33 روز سکوت در مورد حادثه مزارشریف/حادثه سینما همچنان در میانه است.


ساعت: 16:37
تاریخ انتشار: 1301/06/19
کد خبر: 1896455

در 19 شهریور 1356 و پس از گذشت بیش از یک ماه از شهادت دیپلمات های ایرانی حاضر در مزارشریف افغانستان، این خبر رسما اعلام شد تا برای همیشه اما و اگرهایی از این حادثه به جای بگذارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پس از تصرف شهر کابل توسط نیروها طالبان و عقب نشینی نیروهای دولتی افغانستان، سفارت ایران از کابل به مزار شریف منتقل شده و مسئولان سفارت ایران در آن شهر مشغول امور دیپلماتیک خود هستند. با حمله نیروهای طالبان و اشغال شهر مزارشریف، سفارت ایران در این شهر مورد حمله وحشیانه این گروه قرار گرفت و 9 دیپلمات ایرانی و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی بدون توجه به مصونیت سیاسی و سیاسی کشته شدند. قوانین بین المللی اما گروه طالبان از پخش خبر شهادت این افراد خودداری کردند تا اینکه پس از ۳۳ روز و در چنین روزی در سال ۱۳۷۷ این خبر به طور رسمی اعلام شد. یک اتفاق ناگوار یک شاهد این اتفاق در 26 مرداد 1356 رخ داد و به دلیل شهادت محمود صارمی خبرنگار ایرنا در این حادثه هر ساله این روز به نام خبرنگار برگزار می شود.

24 سال از این حادثه تلخ می گذرد و تنها خاطره اش عکس و دعاست سینما فیلم مزار شریف ساخته عبدالحسین کارگردان مربوط به این رویداد است. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی برزیده و تهیه کنندگی منوچهر شهسواری با سرمایه گذاری هنری در سال 1392 در سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و در 9 رشته مختلف از جمله بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر نقش اول مرد نامزد دریافت جایزه شد. ، فیلمبرداری و سایر رشته ها، بالاخره دو سیمرغ بهترین موسیقی متن و جلوه های ویژه بصری را برای بهزاد عبدی و امیررضا معتمدی به ارمغان می آورد.


826d0df5 2da1 4739 947e fa7a0b16e96a خبر خاکستری

باز هم پای سینما وسط است

حسین یاری، مهتاب کرامتی، مسعود رایگان، حسین باشه آهنگر و عمار تفتی از بازیگران سرشناس این پروژه سینمایی هستند. فیلم برزیده درباره تولید او می‌گوید: «امسال اتفاق مهمی افتاد، اما صحبتی از آن نشد و کسی هم چیزی در این باره نگفت. به دلایلی که برای من روشن است. متأسفانه در مورد کشته شدن تعدادی از افراد و دیپلمات های کشورمان که در کنسولگری ایران در مزارشریف خدمت می کردند، سهل انگاری وجود دارد. در آن زمان که شرایط مزارشریف خطرناک شد، قرار بود دیپلمات های ایرانی به کشور برگردند تا در شرایط مناسب به محل وظیفه برگردند، اما این اتفاق نیفتاد. این موضوع نیز در آن زمان مسکوت ماند و در سال های بعد، دوستانم نیز تحلیل هایی از آن داشتند که من را قانع نکرد. متأسفانه هیچ عذرخواهی ساده ای از سوی مسئولان وقت از مردم ایران و کسانی که از این حادثه اندوهگین شدند، صورت نگرفت. نه تنها عذرخواهی نشد، بلکه گاهی اوقات با این خانواده ها نیز مورد بی مهری قرار می گرفت. »

اتفاقات و اتفاقات زیادی در سال های اخیر در عرصه دیپلماسی برای ایران رخ داده است که سینمای آن می تواند با استفاده از قدرت جادویی خود رنگ و بویی دیگر به آنها بدهد تا برای همیشه در ذهن و روح مخاطب بماند. حادثه مزارشریف نمونه بارز این حادثه است.


بیشتر بخوانید؛

دیدگاهتان را بنویسید