بورل: توافق هسته ای جدا از وقایع اخیر در ایران است

بورل: توافق هسته ای جدا از وقایع اخیر در ایران است

این مطلب را جوزپ بورل روز جمعه در حاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای گروه 7 در آلمان بیان کرد و گفت که مذاکرات به بن بست رسیده و چیز جدیدی وجود ندارد.

وی در ادامه فضاسازی مقامات غربی به بهانه مسائل حقوق بشری تصریح کرد: باید قاطعانه از تجمع کنندگان به ویژه زنان حمایت کنیم. [در ایران] جدایی از تلاش ها برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته ای.

این مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا سپس ادامه داد: امروز وزرای خارجه گروه 7 درباره وضعیت آفریقا، ایران و آسیای مرکزی گفت وگو خواهند کرد. وی با تکرار اظهارات مداخله جویانه درباره حوادث ایران افزود: من در کنار وزیر امور خارجه ایران هستم [حسین امیرعبداللهیان] گفت وگو و محکومیت اتحادیه اروپا را به دلیل سرکوب تظاهرکنندگان پس از مرگ مهسا امینی اعلام کردم.

بورل خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا در این زمینه تحریم هایی را اعمال کرده و همچنین ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را که بارها از سوی مقامات کشورمان تکذیب شده است. وی در ادامه اتهامات غرب، ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را نقض قطعنامه سازمان ملل دانست.

این مقام اروپایی با اشاره به حمایت ادعایی غرب از معترضان ایرانی و مردم اوکراین، تاکید کرد: از ایران می‌خواهیم از ارائه سلاح به روسیه خودداری کند. ایران تکذیب می کند، اما اوکراینی ها شواهدی مبنی بر استفاده از پهپاد ارائه می دهند.

جمهوری اسلامی ایران بارها ادعای ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده است. حسین امیر عبدالخیان دو روز پیش در گفت و گو با بورل گفت: مواضع افراطی برخی از مقامات اروپایی به خشونت و ترور در اروپا دامن می زند و این بدان معناست که به نام حقوق بشر، امنیت اروپا توسط برخی از رهبران تندرو اروپایی در معرض تهدید قرار می گیرد. .

وزیر امور خارجه با اشاره به گفتگوی تلفنی اخیر خود با همتای اوکراینی خود، بار دیگر بر مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص جنگ اوکراین و لزوم پایان جنگ و آتش بس تاکید کرد.

امیر عبداللهیان همچنین خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی ایران آماده دستیابی به یک توافق خوب، قوی و با ثبات است. ما نظرات خود را سازنده و آینده‌نگر به طرف آمریکایی ارائه کردیم.

به گزارش ایرنا، پس از ماه‌ها گفت‌وگوی فشرده در وین، مذاکرات رفع تحریم‌ها به مرحله‌ای رسیده است که اگر ایالات متحده آمریکا به‌عنوان ناقض برجام، خواسته‌ها و الزامات منطقی ایران برای شکل‌گیری توافقی باثبات و معتبر را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید