تاکید وزیر امور خارجه بر ردیابی و تبیین ابعاد فاجعه مزارشریف و عوامل آن


ساعت: 10:42
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۰
کد خبر: 1889161

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با خانواده‌های شهدای فاجعه مزارشریف، پیگیری ابعاد مختلف این حادثه را بر عهده دیپلماسی کشور دانست. مقامات دولت موقت افغانستان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مراسم گرامیداشت بیست و چهارمین سالگرد شهادت دیپلمات ها و خبرنگاران جمهوری اسلامی ایران به میزبانی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه ۲۸ مردادماه در شهر مزارشریف افغانستان برگزار شد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در این مراسم و در فضایی صمیمانه با خانواده های شهدای والامقام مزارشریف دیدار و گفتگو کرد.

این مراسم با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و قرائت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد و پس از سخنان افتتاحیه مسعودیان دستیار وزیر امور خارجه در امور ایثارگران، خانواده های محترم شهدای مزار- ای شریف به بیان دیدگاه ها، دیدگاه ها و برخی انتظارات خود از وزارت امور خارجه پرداخت.

درخواست تعیین یک روز به عنوان روز دیپلم در تقویم جمهوری اسلامی ایران از خواسته های مهم خانواده های معزز شهدای مزارشریف بود.

ضرورت روشن شدن ابعاد مختلف این فاجعه و مسئولیت سران، عاملان و عوامل این حادثه ناگوار در دولت افغانستان از دیگر خواسته های خانواده های محترم شهدا در این مراسم بود.

پس از سخنان و پیشنهادات خانواده معزز شهدا، وزیر امور خارجه کشورمان به سخنرانی پرداخت و با اشاره به شباهت این مراسم با ایام عزاداری محرم و عاشورای حسینی و تسلیت این مناسبت، اهمیت این مراسم را تسلیت گفت. پاسداری و حفظ پیام خون شهدای مزاری شریف 8 این دیپلمات و همچنین خبرنگار کشورمان که به ناحق در محل نمایندگی کشورمان در مزاری شریف کشته شدند، تاکید کرد.


وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبدلاخیان، خبرنگار رز، شهید.

امیر عبدالخیان ضمن تسلیت به خانواده های شهدای حادثه مزارشریف، از خانواده شهید صارمی خبرنگار شهید ایرنا نیز که در این مراسم حضور داشتند تجلیل کرد و از جامعه خبرنگاری کشور تجلیل کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان پیگیری شفاف‌سازی ابعاد مختلف این حادثه با مقامات دولت موقت افغانستان را بر عهده دستگاه دیپلماسی کشور دانست و تاکید کرد که موضوع شهادت دیپلمات‌ها در مزارشریف همواره در مذاکرات مختلف با مقامات مذکور و روشن شدن ابعاد این حادثه و مسئولیت مطرح شده است. پذیرش آنها به عنوان یک الزام جدی مطرح شده است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه همزمان با برگزاری این مراسم در تهران، وزیر دفاع کشورمان برای مذاکرات مربوط به ادعای جمهوری اسلامی ایران در مورد رودخانه هیرمند در کابل حضور داشت. پیگیری مطالبات و حقوق ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه به نمایندگی از شما خانواده محترم شهدا به این موضوع رسیدگی خواهد کرد.

در پایان این مراسم لوح تقدیر وزارت امور خارجه به خانواده های معزز شهدا تقدیم شد.

دیدگاهتان را بنویسید