بیانیه مشترک آمریکا و فرانسه: فناوری های موشکی و پهپادی ایران را محدود خواهیم کرد

بیانیه مشترک آمریکا و فرانسه: فناوری های موشکی و پهپادی ایران را محدود خواهیم کرد

در بیانیه کاخ سفید که روز پنجشنبه پس از دیدار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه منتشر شد، آمده است:

رؤسای جمهور احترام خود را به مردم ایران به ویژه زنان و جوانان ایرانی که شجاعانه برای احقاق حقوق بشر و آزادی های اساسی اعتراض می کنند، ابراز کردند.

این بیانیه می افزاید: آنها (رئیس جمهور هر دو کشور) مصمم هستند که ایران هرگز به سلاح هسته ای دست پیدا نکند.

فرانسه و ایالات متحده به همکاری با شرکای بین‌المللی برای رسیدگی به تشدید تنش‌های هسته‌ای ایران، همکاری ناکافی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی – که شامل مشکلات جدی و حل‌نشده در مورد پایبندی ایران به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است – و رفتار بی‌ثبات‌کننده این کشور در میانه ادامه می‌دهند. شرق آنها همچنان به ارسال موشک و پهپاد برای بازیکنان غیر دولتی ادامه می دهند.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: این محموله تسلیحاتی می تواند شرکای مهم خلیج فارس و امنیت و ثبات منطقه را تهدید کند، قوانین بین المللی را نقض کرده و به جنگ روسیه علیه اوکراین کمک کند.

فرانسه و ایالات متحده با شرکای خود برای افزایش همکاری برای اجرای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و مقابله با چنین فعالیت هایی همکاری خواهند کرد. آنها اقدامات مشترکی را برای تقویت بیشتر چارچوب بین المللی که گسترش فناوری موشکی و پهپادی ایران را در منطقه و فراتر از آن محدود می کند، انجام خواهند داد و تلاش ها برای مقابله با این گسترش را افزایش خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید