کشته شدن 1600 نفر در حادثه گوهرشاد / ترس از مجازات در دوره پهلوی یکی از دلایل ثبت نادرست حوادث است.

ساعت: 09:06
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۳
کد خبر: 1802602

پژوهشگر تاریخ و استاد دانشگاه ایرانشهر با بیان اینکه در حادثه گوهرشاد 1600 نفر کشته شدند، گفت: تحقیقات و بررسی های لازم در خصوص حادثه گوهرشاد و آمار کشته شدگان باید توسط مورخان و نهادهای مرتبط انجام شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر هامون ، تاریخچه قیامی که در مسجد گوهرشاد رخ داد به تیرماه 1314 برمی گردد، قیامی که گمان می رود تنها به دلیل باز شدن حجاب زنان بوده است، اما زیرا نوع پوشش اجباری مردان نیز مورد توجه قرار گرفت و باعث ناراحتی و اعتراض جامعه شد.

درست یک سال قبل از این واقعه، رضاشاه پهلوی سفر طولانی مدتی به ترکیه داشت و در آن سفر تحولات و تحولات ترکیه را از نزدیک زیر نظر داشت و در بازگشت به تهران سعی کرد همان سبک حکومت ایران را دنبال کند. تخلیه کنید.

یکی از مهم ترین مسائلی که کمتر به آن پرداخته می شود این است که اعتراض مردم در دربار گوهرشاد به کشتار بزرگی تبدیل شد و به همین دلیل نهادهای بین المللی نیز به رضا شاه پهلوی اعتراض کردند. در حالی که در آن سال ها قدرت چندانی در دست نهادهای بین المللی نبود، شدت ترور به حدی بود که رضاشاه برای جلب رضایت افکار عمومی جهان مجبور به برگزاری دادگاه نظامی شد.

با این تفاسیر برخی از کاربران شبکه های اجتماعی این روزها خبر کشف و مشاهده بقایای قبرهای دسته جمعی حادثه شهدای گوهرشاد را می شنوند، خیر، اما احتمال انتساب این مجسمه ها به شهدای گوهرشاد زیاد است.

بررسی آمار کشته شدگان حادثه گوهرشاد

نصرت هاتون علوی ناهوکی، پژوهشگر تاریخ و استاد دانشگاه ایران در گفت و گو با عصر هامون گفت: در واقع کافی است.
که در
وی ادامه داد: در اغلب مقالات، کتاب ها و خاطرات شفاهی جمع آوری شده توسط مردم، تعداد کشته شدگان این حادثه 1600 نفر بوده است.
که در
این مورخ تاکید کرد: رژیم پهلوی و عوامل رضاشاه بسیاری از افرادی را که در تظاهرات تحصن و قیام مسجد گوهرشاد شبانه شرکت داشتند و بنا به تاریخ شفاهی و خاطرات حاضران علاوه بر روحانیون و روحانیون و قیام مردم، مخفیانه از محل خارج کردند. علما، تجار و بازاریان، دهقانان و حتی تعدادی از روستاهای دور و نزدیک.
که در
وی خاطرنشان کرد: در این جلسه روحانیون و طلاب سطح اول مشهد دستگیر و زندانی شدند که مهمترین آنها میرزا محمد کفایی خراسانی معروف به آقازاده پسر دوم ملا خراسانی است که به طرز مشکوکی در یکی از تهران درگذشت. زندان . . آیت الله سید عبدالله شیرازی، آیت الله سید یونس اردبیلی، محمدولی نجات، بحرالعلوم، محقق، هاشم قزوینی، احبزرگ شاهرودی و نواب احتشام رضوی از جمله دیگر افراد در این حادثه بودند.
که در
ناهوکی افزود: برخی دیگر از نبرد گریختند و حتی کشور را ترک کردند و برخی مخفی شدند.
که در
وی افزود: تعدادی از روحانیون بعدا آزاد شدند و به شهرهای خود رفتند.

این مورخ گفت: تاریخ نگاران دوره پهلوی شاید از ترس دستگیری یا مجازات وقایع را در روایت وقایع ثبت و ضبط نمی کردند. البته اگر به خاطرات شیخ بهلول که به چاپ رسیده مراجعه کنیم، قطعاً بیشتر این وقایع ذکر شده است.»

وی ادامه داد: دفتر خاطرات شوشتری نیز به طور کامل وقایع گوهر شاد را تشریح کرد.
که در
ناهوکی در پاسخ به این سوال که چرا جنایات رضاشاه پهلوی در حادثه گوهرشاد و دفن دسته جمعی مردم در محله های نامعلوم علنی نشد، گفت: نظر شخصی من این است که شاید شهدای این حادثه در قبور گمنامی دفن شده اند که میراث فرهنگی و یا خیر. یکی دیگر می داند که آنها کجا دفن شده اند، یا حتی تعداد کشته ها اغراق آمیز است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید