بیانیه مشترک آمریکا، انگلیس و فرانسه درباره ایران / بازگشت به توافق

بیانیه مشترک آمریکا، انگلیس و فرانسه درباره ایران / بازگشت به توافق

ایالات متحده، فرانسه و انگلیس در دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی) بیانیه ای درباره برنامه هسته ای ایران صادر کردند.

بر اساس این گزارش، دو کشور عضو برجام و آمریکا که به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج شده‌اند، با تکرار ادعاهای مکرر علیه برنامه هسته‌ای، موضع خود را این است که جمهوری اسلامی ایران نباید قادر به تولید سلاح هسته‌ای باشد.

این ادعای مکرر در حالی تکرار می شود که مقامات جمهوری اسلامی بارها تاکید می کنند که به دنبال ساخت سلاح هسته ای نیستند و برنامه هسته ای کاملا صلح آمیز دارند.

در این بیانیه که دیروز (دوشنبه) منتشر شد، آمده است که معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای خطر جنگ هسته‌ای مخرب را کاهش داده است و کاهش بیشتر این خطر باید در اولویت همه کشورهای عضو NPT و در این کنفرانس بررسی NPT

نمایندگان آمریکا، فرانسه و انگلیس با تاکید بر اینکه ایران هرگز نباید به سلاح هسته ای دست پیدا کند، ادامه دادند: ما متعهد هستیم که بحران اشاعه منطقه ای را در هر کجا که رخ دهد رسیدگی کنیم.

سه کشور غربی بار دیگر توپ را بر تأخیر از سرگیری مذاکرات برای لغو تحریم‌ها علیه ایران انداختند و ابراز تأسف کردند که علیرغم تلاش‌های دیپلماتیک فشرده، ایران هنوز از فرصت برای احیای اجرای کامل برجام استفاده نکرده و از ایران خواستند «به طور کامل». اجرای برجام.” و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل برای بازگشت و همکاری فوری با آژانس در حل و فصل مسائل مربوط به مواد و فعالیت های هسته ای اعلام نشده احتمالی مطابق با موافقت نامه های پادمانی مورد نیاز NPT.

در این بیانیه آمده است: «سلاح‌های هسته‌ای در عین وجود باید در خدمت اهداف دفاعی، جلوگیری از تهاجم و جلوگیری از جنگ باشد. ما کسانی را که از سلاح های هسته ای برای اجبار نظامی، ارعاب و باج خواهی استفاده می کنند یا تهدید به استفاده از آنها می کنند، محکوم می کنیم. «این گونه اقدامات عمیقاً خطرناک است و با اهداف NPT و منشور سازمان ملل در تضاد است.

در بخش آخر این بیانیه بدون اشاره به رژیم صهیونیستی که از پیوستن به معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده است، آمده است که این وظیفه همه طرف‌های معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای اعم از کشورهای دارای سلاح هسته‌ای یا غیرهسته‌ای است. برای پیشبرد هر سه، مسئولیت و خویشتنداری را به کار گیرند. ارکان این معاهده را نشان داده و ترویج کنند: خلع سلاح، عدم اشاعه و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای، علم و فناوری.

این بیانیه علیرغم همکاری گسترده ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی صادر شد، مدیرکل آژانس در نشست اعضای NPT (منع گسترش سلاح های هسته ای) دوشنبه شب به وقت تهران از لزوم دسترسی بیشتر به تاسیسات هسته ای ایران صحبت کرد.

رافائله گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: ما به دسترسی متناسب با عمق و وسعت برنامه هسته‌ای ایران نیاز داریم. تنها در این صورت است که آژانس می‌تواند تضمین‌های لازم و معتبر را مبنی بر اینکه فعالیت‌ها در جمهوری اسلامی ایران با اهداف صلح‌آمیز سازگار است، ارائه دهد.

گروسی در حالی صحبت کرد که ایران به عنوان یکی از امضاکنندگان معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دسترسی به فناوری هسته ای برای مقاصد صلح آمیز را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید