بیانات مقام معظم رهبری رسالت ما را سنگین‌تر کرد


به گزارش

خبرگزاری موج


به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان ، کیومرث هاشمی در جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی ورزش و تربیت‌بدنی کشور که امروز در محل وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، اظهار داشت: خیرمقدم می‌گویم به همه عزیزان حاضر در جلسه که سرمایه‌های تربیت‌بدنی کشور هستند و امیدواریم که مصوبات این جلسه بتواند راهگشای مسائل و مشکلات ورزش کشور باشد.

وی افزود: شورای عالی ورزش یک شورای بالادستی است که با حضور رییس‌جمهور برگزار می‌شود که برخی از وزرا نیز در این جلسه حضور دارند و جلسه شورای عالی محصول کار و نظرات جلسه کمیسیون دائمی است که باعث خواهد شد که در جلسه شورای عالی طرح‌ها و برنامه‌ها به تصویب برسد. این ظرفیت خوبی است که در دولت سیزدهم برای ورزش درنظر گرفته شده است که همه ما باید کمک کنیم به موضوعات اساسی و کاربردی بپردازیم. هدف ما این است که ورزش از روزمرگی خارج شود و بتوانیم کارهای بزرگی را برای ورزش کشور انجام دهیم.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به دیدار جامعه ورزش با رهبر انقلاب خاطرنشان کرد: شاه‌بیت صحبت‌های مقام معظم رهبری در این دیدار بحث ورزش قوی برای ایران قوی بود که این جمله از جهات مختلف قابل بررسی است. این فرصت خوبی است که اگر بتوانیم سند پیشرفت ورزش کشور را به تصویب برسانیم می‌توانیم به واقع ورزش قوی را برای ایران قوی ترسیم کنیم. ما ظرفیت خوبی در حوزه ورزش در کشور داریم ولی تا پیش از این به دلیل عدم انسجام دستگاه‌ها نتوانستیم برنامه‌ها را عملیاتی کنیم. نداشتن نقشه راه آسیب‌های جدی را به ورزش کشور زده است.

وی افزود: رسالت اصلی تربیت بدنی بحث سلامت و تندرستی است و اگر بتوانیم الگوی مناسبی داشته باشیم و موضوع ورزش را به یک فرهنگ تبدیل کنیم می‌توانیم جامعه سلامتی داشته باشیم و بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. اگر ما افراد سالم و جامعه سالم داشته باشیم قطعاً نیاز به افتتاح بیمارستان نخواهیم داشت. بهبود سلامت و رفاه اجتماعی یکی از مسائلی است که می‌تواند به ایران قوی کمک کند.

وی تصریح کرد: بحث ایجاد وحدت و غرور ملی یکی دیگر از مسائلی است که با ورزش ظهور و بروز پیدا می‌کند. همچنین موضوع شهرت یکی از ابزارهایی است که دولت‌ها و ملت‌ها به واسطه ورزش از آن بهره‌برداری کرده‌اند. توسعه دیپلماسی ورزشی نیز یکی از راهکارها برای ایجاد قدرت نرم است و می‌تواند تاثیرگذار باشد. ورزش یک قدرت نرم است که با استفاده از ظرفیت‌های مختلف از جمله گرفتن میزبانی‌ها می‌توان قدرت کشور را از طریق ورزش نشان دهیم.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اهمیت مسئله فرهنگ در ورزش گفت: نمایش و عرضه ویژگی‌های فرهنگی در ذات ورزش است که این موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز است. ایران با پیروزی در میادین مختلف می‌تواند برتری فرهنگی نیز داشته باشد. بازتاب فرهنگ در ورزش بسیار زیاد است است به گونه‌ای که می‌توان از طریق ورزش فرهنگ عفاف و حجاب را در دنیا معرفی کنیم. وقتی یک عکس با حجاب از ورزشکاری بیرون می‌آید اثرگذاری آن از چندین سخنرانی هم بیشتر خواهد بود.

وی ادامه داد: بحث تقویت انسجام اجتماعی نیز یکی از موضوعات مهم ورزش است، ورزش این ظرفیت بزرگ را دارد که موانع اجتماعی را از بین ببرد و آن را ارتقا دهد. وقتی یک تیم ملی ما به پیروزی می‌رسد موجب شادی جامعه می‌شود که این موضوع مربوط به تقویت انسجام اجتماعی خواهد بود.

کیومرث هاشمی اظهار داشت: صحبت‌های اخیر مقام معظم رهبری کار و رسالت ما را سخت‌تر کرد و باید تلاش کنیم منویات مقام معظم رهبری را دنبال و انجام دهیم. وظیفه ما و تک‌تک عزیزان در جمع این است که موضوع ورزش قوی برای ایران را قوی را به یک گفتمان تبدیل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری دست ما را باز گذاشته است که با رایزنی با دولت و دیگر نهادها بتوانیم در راستای توسعه ورزش قدم برداریم. بحث سند ملی پیشرفت ورزش که دستور جلسه امروز نیز هست از ابتدای حضور ما در وزارت ورزش در دستور کار قرار گرفت و تلاش و هدف ما این است که این سند همه‌گیر باشد و تمام دستگاه‌ها از آن استفاده کنند.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به بخش‌هایی از محتوای این سند اظهار داشت: سند ملی پیشرفت ورزش کشور مبتنی بر عقلانیت و برنامه‌ریزی است و مناسبت‌ترین راه برای دستیابی به اهداف ما در برنامه‌های بلندمدت ورزش خواهد بود. نخواستیم رویایی فکر کنیم و زمان ۱۰ سال را برای این سند درنظر گرفتیم چون ممکن است ایراداتی نیز داشته باشد و نیاز باشد اصلاحاتی انجام دهیم و تحقق آن به صورت بنیادین خواهد بود.

وی گفت: این سند براساس بیانیه گام دوم انقلاب ترسیم شده و برای این سند دو نکته مهم درنظر گرفته شده است. یک نکته جهت‌گیری سند است که زمینه تحول راهبردی و بنیادی را در مسیر تمدن نوین اسلامی را ایجاد می‌کند و دیگر نکته پیوستگی این سند با برنامه توسعه و اسناد فرادستی است.

کیومرث هاشمی خاطرنشان کرد: لزوماً داشتن سند و نقشه راه برای ورزش کشور بهتر و مفید است. این سند به ما یک نقشه راه می‌دهد و باید با قدرت آن را تصویب کنیم. همچنین یکسری اختیارات برای اعضای کمیسیون دائمی بگذاریم که اگر جایی نیاز به اصلاح داشت بتوانیم اصلاحات را انجام دهیم.

وی گفت: بیانات اخیر و گذشته مقام معظم رهبری باید در سند گنجانده شود به ویژه تاکیداتی که رهبر انقلاب درخصوص رفع مشکلات ورزشکاران در حوزه مسکن و اشتغال دارند. ما وظیفه داریم که بیانات رهبری و رییس‌جمهور را مورد توجه قرار دهیم. روی این بیانات و دستورات فکر شده و براساس مطالعات و مشاوره‌های صورت گرفته این فرمایشات را انجام می‌دهند.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: کارهای خوبی درخصوص معیشت ورزشکاران صورت گرفته ولی کافی نیست، اگر لایحه‌ای که دولت به مجلس فرستاده تصویب شود دیگر مشکلی درخصوص استخدام توان‌یابان و ناشنوایان نخواهیم داشت.

وی گفت: همچنین می‌بایست طرح آمایش سرزمینی را در این سند بگنجانیم که مشخص شود طرح آمایش سرزمینی مربوط به همه دستگاه‌ها است.

هاشمی با اشاره به نقش آموزش و پرورش بیان کرد: مسیر عمومی کردن، توسعه ورزش همگانی و توسعه ورزش قهرمانی از آموزش و پرورش می‌گذرد. اگر ما همچون گذشته نقش آموزش و پرورش را نادیده بگیریم دچار روزمرگی خواهیم شد. برای توسعه ورزش و با برنامه بودن نیاز مبرم به باشگاه‌داری و توسعه این حوزه داریم. توسعه باشگاه‌داری فقط معطوف به فوتبال نیست و این موضوع را در رشته‌های مختلف می‌توانیم انجام دهیم.



آیا این خبر مفید بود؟



دیدگاهتان را بنویسید