روایت جنایات رژیم پهلوی در میانه حکومت / از حادثه مسجد گوهرشاد تا کشتار اقوام و طوایف

ساعت: 11:04
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۵
کد خبر: 1803202

کشتار مردم بی گناه در دوران پهلوی یکی از نقاط سیاه پرونده این رژیم است که می توان آن را حادثه مسجد گوهرشاد دانست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته سفیر، پایان حکومت 2500 ساله امپراتوری با سلطنت محمدرضا شاه به پایان می رسد.

دیکتاتوری و زورگویی در آن سال ها به اوج خود رسید. آنها برای دستیابی به اهداف خود، منابع و منافع ایران را بسیار پخش کرده اند.

یکی از شاهکارها و سوغاتی هایی که رضاخان از فرنگ با خود آورده بود، سر گذاشتن اجباری کلاهی بود که برای زنان در ترکیه دیده بود. رضاخان پس از بازگشت از سفر ترکیه تصمیم گرفت در میان زنان و دختران از کلاه غربی استفاده کند. تا ملت ایران خسته از حکومت پهلوی در مقابل این تصمیم محکم ایستادند، ایرانیان را وادار کردند.

تجمعات در شهرهای مذهبی از جمله مشهد برای این تصمیم تجمع کردند و در حالی که هرگونه اعتراض به رژیم ستمشاهی منجر به قتل عام می شد، سرانجام حادثه ای در مسجد گوهرشاد رخ داد و صدها نفر از مردم بی گناه به این تصمیم اعتراض کردند. رضاخان مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان خود را از دست داد.

این واقعه حاکی از حفظ حجاب و عفاف بود که ملت ایران برای این مهم در مقابل حکومت پهلوی ایستادگی کردند. ایران ایجاد شد اما با دانشمندان و مردم مخالفت کرد.

در سال 1320 که اوضاع کشور به سخت ترین و بدترین شرایط ممکن رسید، رضاخان مجبور به استعفا و فرار از ایران شد. سپس پسرش محمدرضا شاه به پادشاهی رسید. مدتی مشخص شد که دیکتاتوری مهمترین ویژگی این خانواده است.

محمدرضا شاه 37 سال بر کشور حکومت کرد، شاید بهتر است بگوییم در این سالها نقش محمدرضا در میانجیگری نفت بیش از پادشاهی بود و ثروت و منافع ایران را به کشورهای دیگر فرستاد. -قیمت پایین برای انجام یک سرویس خوب و رقصیدن.

525e3325 f07c 4631 88ea b4010b32762f خبر خاکستری

پهلوی، حکومتی مطیع دستورات غرب

مهدی نظری دکترای تاریخ در گفت و گو با سفیر افلاک گفت: تمام حکومت های شاهنشاهی قبل از پهلوی با محوریت روابط قومی و یا تکیه بر قدرت و شمشیر و استبداد تشکیل می شد اما تفاوت حکومت رضا شاه پهلوی قدرت استعماری انگلیس و حمایت مبتنی بر هدف سلطه بر جهان بود، رضاشاه در دوره قاجار یک نظامی عادی بود و زمانی که دولت قاجار نتوانست اهداف انگلیس را برآورده کند، تصمیم گرفتند رضاشاه را به سلطنت برسانند.

وی افزود: انگلیس در تلاش بود تا از فرصت ایجاد شده توسط روس ها برای تسلط بر اوضاع داخلی آنها به دلیل انقلاب سوسیالیستی 1917 برای تسلط بیشتر بر ایران استفاده کند و کودتای 1299 روند روی کار آمدن رضاخان را آغاز کرد. به طوری که ابتدا وزیر جنگ و سپس نخست وزیر شد و در نهایت پادشاهی موروثی ایران را به دست آورد که از تمامی این سطوح نظامی و سیاسی تحت کنترل و مدیریت دولت انگلیس می گذرد.

اواخر حکومت قاجار با شروع جنگ جهانی اول و ناتوانی دولت، کشورهای درگیر در جنگ اعلام بی طرفی ایران را نپذیرفتند، بنابراین ایران به دلیل انتقاد از تعیین سرنوشت جنگ توسط متفقین اشغال شد.ایران پس از انقلاب استعمارگران و مخالفان مشروطه برای اینکه الگویی برای دیگر سرزمین های خاورمیانه نشوند تلاش می کنند انقلاب مشروطه را از مسیر اصلی منحرف کنند و زمینه را ایجاد کنند که مشروطیت باعث هرج و مرج شود و انسان بتواند بر کشور حکومت کند. حامیان رضاخان گفتند که امنیت در کشور برقرار شد.

نظری گفت: در زمان رضاشاه هر اتفاقی می افتاد تحت حکومت و رهبری انگلیس و برخی دولت های غربی بود. وابستگی به کشورهای غربی یکی از ویژگی های حکومت پهلوی بود و یکی دیگر از ویژگی های پهلوی ترویج ناسیونالیسم افراطی بود. و کاهش باورها و باورهاست که تخریب ارزش های دینی را در دستور کار قرار داده است.

وی گفت: ظاهر رضاخان تغییر دیگری در لباس او بود و گشایش حجاب اوج مخالفت رضاشاه با احکام اسلامی مردم ایران بود که با مقاومت مردم در شهرها و مناطق مختلف ایران مواجه شد. از جمله بسیاری از مردم مشهد. مخالفت با کشف حجاب، شهادت در مسجد گوهرشاد بود، اما پس از 16 سال حکومت، با متمایل شدن رضاشاه به آلمان، انگلیسی ها تصمیم به لغو آن گرفتند.

اخراج قبایل و اقوام برای جلوگیری از اتحاد و شورش علیه حکومت

نظری خاطرنشان کرد: رضاشاه به دنبال یک حکومت دیکتاتوری کامل و متحد بود و به هر مخالفتی واکنش نشان می داد. اگرچه در زمان رضاشاه مشروطیت و انتخابات مشروطیت آشکار بود، اما مردم شهرها توسط فرماندار، فرمانده لشکر و فرمانده شهربانی با هماهنگی خود رضاشاه به وزارت کشور معرفی شدند و همین افراد نماینده مجلس شدند و آنها را تبعید کرد. در جاهای دیگر تا نتوانند با هم و یکپارچه علیه حکومت قیام کنند.

دکتر تاریخ گفت: در همان لرستان عده ای از طوایف و طوایف را به نقاط دیگر کشور تبعید کرد و قتل عام صورت گرفت. با روی کار آمدن محمدرضا پهلوی، او نیز مانند پدرش با کشورهای غربی در ارتباط بود و در این سالها مذاکرات و قراردادهای نفتی منعقد شد که به ضرر مردم و منافع کشور اسرائیل در سال 1328 منعقد شد.

f83d6a6f ca8d 4f3b 9c55 84881587bed6 خبر خاکستری

نظری بیان کرد: یکی از جنایات پهلوی ایجاد ساواک است، با وجود اینکه یک نهاد امنیتی محسوب می شد، اما این امنیت در خدمت کشور و مردم نبود، بلکه آمریکا معتقد بود وجود این نهاد در ایران بوده است. لازم و مصلحت چرا که درآمدهای متعدد کشور از جمله درآمدهای نفتی چندان صرف عمران و آبادانی کشور نشد، بلکه در خدمت اسراف و تجمل گرایی هیئت حاکمه و همچنین همکاری با آمریکا در کودتای 28 مرداد بود. ، 1332 و سرنگونی دولت دکتر مصدک (قهرمان ملی صنعت نفت کشور).

وی با اشاره به کشتار مردم بیگناه در دوران رژیم پهلوی افزود: مبارزات مختلف درگرفته است و مردم دیگر تحمل این همه ظلم را ندارند. قتل عام های زیادی در زمان محمدرضا پهلوی رخ داد که از آن جمله می توان به هازارد شانزدهم در سال 1332، شهادت تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران، نوروز و هورداد در سال 1342 و 28 آذر 1356 و بیست و نهم باخمن در سال 1356 اشاره کرد. عده ای و مردم قم و مرداد 1357 رکس آبادان، 17 شهریور 1357. شهادت جمع کثیری از مردم تهران در میدان ژاله (17 شهریور 1357) تهران، 13 آبان 1357. شهادت تعدادی دانشجویان دانشگاه تهران

مهاجرت اجباری اقوام کشور

امیرعلی حیدر امیری کارشناس سیاسی در گفت و گو با سفیر افلاک گفت: رضاشاه زمانی که می خواست حکومت خود را تحکیم کند و چاه های نفت در منطقه خوزستان و بختیاری را تصرف کند، تصمیم گرفت ابتدا عشایر لرستان و سپس اعراب رضاشاه را سرکوب کند. با استفاده از قدرت ارتش به عنوان وسیله ای برای رسیدن به خواسته ها و آرزوهای خود، ابتدا آنها را مجبور به مهاجرت به شهرهای دیگر می کند و تلاش می کند منابع مالی، دام و زمین آنها را تصرف کند و به قدرت رسیدن آنها منجر شود. می توان نافرمانی آنها را از آنها گرفت و با انتقال اجباری لرستان لهر به مناطق دوردست، آنها را به دولت وفادار ساخت.

وی افزود: رضاشاه برای آماده سازی اذهان عمومی و افکار عمومی علیه لری ها و پس از کشتار آنها، برای توجیه این جنایات، به شایعه پراکنی و دروغ پردازی علیه مردم مظلوم لرستان پرداخت تا چهره و شخصیت آنها را تخریب کند.

eb41260d d91b 452b 8bfd cc39e97fcf04 خبر خاکستری

کشتار مردم بیگناه از ویژگی های خاندان پهلوی

این کارشناس سیاسی گفت: رضاشاه وقتی به سلطنت می رسد، سرتیپ شباتی، هزائی و رزم آرا را به استان لرستان می فرستد و سیاست زمین سوخته را در پیش می گیرد که در آن مردم را فریب می دهد که رضاشاه بر قرآن مهر زده است. و آنها را به صلح و دوستی دعوت می کند که آنها را به اهدافشان برساند.

امیری گفت: اقوام و اقوام برای قرآن احترام خاصی قائل بودند و رضاشاه که به این مشکل واقف بود از این راه برای رسیدن به هدف خود تلاش می کرد اما پس از فریب مردم، آنها را به بدترین شکل ممکن اعدام کرد. این خانواده آنها را به اسارت بردند، علاوه بر این که بسیاری از طوایف را از این استان ها به شهرها و استان های دیگر تبعید کردند.

وی گفت: نتیجه این کار رضاشاه، نابودی بسیاری از ایلات و عشایر و متلاشی شدن زندگی بسیاری از آنان پس از تبعید است. در حکومت پهلوی رحم و انسانیت وجود نداشت و قیام مسجد گوهرشاد، قتل عام دانشجویان معترض به رژیم پهلوی بخشی از جنایات رژیم پهلوی به مدت 52 سال بود.

وی خاطرنشان کرد: جنایات رضاشاه در مناطق کوهستانی و استان های لرنسین هرگز از خاطره ملت ایران پاک نخواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید