نقش حاج قاسم در تقویت توان پهپادی و موشکی ایران چه بود؟


ساعت: 18:12
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۱/۱۰
کد خبر: 1921438

تاکید سردار سلیمانی بر موضوع پهپادها و اهمیت و تاثیرگذاری آن موجب تقویت قدرت پهپادها در کشور شده است و اگر وارد جنگ سوریه و عراق نمی شدیم قطعا جایگاه فعلی را در پهپادها نداشتیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در ساعت 1:20 بامداد 22 دی ماه 1396 مردی از سلاله شهدا که تمام زندگی خود را وقف جهاد کرده بود به قافله شهدا پیوست و فراق چهل ساله خود و همرزمان شهیدش را به ازدواجی شیرین با امام حسین (ع) تبدیل کرد. شهد شیرین شهادت حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مظهر همه فضائل عصر ما بود. اینک سومین سالگرد شهادت “میدان” است که در راه مردمش “جانش را فدا کرد” و توسط وحشی ترین مردم این کره خاکی، ارتش تروریستی ایالات متحده آمریکا و مستقیم کشته و شکنجه شد. دستور رئیس جمهور این کشور .

آنچه در پی می آید روایتی از نقش کلیدی شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تقویت توان موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران است:

همه تاکید می کنند که افزایش قدرت پهپادهای ایران در دهه 1990 اتفاق افتاد و طی سال های آن دهه، ایران به یکی از قدرت های پهپادی پیشرو در جهان تبدیل شده است. اما این سوال وجود دارد که در آن سال هایی که این جهش اتفاق افتاد چه اتفاقی افتاد؟ با شروع جنگ عراق و سوریه، نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که محور اصلی فرماندهی مبارزه با تروریست های تکفیری در این دو کشور است، از مسئولان وقت درخواست کرد که از پهپادها در زمینه جنگ افزار استفاده کنند. این جنگ که مورد استقبال آنها قرار گرفت.

یکی از فرماندهان پهپادهای مقاومت می گوید: در آن زمان یکی از درخواست های شهید بزرگوار سلیمانی این بود که چرا پهپادهای شما محموله های رزمی حمل نمی کنند؟ در آن زمان ما کار ساخت بمب و پهپاد بزرگتری را آغاز کرده بودیم که تداوم پرواز بیشتری داشته باشد و بتواند بمب حمل کند و آن را آزمایش کند، این توصیه منجر به فشار بیشتر برای استقرار سریعتر این سیستم ها در میدان شد. وارد جنگ شدیم، آزمایش ها انجام شد، در تمرینات متعددی شرکت کردیم و نقاط ضعف و قوت را پیدا کردیم و در نهایت با این همه فشار، توانستیم برای اولین بار هواپیمای شهید 129 را به سوریه منتقل کنیم و در محل مستقر شدیم. فرودگاه حما

او می گوید: یک روز مرا در قرارگاه سردار سلیمانی دید و آنقدر از کیفیت عکس های ما راضی بودند که مرا در آغوش گرفت و گفت چشم ما را به جنگ باز کردی. اتفاقات زیادی در صحنه رخ داد که فرماندهان را تشویق به استفاده بیشتر و بیشتر از پهپادها کرد.

این فرمانده پهپاد با ذکر خاطره ای گفت: حاج قاسم در مراسم تکریم که در محضر حضرت آقا برگزار شد به چند نکته به عنوان شاخص اشاره کرد: «پهپادها جنگ را کوتاه کردند، بیشتر دشمن را کشتیم و کمتر شهید دادیم. “

به گفته این فرمانده محور مقاومت، تاکید سردار سلیمانی بر موضوع پهپادها و اهمیت و تاثیر پهپادها باعث تشدید پهپادها در کشور شده است و اگر ما وارد جنگ سوریه و عراق نمی شدیم قطعا وارد جنگ نمی شدیم. در پهپادها در موقعیت فعلی قرار بگیرید.

* راکت ها با تلاش حاج قاسم به ثمر رسید

اما دامنه اقدامات حاج قاسم برای افزایش توان دفاعی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران به این موضوع محدود نمی شود، میدان موشکی نیز از دیگر عرصه هایی است که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در توسعه آن نقش بسزایی داشت.

هاشم نوری از همرزمان شهید حسن طهرانی مقدم درباره نقش حاج قاسم در تقویت توان موشکی توضیح می دهد: زمانی که موشک های فاتح به نتایج اولیه رسیدند در سال 1361 نمایشگاهی برای نمایش توانمندی های نیروی هوایی برپا شد. حضرت آقا به این نمایشگاه آمدند و از غرفه موشک بازدید کردند. سپس در جلسه اختتامیه این نمایشگاه دغدغه اصلی من را افزایش دقت موشک ها دانست. باید به نقطه ای برسیم که با هر موشک بتوانیم یک هدف را بزنیم. از سال 1982 گروه های مختلفی در کشور روی افزایش دقت موشک ها کار کردند.

به همین منظور شهید طهرانی مقدم برای رسیدن به این مهم تیمی را در سازمان جهاد خودکفایی تشکیل داد که البته در آن زمان ماموریت اصلی ماهواره بر قائم بود و هیچکس از ما درخواست نکرده بود که دقت موشک ها را بالا ببریم. . شهید طهرانی مقدم نیز در زمان ساخت ماهواره، مسیرهای فرعی را تعیین کرد و محصولات بسیار خوبی از این مسیرها به دست آورد.

شهید تهرانی مقدم تیم و گروه ویژه ای را برای پروژه دقت موشک تعیین کرد و هر آنچه را که برای تکمیل این پروژه نیاز داشتند در اختیار آنها قرار داد. این تیم پس از چندین ماه کار و فعالیت به نتایج خوبی دست یافت و به شهید تهرانی مقدم گفتند که اگر بخواهیم بحث افزایش دقت موشک ها را اجرایی کنیم نیاز به قطعاتی داریم که فقط در اختیار آمریکا و روسیه باشد و این به دست آوردن آن بسیار سخت است و گران بود.

به گزارش ایرنا، حاج حسن این موضوع را با حاج قاسم سلیمانی مطرح و اهمیت آن را تشریح کرد. شهید سلیمانی گفت که اگر به این نتیجه رسیده اید که چنین قطعاتی ضروری هستند، بدون هیچ ترسی از شما حمایت می کنم تا این قطعات را خریداری کنید.

در نهایت با حمایت حاج قاسم این قطعات خریداری و بر روی موشک های فاتح نصب شد و در آزمایش سوم به خطای کمتر از 100 متر رسیدیم. بچه ها روی این موضوع کار کردند و دقت موشک های فاتح به زیر 25 متر رسید اما شهید طهرانی مقدم باز هم راضی نشد و گفت باید این موشک ها را هدف قرار داد.

در آخرین آزمایش، لاستیک های کامیون به عنوان هدف قرار گرفتند و پرچم ها در کنار آنها قرار گرفت و سپس تیمی از فیلمبرداران برای فیلمبرداری از برخورد موشک ها در محل برخورد مستقر شدند. به فضل الهی موشک ها درست به هدف اصابت کرد و سپس گزارش به مقام معظم رهبری ارائه شد.

دیدگاهتان را بنویسید