متاسفانه قانون نرخ 16 ساله پرستاری از بین رفته است/با کمبود 1000 پرستار در مراکز دولتی البرز مواجه هستیم.


ساعت: 15:56
تاریخ انتشار: 09/09/1401
کد خبر: 1914799

فیض الله زاده گفت: میانگین تعداد پرستار به ازای هر تخت در مراکز دولتی البرز 1.37 نفر است در حالی که استاندارد کشوری 1.8 پرستار در هر تخت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سیما فیض الله زاده مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی البرز به مناسبت روز پرستار در گفت و گو با خبرنگار تیتریک اظهار داشت: امسال از 14 تا 20 آذرماه، هفته پرستار البته شاغل در بیمارستان است. اعلام شده است و مراقبت از بیمار برای پزشکان و پرستاران مشکل خواهد بود.

فیض الله زاده افزود: اپیدمی هایی مانند وبا و آنفلوآنزا گواه این امر است، مراقبت از بیمارانی که خانواده هایشان به صورت داوطلبانه از آنها مراقبت نمی کنند سال هاست توسط پرستاران انجام می شود اما کرونا خدمات درمانی را بیشتر به مردم نشان داده است.

وی گفت: کووید 19 یکی از بیماری هایی بود که نشان دهنده خطراتی بود که پرستاران با آن کار می کنند. ما بیمارانی در بیمارستان امام علی (ع) داشتیم که حتی بعد از ترخیص هم مورد استقبال قرار نگرفتند زیرا معتقد بودند ممکن است این ویروس باشد.»

فیض الله زاده در ادامه با اشاره به اینکه پرستاران بر اثر شیوع ویروس کرونا جان خود را از دست دادند، تصریح کرد: کادر درمانی از 6 پیک بزرگ عبور کردند. گمش کردیم.

وی به فوت اکرم باقری از بیمارستان امام حسین (ع) کرج و فرانک داوودی از بیمارستان شهید مدنی کرج اشاره کرد و گفت: این 3 پرستار می دانستند که ممکن است به ویروس کرونا مبتلا شوند اما به دلیل موارد زیاد مشغول کار بودند. از همکاران آنها، حجم کاری آنها بیشتر بود.

فیض الله زاده با اشاره به اینکه پرستار به صورت 24 ساعته از بیمار مراقبت می کند، افزود: پرستاران و کادر درمانی تا آخرین نفس مقاومت کردند و با وجود اینکه عزیزانی را از دست دادیم، از ویروس کرونا خارج شدند.

وی به استخدام 2800 پرستار در 11 مرکز دولتی البرز اشاره کرد و گفت: کارشناسان اتاق عمل، روانپزشکی، اورژانس، مددکار و پرستار کادر درمانی استان را تشکیل می دهند که البته 470 پرستار در مراکز بیمه اجتماعی بیمارستان و روز درمانگاه البرز هشتگرد) کار.

فیض الله زاده با اشاره به فعالیت 900 پرستار در مراکز خصوصی افزود: کمبود نیروی انسانی داریم به طوری که میانگین تعداد پرستار به ازای هر تخت در مراکز دولتی 1.37 پرستار است در حالی که استاندارد کشوری 1.8 پرستار در هر تخت است. 1000 پرستار در سیستم دولتی

وی بیان کرد: طبق قانون تعرفه خدمات پزشکی که در سال 1385 در مجلس به تصویب رسید، باید تعرفه ای برای پرستاران به عنوان پزشک در نظر گرفته می شد تا بر این اساس حقوق خود را دریافت کنند که متاسفانه این قانون 16 سال کشته شد.



فیض الله زاده بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در سال 99 برای اولین بار در مراسم روز پرستار درخواست عدم اجرای قانون کردند که در سال 1400 موضوع مذکور در کمیته دولتی مطرح و آیین نامه ها و دستورالعمل هایی تعیین شد. 1401 اولین پرداخت تعرفه بود.

وی گفت: با تغییرات در سیستم HIS بیمارستان ها و حساب بیماران، خدمات پزشکی تعرفه ای خواهد داشت که پس از پزشکان، پرستاران دومین کادر تحصیلکرده بیمارستان ها هستند و به عنوان محقق و مدرس در دانشکده ها نیز فعالیت می کنند.

فیض الله زاده افزود: تعیین تعرفه خدمات درمانی بدون توجه به معیشت به آنها هویت مستقل می دهد، قبلا کادر پزشکی به دو دسته پزشک، غیرپزشک و پزشک تقسیم می شد اما اکنون کادر درمانی، پرستاری و کادر غیرپزشکی وجود دارد. از یکدیگر جدا می شوند.

وی گفت: برخی استان ها با تصور اینکه ویروس کرونا چند ماه طول می کشد، ۸۹ روز پرستار استخدام کردند. همچنین فرض بر این بود که پرستارانی که برنامه های آنها برآورده شده است می تواند تمدید شود. ما این نوع جذب نیرو نداشتیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید