بیمارستان شهدای آبیک منتظر جراح و متخصص بیهوشی است

موضوعی که این روزها نام بیمارستان شهدای آبیک را بر سر زبان ها انداخت؛ عدم ارائه خدمات بیهوشی و جراحی در این بیمارستان با وجود وعده های مکرر مسئولان.

اتاق عمل این مرکز درمانی به جز مواردی که در اختیار متخصص زنان و زایمان قرار دارد، از ابتدای راه اندازی عملاً با وجود بستر مادی و تجهیزات لازم، به دلیل نبود متخصص بیهوشی کار نکرده است که باعث نارضایتی مردم می شود. از این رو امام جمعه ابیق در خطبه های نماز جمعه این هفته با گلایه از محقق نشدن انتصاب پزشک بیهوشی در بیمارستان شهدای آبیک گفت: بخش درآمدزایی بیمارستان شهدای آبیک، سالن عمل و مابقی بخش ها است. درآمدزایی ندارد، اما این اتاق عمل دارای بهترین امکانات و تجهیزات است. مدت هاست که از متخصص بیهوشی محروم بوده است.

حجت الاسلام حسینی میرامینی همچنین افزود: قول داده شده بود تا پایان آبان ماه متخصص بیهوشی در بیمارستان مستقر شود که هنوز این کار انجام نشده و اکنون آذرماه را سپری می کنیم.

این در حالی است که مسئولان عالی رتبه کشور و استان بارها از این بیمارستان بازدید کرده و در جریان مشکلات ریز و درشت آن قرار گرفته اند، از این رو وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر ریاست جمهوری به استان قزوین نماینده ویژه دولت در اردیبهشت ماه جاری از بیمارستان شهدای آبیک بازدید و در جریان فعالیت ها و خدمات ارائه شده به بیماران این بیمارستان قرار گرفت.

طی این جلسات پیگیری پروژه توسعه بیمارستان شهدا برای ارائه خدمات با حضور متخصصان بیشتر و بهتر و همچنین تامین نیروی متخصص بیهوشی، قلب و جراحی عمومی برای این بیمارستان دولتی انجام شد، اما با وجود گذشت چندین ماه گذشته ، کادر تخصصی لازم هنوز در دسترس نیست نیاز این بیمارستان برآورده نشده و این امر دریافت خدمات درمانی را برای شهروندان آبیکی دشوار می کند.


نداشتن تخت و ناتوانی در ایجاد پزشک متخصص

موضوع را با معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در میان گذاشتیم. دکتر عبدالله کشاورز در گفت و گو با خبرنگار سلامت صبح قزوین; وی بیان کرد: بیمارستان 32 تختخوابی آبیک دارای 22 تخت و بقیه تخت ها متعلق به اورژانس است که امکانات بیمارستان شهدا آبیک جوابگوی نیاز مردم نیست و به دلیل کمبود تخت امکان پذیر نیست. وجود پزشکان متخصص در تمامی رشته ها در این بیمارستان از این رو اجرای طرح الحاقی افزایش تعداد تخت های این بیمارستان ضروری است.

وی ادامه داد: در زمان شیوع کرونا، عمده فعالیت این بیمارستان معطوف به درمان بیماران کرونایی و عفونی بود که توسط پزشکان داخلی و عمومی تامین می شد، اما پس از کاهش این بیماری، سایر نیازهای درمانی شهروندان تبدیل شد. برجسته و از کشوری دیگر قبل از شروع کرونا بر اساس قراردادی که با بیمارستان خصوصی ولیعصر(عج) این شهر منعقد شده است، دانشگاه علوم پزشکی خدمات درمانی خود را از طریق این بیمارستان ارائه می کند به گونه ای که خدمات بستری در این بیمارستان انجام می شود. به نرخ دولتی

کشاورتز خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل اختلافات داخلی بین همکاران بیمارستان ولیعصر(عج) و مسئولین شهرستان، طرح خرید خدمات در این بیمارستان ادامه پیدا نکرد و در عمل 50 تختی که قابلیت ارائه خدمات دولتی به شهروندان را داشت با چرخه دولت حذف شد. درمان و همان 22 تخت در بیمارستان شهدا ارائه خدمات دولتی به بیماران باقی مانده که پاسخگوی نیاز شهروندان آبیکی نباشد.

وی با بیان اینکه از زمان فروکش کرونا، بیمارستان شهدا حداقل نیازهای تخصصی را برطرف می کند، افزود: 8 پزشک متخصص تمام وقت و 4 پزشک متخصص پاره وقت در این بیمارستان مشغول به کار هستند.

معاون علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: بیمارستان شهدای آبیک دارای یک متخصص زنان، دو متخصص داخلی، یک متخصص اطفال، دو متخصص قلب، یک رادیولوژیست و یک روانپزشک تمام وقت و یک متخصص بیهوشی و یک متخصص فوریت های پزشکی است. هر هفته با کمبود متخصص بیهوشی و جراح عمومی مواجه است.


با 280 پزشک متخصص و 1400 تخت در خدمت دانشگاه علوم پزشکی قزوین است.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی 280 پزشک متخصص و حدود 1400 تخت بیمارستانی در کل منطقه دارد که نسبت به میانگین کشوری بسیار پایین است.

کشاورتز با بیان اینکه در تلاش هستیم با استخدام پزشکان متخصص بیهوشی و جراحی بخشی از مشکلات بیمارستان شهدای آبیک را برطرف کنیم، تصریح کرد: از آنجایی که معمولاً تقسیم نیروهای متخصص در استان ها توسط وزارتخانه در آبان ماه انجام می شود، امسال به همین دلیل است. تاکنون این وظیفه به پایان نرسیده است بنابراین هنوز نتوانسته ایم به وعده اختصاص پزشک بیهوشی در این بیمارستان و سایر بیمارستان های استان جامیه عمل کنیم.

وی افزود: تعداد 100 نیروی متخصص مورد نیاز خود را به وزارت کشور اعلام کرده ایم و پیش بینی می شود سهمیه متخصصان در اواخر آذر یا اوایل بهمن در استان ها توزیع شود که معمولا بین 30 تا 40 درصد در وزارت کشور است. خوش بینانه ترین سناریو.»

معاون علوم پزشکی دانشگاه قزوین خاطرنشان کرد: باید برای بیمارستان شهدای آبیک نیاز به چند متخصص زنان، جراحی عمومی، بیهوشی، داخلی و اطفال را اعلام کنیم که امیدواریم به زودی محقق شود تا این کار را نکنم. بیماران را دیگر برای انتقال به شهرهای مجاور ببینید.


کمبود پزشک در برخی مناطق یک مشکل ملی است

کشاورز با اشاره به اینکه در کشور با کمبود پزشک مواجه هستیم، گفت: کمبود شدید و جدی پزشک متخصص جراحی عمومی، بیهوشی، فوریت های پزشکی و مغز و اعصاب در کشور داریم. این کمبود مختص شهرستان آبیک و استان قزوین نیست بلکه در اکثر نقاط کشور با چنین مشکلی دست و پنجه نرم می کنند.

وی افزایش تعداد بیمارستان ها و تخت های بیمارستانی در کشور را یکی از دلایل کمبود پزشک متخصص در برخی مناطق دانست و گفت: الزام قانونی داریم که بخش های ویژه بالای 6 تخت مجهز به متخصص بیهوشی باشند. که با توجه به افزایش سرانه تخت های بیمارستانی در کشور با کمبود نیروی متخصص در این زمینه مواجه هستیم.

کشاورتز ادامه داد: برخی از رشته های پزشکی مانند فوریت های پزشکی در سطح کشور فارغ التحصیلان اندکی دارند به طوری که امسال تنها 10 متخصص فوریت های پزشکی از دوره های قبل فارغ التحصیل شدند که باید بین حدود 12 هزار و 400 تخت بیمارستانی در کشور تقسیم شود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: یکی دیگر از نیازها و چالش های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی، تامین تخت های بیمارستانی است که از این نظر استان ما 10 درصد کمتر از میانگین کشوری است. برای رفع کمبود تخت بیمارستانی تلاش خواهیم کرد.

وی افزود: در راستای تامین و افزایش تخت های بیمارستانی; بیمارستان 700 تختخوابی استان با 20 درصد پیشرفت فیزیکی به سرعت در حال تکمیل است، طرح توسعه بیمارستان رجایی با 50 درصد پیشرفت فیزیکی تا پایان سال 91 به بهره برداری می رسد و همچنین طرح توسعه بیمارستان قدس، بیمارستان شهدای آبیک و بیمارستان شهدای آبیک تا پایان سال 91 به بهره برداری می رسد. تاکستان نیز در دستور کار قرارداد دانشگاه علوم پزشکی است.


برخی اختلافات ارائه خدمات را مسدود می کنند

کشاورز با بیان اینکه نسبت تخت های دانشگاهی در استان ما یک تخت به ازای هر هزار نفر است، تاکید کرد: تلاش می کنیم این نسبت را به 2 تخت به ازای هر 1000 نفر به 1402 برسانیم و در پروژه های کوتاه مدت هستیم به گونه ای که با با اجرای طرح توسعه بیمارستان تاکستان 96 تخت به مجموعه درمانی این شهرستان و 60 تخت به شهرستان آبیک اضافه می شود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی در پایان گفت: با تمام توان پیگیر اختصاص سهمیه پزشک متخصص در تمام شهرستان های استان به ویژه بیمارستان شهدای آبیک هستیم اما در صورت اظهار نظر غیر کارشناسی و اختلافات داخلی ما را از خدمت به مردم شریف آبیک باز نداشت، با همین امکانات فعلی می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان صبح قزوین؛ حوزه درمان در بخش دولتی نقش بسیار موثری در تامین سلامت و امنیت روانی جمعیت کشور در حوزه بهداشت و درمان دارد و هرگونه تخلف از ایفای این نقش می تواند نارضایتی گسترده ای را در جامعه به ویژه در جامعه ایجاد کند. وضعیت فعلی مشکلات اقتصادی و افزایش هزینه ها با زندگی و تورم بالا و گرانی دارو و مواد غذایی مواجه هستیم. حوزه درمان دانشگاه علوم پزشکی و بخش دولتی میلا بخش عظیمی از جامعه به ویژه اقشار کم برخوردار را تشکیل می دهد، بنابراین لازم است با تلاش مسئولان استانی و کشوری تمامی کمبودها چه از نظر کارکنان متخصص یا تجهیزات و تخت های بیمارستانی که در خدمت افراد با چالش هایی هستند که با آن مواجه هستند باید به سرعت مورد توجه قرار گیرد.

امیدواریم به زودی و در موعد مقرر که به گفته دکتر کشاورتز اواخر آذر و اوایل بهمن ماه خواهد بود، قول مسولان مبنی بر تامین پزشک بیهوشی برای سالن عمل بیمارستان شهدا آبیک محقق شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید