بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی از 8 مهر لغایت 2 آبان ماه برگزار می شود.


ساعت: 15:01
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۵
کد خبر: 1903940

رئیس انجمن چاپخانه داران استان تهران از برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و ماشین آلات وابسته خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه چاپخانه داران استان تهران از برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و ماشین آلات وابسته خبر داد و گفت: این نمایشگاه از 8 تا 11 آبان ماه همه روزه از ساعت 8 صبح تا 3 بامداد برگزار می شود. بعدازظهر در این دوره 308 شرکت داخلی و 18 شرکت خارجی از کشورهای چین، آلمان، ترکیه و ایتالیا در نمایشگاه حضور دارند.

وی با بیان اینکه در صنعت چاپ بیش از 90 درصد ماشین آلات و 70 درصد مواد اولیه وارداتی است، تصریح کرد: خرید ماشین آلات جدید به دلیل تحریم ها سخت است و حتی اگر نقدی هم بخریم، قیمت تجهیزات است. 20 درصد گرانتر از رقبایی مانند ترکیه.

ابوالحسنی با بیان اینکه صنعت چاپ یک صنعت محرکه است، اظهار داشت: هیچ صادرات و کالایی بدون چاپ هویت ندارد. به همین دلیل حتی در ایام کرونا نمایشگاه چاپ برپا شد. با توجه به توانمندی های ایران در این زمینه، بازار منطقه باید در دست تولیدکنندگان ایرانی باشد، اما اکنون ترکیه بازارهای منطقه را تسخیر کرده است. در این راستا تولیدکنندگان به جای مداخله و مشوق های صادراتی مانند ترکیه نیازمند حمایت هستند.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران فروش کوچکترین چاپخانه را یک میلیون یورو عنوان کرد و گفت: با توجه به بالا بودن سود وام های بانکی، خرید دستگاه سخت است و فعالان این صنعت می توانند از این پول استفاده کنند. ساخت و ساز ساختمان و سایر مشاغل سودآور.

وی در ادامه با بیان اینکه متولی صنعت چاپ وزارت ارشاد بوده است، تصریح کرد: زمانی که اتحادیه چاپخانه داران به وزارت ارشاد واگذار شد بیش از 95 درصد کار اتحادیه انتشارات بود. اما الان 5 درصد هم نیست. خواسته فعالان این شاخه این است که حداقل بخش های صنعتی اتحادیه به وزارت حراست واگذار شود.

به گفته رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران، صادرات به اروپا در حال حاضر در صنعت داروسازی انجام می شود، اما به دلیل هنر ایران در این صنعت، دستگاه ها نیاز به به روز رسانی دارند. ما در بخش لیبل نیز پیشرفت کرده ایم و به کشورهای دیگر نیاز نداریم.

وی با بیان اینکه امارات نیز در این صنعت رو به رشد است و زنگ خطری برای بازار ایران است، تصریح کرد: از جمله مشکلات صنعت چاپ در ایران تامین سرمایه در گردش است. علاوه بر این، صنعت چاپ بین صنعت و فرهنگ باقی می ماند. این در حالی است که اگر چاپ زیرمجموعه وزارت صنعت باشد می تواند تا 100 میلیارد تومان تسهیلات تبصره 18 و تا 50 میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش بگیرد، اما میزان این تسهیلات در حال حاضر که زیرمجموعه مدیریت است به ترتیب 5 و 10 میلیارد است.

دیدگاهتان را بنویسید