بیانیه وزارت امور خارجه به مناسبت سالگرد حادثه تروریستی شهادت دیپلمات های ایرانی در مزارشریف


ساعت: 10:53
تاریخ انتشار: 1401/05/17
کد خبر: 1888525

۲۶ مرداد یادآور خاطرات تلخ بسیاری است که در سال ۱۳۷۷ بر دستگاه و ملت سیاست خارجی ایران تحمیل شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به مناسبت سالگرد شهادت دیپلمات های ایرانی در مزارشریف بیانیه ای صادر کرد.
۲۶ مرداد یادآور خاطرات تلخ بسیاری است که در سال ۱۳۷۷ بر دستگاه و ملت سیاست خارجی ایران تحمیل شد.
24 سال پیش در بحبوحه درگیری های داخلی در افغانستان و پس از ورود نیروهای طالبان به مزارشریف، نمایندگی کشورمان در مزارشریف بر خلاف تعهدات اخلاقی، انسانی و بین المللی و دیپلمات ها مورد حمله قرار گرفت. و خبرنگاران جمهوری اسلامی ایران کشته شدند.
محکومیت گسترده این جنایت از سوی جامعه جهانی و همدلی و همدردی به یاد ماندنی مردم شریف افغانستان، جلوه های درخشانی از اتحاد مردم دو طرف پدید آورد و جمهوری اسلامی ایران را به خویشتن داری واداشت. و بزرگوارانه بر اساس منافع عالی دو ملت در کنار خواهران و برادران افغانش باید بایستند و از اراده آنها حمایت کنند.
ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار ملت مظلوم افغانستان ایستاده و به دنبال هر راه حلی است که به صلح، ثبات و آرامش پایدار به نفع مردم این کشور منتهی شود و از دستاوردهای سال‌های مبارزه علیه آن پاسداری کند. اشغال خارجی و پاسداری از خون شهدای عزیز افغان. ، پشتیبانی می کند.
تجربه نشان می دهد که هم اکنون نیز تشکیل حکومتی متشکل از تمامی نخبگان افغانستان به نمایندگی از تمامی خانواده های عزیز این کشور که حس تعلق مردم افغانستان را به این دولت می آورد، می تواند زمینه را برای افغانستان رنج دیده فراهم کند. توسعه، پیشرفت و شکوفایی افزایش توانایی مردم برای ایستادگی در برابر فشارها و تحریم های ظالمانه غرب.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عزیز حادثه مزارشریف و محکومیت این جنایت فراموش نشدنی، یک بار دیگر بر روشن شدن ابعاد حادثه به عنوان یک الزام قطعی تاکید می کند. .
وی با عنایت به مصادف شدن سالروز این حادثه تروریستی با عاشورای حسینی امسال، برای همه شهدا به ویژه شهدای مظلوم حادثه تروریستی مزارشریف از خداوند منان طلب رحمت و رحمت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید