بیش از 8000 حادثه شغلی در سال گذشته رخ داده است


ساعت: 18:32
تاریخ ارسال: 05/03/1401
کد خبر: 1885415

رئیس اداره اصلی “بازرسی کار” وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

احمدرضا پرنده گفت: در سراسر کشور در سال 1400 شاهد بیش از 8 هزار تصادف در بخش های مختلف بوده ایم که بیشترین تصادفات در بخش صنعت با رقم 38 درصد بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احمدرضا پرنده رئیس اداره بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با خبرنگار راه آرمان هدف از سفر خود به استان کرمان را بازدید از سایت های پرخطر تولیدی و صنعتی و ارائه راهکارهای ایمنی برای واحدهای تولیدی عنوان کرد. در استان گفت: 800 بازرس در سراسر کشور برای ترویج آموزش ایمنی در سطح عمومی داریم.

وی ادامه داد: در سراسر کشور در سال 1400 شاهد بیش از 8000 تصادف در بخش های مختلف بودیم که بیشترین تصادفات مربوط به صنعت با رقم 38 درصد بوده اما خسارت ناشی از تصادفات کمتر و سپس در بخش ساختمان با 36 مورد بوده است. درصدی که متأسفانه خسارت ناشی از تصادف بیشتر از بخش صنعتی است که ناشی از کار در ارتفاع است.

رئیس اداره کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: به دنبال شناسایی واحدهای ریسک در سراسر کشور و نظارت جدی بر آنها حتی با کمبود نیروی انسانی هستیم.

پرنده تصریح کرد: تجربه نشان می دهد یگان هایی با نیروهای قوی hsc خطرات کمتری برای کارگران خود داشته اند.

وی اذعان داشت: در معادن با توجه به بیمه مسئولیت مدنی موجود به کارگران این حق را می دهند که با جبران خسارت بدون تصمیم قضایی بدون تعیین مقصر واقعی مشکل را حل کنند اما این شرط برای کارگران ساختمانی وجود ندارد.

وزارت کار باید برای حفظ جان کارگران در استان ها گروه های ضربتی تشکیل دهد

پرنده افزود: حفاظت از افراد مختلف جامعه بر عهده ماست. اولاً کارگران، اماکن تفریحی، اماکن عمومی و … معمولاً دچار حادثه می شوند و برای هر گروه باید کارگروه تخصصی تشکیل شود تا مسئول نظارت و نهادهای مسئول مراقبت و حفاظت از مردم باشد و در حوزه کارگاه های تولیدی و صنعتی، اداره کار باید مسئولیت تشکیل کارگروهی برای حفظ جان کارگران استان را بر عهده بگیرد.

رئیس بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: 70 درصد حوادث به دلیل شرایط ناایمن رخ می دهد، زیرا کارگران شرایط لازم و ایمن را در محل کار ندارند که باعث بروز حوادث می شود و 30 درصد حوادث ناشی از فرهنگ کار است و بی احتیاطی به محیط کار بازگشته است.

پرنده بیان کرد: نیازمند آموزش کارفرمایان و کارگران برای اطمینان و رعایت نکات ایمنی هستیم چرا که از دست دادن نیروی انسانی با پرداخت بیمه مسئولیتی را از دوش بخش کارگری برداشته و کارگران باید نقش خود را در پیشگیری از حوادث ایفا کنند. و کارفرما را کنترل کنید.

رئیس اداره کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: از کارافتادگی کلی برای جامعه اثر و ضرر بیشتری دارد، زیرا رسیدگی به آن دسته از کارگرانی که مثلاً ستون فقرات دارند بسیار دشوارتر است. بند ناف قطع شد .

وی ادامه داد: پیمانکاران و مهندسان ناظر موظفند از شرایط ایمن اطمینان حاصل کرده و تخلفات را به مرجع نظارتی گزارش کنند.

نیروی کار ثروت جامعه است/ بازرسی از کارگاه های پرخطر در لیست برتر بازرسان

پرنده با بیان اینکه با وقوع حادثه داریم نیروی انسانی خود را از دست می دهیم گفت: نیروی انسانی ثروت یک جامعه است.

وی به بخشنامه ارسالی سراسری کارگاه های پرخطر به ادارات تعاون هر استان اشاره کرد و گفت: بازرسان نظارت بر کارگاه های پرخطر را سرلوحه کار خود قرار دهند تا شاهد کاهش خطرات و حوادث باشیم. در محیط کار

رئیس اداره بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه تاکید کرد: از نهادهای قضایی استان نیز می خواهیم در صورت اعلام پرخطر بودن یک واحد، در اسرع وقت نسبت به پلمپ آن اقدام کنند تا مسائل ایمنی رعایت شود. بر روی این مجموعه ثابت هستند لطفا همکاری و حمایت کنید.

وی بیان کرد: در زمینه رفع موانع ایمنی در محیط کار، تفاهم نامه های خوبی در دو ماه اخیر با اتحادیه های کشور منعقد شده و موضوعاتی مشخص شده است تا بتوانیم خدمات و دوره های آموزشی خوبی به آنها ارائه دهیم.

پرنده اذعان داشت: در سراسر کشور 800 هزار کارگر از خدمات بیمه ساختمانی بهره مند هستند که در گذشته به یک میلیون و 200 هزار نفر می رسید. شناسایی حذف شده است.

رئیس اداره بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان خاطرنشان کرد: مصوب شده است که آموزش ایمنی کارگران ساختمانی در سراسر کشور انجام شود، حتی آمادگی داریم شخصا وارد هر کاری شویم. استانی که برای آموزش ایمنی به آن نیاز دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید