل توزیع مجدد بود.

میرزابیقی گفت: اکنون دستورالعمل ثبت خدمات در HIS ابلاغ شده و بیمارستان هایی که خدمات ثبت نام کرده اند توانسته اند پول خود را از بیمه ها دریافت کنند زیرا ملاک بیمه خدمات ثبت شده در HIS است.

رئیس سازمان نظام پرستاری ادامه داد: دستورالعمل سندسازی ابزار بیمه ها است یعنی بیمه سلامت از این دستورالعمل برای پذیرش خدمت در بیمارستان استفاده می کند و این دستورالعمل نیز ابلاغ می شود. اکنون اقلام خدمات درمانی در قبض بیمار، بیمارستان و بیمه لحاظ شده است و اگر بخش خصوصی پول خود را از بیمه نگیرد، آن پول را نیز از بیمار خواهد گرفت.

میرزابیقی اعلام کرد: با اجرای قانون 10 تا 12 درصد به درآمدهای بیمارستانی اضافه می شود.

رئیس سازمان نظام پرستاری خاطرنشان کرد: بازتوزیع به این معناست که هر یک از کادر درمانی چقدر از پولی که از طریق مردم و بیمه وارد سبد بیمارستان می شود، سهم دارد.

دیدگاهتان را بنویسید